Annons

Telekonverter till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Jag undrar om jag kan använda telekonverter till min D90 tillsammans med Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS. Om det går tar jag gärna emot tips och undrar också hur mycket det påverkar ljuskänsligheten?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LJuskänsligheten är enkel
1,4 ggr förlorar du ett steg.
2 ggr förlorar du två steg.
O det är logiskt. det konvertern gör är att den sprider ut bilden på en större yta.

Det du också gör är att förstora alla fel optiken har + lägger till konverterns problem.
O jag vågar påstå att det inte är "optimalt" att använda med det objektivet.

Det kräver MYCKET ljus.
Vet inte ens om D90 klarar AF med bländare 8, det borde stå i manualen.
 

roger96

Aktiv medlem
Enligt manualen behöver D90 en största bländare på f/5,6 eller större, så det fungerar nog inte så bra med telekonverter till det objektivet.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Glöm

Jag undrar om jag kan använda telekonverter till min D90 tillsammans med Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS. Om det går tar jag gärna emot tips och undrar också hur mycket det påverkar ljuskänsligheten?
Glöm det! ingen AF. Och även med en annan kamera (som klarar AF vid f/8 får du långsam AF och usel skärpa med det objektivet.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Ljus inte bländare

LJuskänsligheten är enkel
1,4 ggr förlorar du ett steg.
2 ggr förlorar du två steg.
O det är logiskt. det konvertern gör är att den sprider ut bilden på en större yta.

Det du också gör är att förstora alla fel optiken har + lägger till konverterns problem.
O jag vågar påstå att det inte är "optimalt" att använda med det objektivet.

Det kräver MYCKET ljus.
Vet inte ens om D90 klarar AF med bländare 8, det borde stå i manualen.

Vänta nu. AF elektroniken struntar väl vilken bländare man har, den är beroende av hur mycket ljus som den har att arbeta med. En ljus dag funkar det nog ändå men i mörkret duger inte ens 5,6.....
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fasskillnad

Fasdetektorerna är beroende på bländaröppningens storlek (de mäter skillnaden i fasen mellan randstrålar och centrumstrålar- skillnaden uppkommer då randstrålarna gått längre väg fram till af-detektorn och amplituden på sinusvågen är mindre/högre). Hur ljust det är vid fototillfället spelar in för att ha någon kontrast att mäta på men det är bländaröppningen som avgör om AF ska fungera i huvudtaget. Många kameramärken stryper därför AF att fungera vid lägre öppning än f/5,6 eftersom noggrannheten blir för dålig.

PS med "sinusvågen" menas förstås ljusstrålarnas sinusvåg. Vid mindre bländaröppningar blir ju vinkeln (och vägen från bländare till fasdetektor) mindre. Då blir också fasskillnaden mellan vågorna mindre och svårare att detektera.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vänta nu. AF elektroniken struntar väl vilken bländare man har, den är beroende av hur mycket ljus som den har att arbeta med. En ljus dag funkar det nog ändå men i mörkret duger inte ens 5,6.....
Tony har besvarat din fråga, men för att göra en mer allmän tolkning av det han skrev: Bländaröppningen spelar verkligen roll, även i bra ljus.

Att AF dessutom fungerar sämre i svagt ljus är en separat fråga som i sig inte har nämnvärt med objektivets maxbländare att göra utan mer om att det är svårt att alls mäta kontrast i svagt ljus - oavsett maxbländare.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Tony har besvarat din fråga, men för att göra en mer allmän tolkning av det han skrev: Bländaröppningen spelar verkligen roll, även i bra ljus.

Att AF dessutom fungerar sämre i svagt ljus är en separat fråga som i sig inte har nämnvärt med objektivets maxbländare att göra utan mer om att det är svårt att alls mäta kontrast i svagt ljus - oavsett maxbländare.
Det var som tusan, jaha då har man lärt sig nåt helt nytt!!!! Tack!!! Då är frågan pratar vi om verklig bländare eller "ekvivalent bländate" på DX?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Verklig

Vi pratar om verklig bländare. Ekvivalent bländare handlar bara om hur skärpedjupet blir på den färdiga bilden, inte om exponeringsvärden eller om hur stor bländaröppningen är (densamma givetvis). Sedan är det förstås så att en fullformatskameras fasdetektorer förmodligen mäter en "mer yttre" randstråle än en dx-kamera. Att äldre kameror som tex 5DII har en ganska bra AF vid f/8 med vissa telekonvertrar (vars firmware inte stryper AF) och f/5,6-objektiv torde belägga detta. Ett bra exempel är att 5DII (ej specad till mer än f/5,6) + 400/5,6 + kenko 1,4 DGX 300 ger utmärkt AF som duger t.o.m. till flygande fågel vid hyfsat ljus men det gör däremot ingen annan av Canons cropkameror (utom 7DII som är specificerad att klara f/8). Även 6D ska klara f/8 med vissa konvertrar (bl.a. Kenko 1,4 och F/5,6-objektiv. Vi pratar här givetvis om kombos där man inte tejpar objektivkontakterna.
 
ANNONS