Annons

Gömsle i naturreservat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Har köpt mig ett gömsle från Z-aim (http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=G%F6msle+camouflage+Pop%2DUp+L&id=351&lang=sv). Förhoppningen är att mitt fågelfoto ska utvecklas med detta gömsle.
Här på Gotland finns alla förutsättningar för bra fågelfoto, men i princip alla bra ställen är någon form av Natura 2000 eller naturreservat.

Vad gäller egentligen, får jag sätta upp ett sånt här gömsle av "tältmodell" på såna ställen? Naturligtvis endast under den tiden jag fysiskt är där och sitter i gömslet.
Gömslet har ingen botten och gör därför minimal inverkan på marken. Åtel använder jag inte heller.

Tacksam för svar. Tänkte även maila Länsstyrelsen, men det finns så mycket kunnigt folk här, så jag provar här också!
 

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Har köpt mig ett gömsle från Z-aim (http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=G%F6msle+camouflage+Pop%2DUp+L&id=351&lang=sv). Förhoppningen är att mitt fågelfoto ska utvecklas med detta gömsle.
Här på Gotland finns alla förutsättningar för bra fågelfoto, men i princip alla bra ställen är någon form av Natura 2000 eller naturreservat.

Vad gäller egentligen, får jag sätta upp ett sånt här gömsle av "tältmodell" på såna ställen? Naturligtvis endast under den tiden jag fysiskt är där och sitter i gömslet.
Gömslet har ingen botten och gör därför minimal inverkan på marken. Åtel använder jag inte heller.

Tacksam för svar. Tänkte även maila Länsstyrelsen, men det finns så mycket kunnigt folk här, så jag provar här också!

Hej.
Varje naturreservat har sina bestämmelser. Du måste läsa reglerna för just det du tänkt besöka. Vissa naturreservat tillåter inte ditt gömsle. Har sett något som hade som regel närgången fotografering av fåglar ej tillåtet. Vad det nu är som räknas som närgånget är svårt att veta.

MVH
Magnus
 

Scratchen

Aktiv medlem
Hej.
Varje naturreservat har sina bestämmelser. Du måste läsa reglerna för just det du tänkt besöka. Vissa naturreservat tillåter inte ditt gömsle. Har sett något som hade som regel närgången fotografering av fåglar ej tillåtet. Vad det nu är som räknas som närgånget är svårt att veta.

MVH
Magnus
Då borde det stå med på respektive reservat tycker man?
http://www.lansstyrelsen.se/GOTLAND/SV/DJUR-OCH-NATUR/SKYDDAD-NATUR/NATURRESERVAT/Pages/default.aspx
 

Stuffert

Aktiv medlem
Hej.
Varje naturreservat har sina bestämmelser. Du måste läsa reglerna för just det du tänkt besöka. Vissa naturreservat tillåter inte ditt gömsle. Har sett något som hade som regel närgången fotografering av fåglar ej tillåtet. Vad det nu är som räknas som närgånget är svårt att veta.

MVH
Magnus
Med närgången foto menar de nog att man ska hålla sig undan fågelbon och dylikt. Vissa fåglar har ju bon på marken och i de reservat där det finns mycket sådana arter har de nog sånna regler.
Skulle jag tänka mig iaf :)

/Staffan
 

Osquar

Aktiv medlem

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Jag har för mig att man inte likställer ett temporärt uppställt gömsle som ett tält. Att "tälta" betraktas underförstått som en sorts camping och det är väl just campingen som förbudet avser, eller...?

/Oscar
Hej Oscar
Jag lämnar tolkandet av reservatreglerna till var och en. Ville bara visa första frågeställaren att det finns olika reservatregler för varje naturreservat.
MVH
Magnus
 

Scratchen

Aktiv medlem
Shit, missade att varje reservat hade en pdf kopplad till sig. Tack!
Frågan är om gömsle är likställt med tält. Att resa tält kan även vara likställt med att campa i min värld, vilket är ett förbud jag förstår.

Återkommer när jag fått svar från länsstyrelsen!
 

Scratchen

Aktiv medlem
Tycker jag fått ett litet luddigt svar från Länsstyrelsen. Hon hänvisade mig precis som Magnus till föreskrifterna för varje reservat. Har skickat tillbaka nedanstående fråga.

Min fråga gäller just gömslet, om det är att betrakta som tält. I föreskrifterna står det ofta "förbjudet att tälta, ställa upp husvagn och husbil".
Frågan är om fotogömslet räknas som tält, eller om LS menar tälta = campa
 

yens

Aktiv medlem
Tycker jag fått ett litet luddigt svar från Länsstyrelsen. Hon hänvisade mig precis som Magnus till föreskrifterna för varje reservat. Har skickat tillbaka nedanstående fråga.

Min fråga gäller just gömslet, om det är att betrakta som tält. I föreskrifterna står det ofta "förbjudet att tälta, ställa upp husvagn och husbil".
Frågan är om fotogömslet räknas som tält, eller om LS menar tälta = campa
Det är intressant, jag har flera gånger stått många timmar med bil på en parkering och väntat på fotoläge, alltså använt bilen som gömsle. Det har varit tillåtet att parkera men inte att campa. Ja, jag har somnat någon gång. Campar jag då?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Så länge det inte finns någon praxis från HD (eller Regeringsrätten ?) så blir det mesta spekulatioer och privala åsikter, även från Länsstyrelser, där det är troligen någon lägre tjänsteman som svarar på frågorna och för att inte behöva ta ansvar för sina svar så svarar helt obegrippligt.

För mig att sitta i ett gömsle är inte samma sak som att tälta, att tälta är för mig samma som at övrenatta, med matlagning och toabesök i skogen.

Du får väl ställa upp ditt gömsle, och blir du ombedd att flytta därifrån så får du överklaga hela vägen tills det blidas någon praxis.
 
ANNONS