Annons

Fota av negativ med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Tänkte testa att fota av mina negativ både färg och svartvita. Tänkte prova med surfplatta eller mobiltelefon som ljusbord.
Nu har jag en aps-c kamera (Nikon) och negativen är småbildsformat. Så om jag använder mellanringar till min 50 mm objektiv, hur mycket behöver jag. Eftersom 50 mm gör att det skulle bli 1:1 men negativen är större än sensor. Om jag tänker rätt så borde jag ha mitt emellan 25 och 50, dvs 37,5 mm. Men jag kanske tänker fel.
 

afe

Aktiv medlem
Tänk bara på att du måste ha en något mellan surfplatta/telefon och negativen - annars kommer pixlarna att synas tydligt (been there - done that) :)
 

zosma

Aktiv medlem
Ja, har läst lite om det, så funderar på att åtminstone ha avstånd till plattan, men det kanske inte räcker. Har en gammal surfplatta tab 1 med 1280x800 upplösning, sen har jag min gamla note 3 med 1920x1080 upplösning, och med mindre skärm, vet inte hur mycket upplösningen på skärmen gör. Vet inte om det sliter på mobilen att ha den vita färgen länge, men därför använder jag hellre av dom gamla avlagda enheterna. Har även negativhållare från en gammal skanner.
 

PMD

Aktiv medlem
En blixt och en vit plastburk som diffusor tror jag är ett bättre belysningsalternativ.
 

zosma

Aktiv medlem
Går det med något programvara att styra kameran om den är kopplad till datorn, så att man ser bilden direkt i datorn. Och behövs det någon speciell kabel, eller det kanske inte fungerar med Nikon D3200.

Hade varit smidigare att fota av negativen på det sättet.
 
ANNONS