Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Kan lugnt säga att den kameran jag fick ut nu är långt mycket säkrare på lågljusfokus i glödlampsljus. Tidigare brukade fokus ligga 10-15 cm framför vid motiv 20-40 cm bort, med "nästan" träff på kalibrering -10. Detta medförde såklart bakfokus i andra ljussituationer eller avstånd.

Nu träffar den rätt direkt utan finlir.

/Danne
Aj det där lät inte bra.

Eller bra för dig förstås, grattis. Men då verkar det vara hårdvarufel på de som missar och det blir knappast lösbart med ny firmware. Blir troligen till att byta igen då....men jag väntar ett tag till så får vi se..
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
fick hem några nya objektiv idag.

tyckte väl inte att det var några lysande resultat vad gällde fokus. Sedan testade jag med min K 20 och det vart knivskarpt-
Så nu är 5:an på väg för justering.

lma
 

uffes

Aktiv medlem
Börjar ge upp K5

tyckte väl inte att det var några lysande resultat vad gällde fokus. Sedan testade jag med min K 20 och det vart knivskarpt-
Så nu är 5:an på väg för justering.

lma
Tack för din rapport Lothar! En av många liknande tyvärr...
Har också en K20 dessutom ett par K100:a i vår familj som fungerat bra, men de dras naturligtvis med att blivit akterseglade i höga ISO-lägen.
K5:an skulle ju kunna lösa det, men efter alla rapporter om krångel med modellen börja jag svikta i min tro på att kameran är något för oss. Vill ju inte köpa på oss ett problem för 11000-12000 kronor.
Ska det vara så jäkla svårt att ha en fungerande kvalitetskontroll hos Pentax! Kan inte se att andra fabrikat, Cannon/Nikon har "generalfel" i liknande omfattning på sina modeller i samma prissegment.
Pentax borde, liksom biltillverkare gör när "generalfel" uppdagas, gå ut och informera om problemen och att de ska och hur det ska åtgärdas.

Hälsar
Uffe
Pentaxian sedan tidigt sjuttiotal....
 

ErikStarck

Aktiv medlem
Efter mer än en månad utan kamera (den var ju på service) gav jag upp och bytte in kameran. Fick bli en Canon 5D istället. Dubbelt så dyr, dubbelt så stor, hälften så många bra features men med en ännu bättre bildkvalitet, ett objektivutbud som får Pentaxs att blekna och framför allt med en fungerande autofokus.

Tråkigt, gillade verkligen K5an så länge jag hade den. Saknar alla finurliga finesser och inställningar. Pentax förstår verkligen vad en fotograf behöver. Canon känns lite som att de gör absolut det minsta de behöver.

Nåja. Fotokungen i Stockholm skötte det hela iaf mycket bra, kommer att handla där fler gånger.


Erik
 

Kickback

Medlem
Jag trodde först att alla dessa rapporter kom sig av att folk blivit kräsna med K5ans höga ISO förmåga, men efter att ha testat själv i svagt glödljus med Sigmat (30/1,4) och kitobjektivet 18-55 på både K7 och K5 kan jag bara konstatera att jag tyvärr har samma problem..!

K7ans autofocus via viewfinders sitter som en smäck, medans K5'an aldrig hittar riktigt rätt. Den är däremot så klart klockren via liveview!

Jag har emellertid lyckats finjsutera focusen så att den nu känns mer användbar, men den är inte lika skarp som på K7an. Tråkigt!

Ska testa lite till innan jag avgör om även jag ska försöka häva köpet och invänta en eventuell uppdatering av firmwaren som det ryktats om på en del forum...
 

beasten

Aktiv medlem
Har själv nu konstaterat samma problem

F....n det visade sig då jag gick igenom mängder med bilder att K 5.an har ett allvarligt fokusproblem... Då jag mailade kameraservice idag fick jag svaret att fabriken jobbar på en lösning.... Det finns således för närvarande ingen fix eller någon känd lösning på problemet..

Så nu sitter man här med ett hus som man inte kan lita på.... Visst har andra märken problem i början men det är kanske dags för Pentax att erkänna problemet..... Till er som har K 5. Lägg ut ett måttband på ett bord. Sätt kameran på stativ cirka 1-1,5 meter från objektet som ska fotas, räcker gott med standardoptik. Ljus lysrör eller glödljus gör att problemet förvärras,,,men ,,men den kan även missa under bättre ljusförhållanden..Titta på måttbandet fokusera mitt i objektet med spotmätning.... fokus framför.... I liveläge verkar det fungera bättre.... Men nej.... den är inte tillräckligt bra utan detta är ett fel helt klart... Jag har testat med Tamron 18-200, SMC Da pentax 55-300, Pentax 18-55 kitoptik, Sigma 17-70 samt manuellt fokuserat .... Vid manuell inställning av fokus och med det mänskliga ögat som mätare sitter skärpan markant bättre... Inte bra!

Jag lägger med några bilder. I ett fall då kameran tyckte ok och jag brände av en bild med ganska mycket tele skärpan suddig minst sagt.... Så vad gör vi nu? Vi vill ha ersättning! Ofärdig produkt! jag vill inte vara testbänk jag vill fota!



Jag trodde först att alla dessa rapporter kom sig av att folk blivit kräsna med K5ans höga ISO förmåga, men efter att ha testat själv i svagt glödljus med Sigmat (30/1,4) och kitobjektivet 18-55 på både K7 och K5 kan jag bara konstatera att jag tyvärr har samma problem..!

K7ans autofocus via viewfinders sitter som en smäck, medans K5'an aldrig hittar riktigt rätt. Den är däremot så klart klockren via liveview!

Jag har emellertid lyckats finjsutera focusen så att den nu känns mer användbar, men den är inte lika skarp som på K7an. Tråkigt!

Ska testa lite till innan jag avgör om även jag ska försöka häva köpet och invänta en eventuell uppdatering av firmwaren som det ryktats om på en del forum...
 

Bilagor

Senast ändrad:

beasten

Aktiv medlem
bilder bifogade

Bilder bifogade

F....n det visade sig då jag gick igenom mängder med bilder att K 5.an har ett allvarligt fokusproblem... Då jag mailade kameraservice idag fick jag svaret att fabriken jobbar på en lösning.... Det finns således för närvarande ingen fix eller någon känd lösning på problemet..

Så nu sitter man här med ett hus som man inte kan lita på.... Visst har andra märken problem i början men det är kanske dags för Pentax att erkänna problemet..... Till er som har K 5. Lägg ut ett måttband på ett bord. Sätt kameran på stativ cirka 1-1,5 meter från objektet som ska fotas, räcker gott med standardoptik. Ljus lysrör eller glödljus gör att problemet förvärras,,,men ,,men den kan även missa under bättre ljusförhållanden..Titta på måttbandet fokusera mitt i objektet med spotmätning.... fokus framför.... I liveläge verkar det fungera bättre.... Men nej.... den är inte tillräckligt bra utan detta är ett fel helt klart... Jag har testat med Tamron 18-200, SMC Da pentax 55-300, Pentax 18-55 kitoptik, Sigma 17-70 samt manuellt fokuserat .... Vid manuell inställning av fokus och med det mänskliga ögat som mätare sitter skärpan markant bättre... Inte bra!

Jag lägger med några bilder. I ett fall då kameran tyckte ok och jag brände av en bild med ganska mycket tele skärpan suddig minst sagt.... Så vad gör vi nu? Vi vill ha ersättning! Ofärdig produkt! jag vill inte vara testbänk jag vill fota!
 

Bilagor

Mate74

Ny medlem
Fick mitt kamerahusutbytt mot ett som kan fokusera inomhus något bättre än det gamla (men fortfarande oacceptabelt dåligt). I gengäld har det nya K5-exemplaret en totalt opålitlig batterimätare. Ajajaj, Pentax.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Filosofin från Pentax

kanske är att man skall ha två kameror.
Exempelvis en K20 för inomhusfotografering och en K5 för utomhusbilder?

Men skämt åsido. Efter ett otal Pentaxprodukter i familjen senaste åren där allt fungerat utmärkt, har vi i höst haft lite otur. En Kr som inte fungerade alls och en K5 som felfokuserar.
Kr:en byttes direkt, vad som händer med 5:an återstår att se hur den är efter justering.

lma
 

beasten

Aktiv medlem
Justering av vad är frågan...?

Jag ställde följande fråga till kameraservice:
"Hej!
Kommer att som ett garantiärende att skeppa in en pentax K 5 för bland annat felfokuseringsproblem (testfiler finns). Det jag undrar är om det kommit en fix/lösning avseende problemet med fokusering eller om ni väntar på en lösning från Pentax? Om ni väntar på en lösning när väntas den komma? Frågan ställs eftersom jag har några uppdrag som ska göras inom den närmaste tiden och vill veta om jag ska behöva hyra in ett annat system. "

Svaret blev:
"Hej
Tyvärr så har jag inget bra svar att ge dej. Fabriken jobbar på en lösning och vi hoppas att den kommer snart.
Jag kan meddela dej så fort vi har hört något nytt.*
Med vänlig hälsning
Nettan"

Har även sänt mail till Focusnordic och undrat om de vet något men de kanske har helgstängt....
För inget svar har kommit än..

Så vad ska justeras? Är det ett programfel? Hårdvarufel? Det jag tycker är lite surt är att såväl Nikon som Canon som Sony mig veterligt normalt snabbt som attan meddelar att de har problem med något och säger detta till kunden...
Idag kan man inte som företag vara tyst eftersom internet gör att info sprids hejvilt och det kan bli hemskt fel om man som företag försöker mörka eller skyla över... Tala sanning och var ärlig är ett måste idag då information flödar blixtsnabbt.
Ge mig en vettig förklaring till problemen och att Pentaxfolket jobbar på det samt kanske ger mig en liten extra julklapp som plåster på såren så kan jag kanske förlåta det här strulet...Annars vete f...n... Jag har ingen lust att byta system till något som jag upplever sämre avseende ergonomi och prisvärdhet...Men fungerar inte grejorna gör jag det.. Jag vill fota inte vara betatestare....

kanske är att man skall ha två kameror.
Exempelvis en K20 för inomhusfotografering och en K5 för utomhusbilder?

Men skämt åsido. Efter ett otal Pentaxprodukter i familjen senaste åren där allt fungerat utmärkt, har vi i höst haft lite otur. En Kr som inte fungerade alls och en K5 som felfokuserar.
Kr:en byttes direkt, vad som händer med 5:an återstår att se hur den är efter justering.

lma
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Fokusproblem

Det är det som är det sura. Man lämnar in en K5 för fokusproblem och får den åter där man löst problemet hjälpligt genom att dra i några parametrar.

Sedan kommer en lösning från fabriken där allt är fixat och fungera till 100.
Och så står man där med en K5 några år där man fått en lösnig som kanske är sisådär..

Bara att gratulera alla som inte köpt K5 än. Senare leveranser är förmodligen helt perfekta

lma
 

beasten

Aktiv medlem
Då vill jag nog ha en sådan...

Om senare hus är perfekta då vill jag ha ett sådant och ingen halvmesyr.... Frågan är NÄR de fixar det hela....Nu finns ju risken att man måste ta till inhyrda grejor... Kostar pengar.... Jag behöver bildhastighet och goda egenskaper på höga ISO.... Suck...

Det är det som är det sura. Man lämnar in en K5 för fokusproblem och får den åter där man löst problemet hjälpligt genom att dra i några parametrar.

Sedan kommer en lösning från fabriken där allt är fixat och fungera till 100.
Och så står man där med en K5 några år där man fått en lösnig som kanske är sisådär..

Bara att gratulera alla som inte köpt K5 än. Senare leveranser är förmodligen helt perfekta

lma
 

xrp

Aktiv medlem
Det jag tycker är lite surt är att såväl Nikon som Canon som Sony mig veterligt normalt snabbt som attan meddelar att de har problem med något och säger detta till kunden...
Det där var inte snällt sagt! Sony gör verkligen sitt bästa för att inte tillhandahålla varken service eller information till sina kunder. Att det ändå av misstag kan läcka ut info ibland måste man kunna få skylla på att de är rätt nya i just den här branschen, de blir nog bättre med tiden.

Skämt åsido, men du pratar om ett företag som (om man sätter dem i Pentax sortiment sas.) sedan de plötsligt slutade sälja K20D inte har presenterat varken någon K-7 eller K-5 utan bara med jämna mellanrum nya färgkombinationer på K-x, samtidigt som det enda man lovar är att det i framtiden antagligen kommer att presenteras en kamera som kanske kan betraktas som en efterföljare till K20D, men vara konstruerad mer som en kompaktkamera, eftersom de som gillar kompaktkameror tycker bättre om sådana. Och sedan blir de kunder som försynt ifrågasätter om det är en listig strategi på semi-proffsmarknaden direkt uppmanade av en person i chefsposition att "just nu är ett riktigt bra läge att byta kameramärke om man inte gillar kompaktkameror - för det tycker vi är framtiden"... Ja, det är förstås lite fritt återgivet, men det är inte långt ifrån den exakta ordalydelsen, och andemeningen är precis densamma. Man kan väl i alla fall säga att det inte är omtanke om befintliga kunder och en ombonad stämning från tillverkaren som får oss Sonyister att hålla kvar vid vårt märkesval...

Canon känns inte heller som ett företag som erkänner brister i första taget, så jag tror dessvärre att Pentax möjligen kan sägas vara i gott sällskap, eller kanske att man följer en de-facto standard för branschen. Just Canon har ju både en historia av AF-problem på sina proffskameror, och numer även på vissa semi-proffsmodeller där många klagar på att AF-systemet inte fungerar som man skulle kunna förvänta sig med tanke på både vad de kostar och hur stor tillverkaren är.

Det är nog så att de är ungefär lika goda kålsupare allihopa. Själv har jag just beställt en K-r åt dottern, jag har gott hopp om att Pentax ändå fixar detta på ett bra vis!
 
Jag har en Samsung GX20, alltså motsvarande Pentax K20 och har samma problem med mitt nya Sigma 50 f1,4 med fokuseringen. C:a 20mm närmare kameran ligger fokuseringen än objekt enligt måttband. Har justerat detta maximalt i kamerans finjustering och resultatet är bättre men inte bra då det fortfarande fattas några millimeter. Har ett 400 Sigma, Tamron 28-75 f2,8, Pentax 24-105 som funkar utan problem. Kan det då alltså vara kameran det felar i?
 

beasten

Aktiv medlem
Jag har kört/kör flera märken...

Då jag under flera decenier nyttjat såväl Panasonic (pro) Jvc (pro) ,Sony (pro) Nikon (Pro), Canon (pro) samt Pentax, ett flertal av märkena inom proffssegmentet och konsumentprodukter så kan jag nog säga att Pentaxfolket är märkligt tyst för närvarande. Kan kanske bero på att man i Pentaxhuset i huvudsak inom systemkameror inte sneglar mot proffsmarknaden utan hoppas att "vanliga" konsumenter inte ska märka något... Ingen hållbar strategi i längden...
Ut med språker säg att vi har problem och de visar sig så här och vi lovar att fixa detta inom? Då kan man börja hoppas... Men för sjutton hymla inte utan säg som det är... Kameran är bra i grunden som det verkar, men frågan är om man släppte en ofärdig produkt... I mitt fall blir det väl att vänta ett tag och om det tar för lång tid ompröva köpet...
Frågan är vad man ska köpa i stället? Problemet är att kameran är bra men har brister som gör den opålitlig.. inge bra.. Suck..... Det blir väl att låna/hyra in något annat system.. Det som gör det lite surt är att om man exakt visste VAD så kunde man undvika det. Nu vet man inte säkert... Illa, illa,,,


Det där var inte snällt sagt! Sony gör verkligen sitt bästa för att inte tillhandahålla varken service eller information till sina kunder. Att det ändå av misstag kan läcka ut info ibland måste man kunna få skylla på att de är rätt nya i just den här branschen, de blir nog bättre med tiden.

Skämt åsido, men du pratar om ett företag som (om man sätter dem i Pentax sortiment sas.) sedan de plötsligt slutade sälja K20D inte har presenterat varken någon K-7 eller K-5 utan bara med jämna mellanrum nya färgkombinationer på K-x, samtidigt som det enda man lovar är att det i framtiden antagligen kommer att presenteras en kamera som kanske kan betraktas som en efterföljare till K20D, men vara konstruerad mer som en kompaktkamera, eftersom de som gillar kompaktkameror tycker bättre om sådana. Och sedan blir de kunder som försynt ifrågasätter om det är en listig strategi på semi-proffsmarknaden direkt uppmanade av en person i chefsposition att "just nu är ett riktigt bra läge att byta kameramärke om man inte gillar kompaktkameror - för det tycker vi är framtiden"... Ja, det är förstås lite fritt återgivet, men det är inte långt ifrån den exakta ordalydelsen, och andemeningen är precis densamma. Man kan väl i alla fall säga att det inte är omtanke om befintliga kunder och en ombonad stämning från tillverkaren som får oss Sonyister att hålla kvar vid vårt märkesval...

Canon känns inte heller som ett företag som erkänner brister i första taget, så jag tror dessvärre att Pentax möjligen kan sägas vara i gott sällskap, eller kanske att man följer en de-facto standard för branschen. Just Canon har ju både en historia av AF-problem på sina proffskameror, och numer även på vissa semi-proffsmodeller där många klagar på att AF-systemet inte fungerar som man skulle kunna förvänta sig med tanke på både vad de kostar och hur stor tillverkaren är.

Det är nog så att de är ungefär lika goda kålsupare allihopa. Själv har jag just beställt en K-r åt dottern, jag har gott hopp om att Pentax ändå fixar detta på ett bra vis!
 

TH-56

Aktiv medlem
Jag har testat AF:en på k-5:an och kommit fram till samma slutsats som vissa på dpreviews Pentaxforum.Dvs Att AF:en verkar välja fokuspunkt på måfå i dålig tungstenbelysning när AF är satt på 11-punkters auto_Om man däremot kör med bara mittpunkten så funkar det förträffligt.
Jag har provat med massor av gluggar (från 15mm till 300mm)och det funkar klockrent!
Kan ju vara en tankeställare till okunniga och klagande människor att prova sig fram innan man börjar att spy galla.
 

Gareth

Aktiv medlem
Fokus problem har alla märken, inte för att det gör det lättare att stå ut med....
Har bakfokus problem med min Sony a700 och här är lite email växling med Sony i UK:

Hello Andrew

Same problem with the lens I bought from you, still back focuses.

Sony here in Sweden says it can be both the camera and the lens. They say if it is the body and they calibrate it for this lens, it won’t focus correctly with the other lenses I have and that’s the way it is?? They wouldn’t listen to my argument that this lens is a “top of the line” lens and also a former flagship camera body (a700). I won’t accept this as all my equipment is Sony and should work in harmony. They also say the 1635z has it’s shortcomings, and I told them I agree (vignetting, depth of field, flare and even focus falloff further away from the centre) but it should focus spot on with no exception if I use the centre spot focus area. This is not a shortcoming but a fault.

Another camera workshop says this isn’t the case, it is possible to calibrate both the body and the 16-35 and the body still will be “spot on” with my sal 24-70z, sal 70-200g and also the sal 50 2.8 macro.

Which do you believe? I don’t know.

Hopefully you can enlighten me on this matter.


Dom svarade:


Hi Gareth

I have some feedback from Sony Technical Field Sales Manager, Imaging regarding the lens. Have a read and let me know what we can do regarding the lens, but in my humble option the A850 would solve all.

The lens must be returned for checking and adjustment of the body. The lens is not the adjusted part.

Once the adjustment is made in the algorithm of the camera AF it is used every time that lens is attached. It is ignored for other lenses, so this is not a factor.

The lens has an encoder chip that has the preference saved to it. When the camera and lens are used in conjunction the adjusted setting bias is used.

Technical Field Sales Manager, Imaging

Sony United Kingdom and Ireland

Regards Andrew Muir



Sony Centre Galleria TCR

22-24 Tottenham Court Road

London

W1T 1BP

Jag svarar

Hi Andrew

This makes me happy and it looks like this is not a big problem to fix.

I have contacted Sony here in Sweden and they agree with what the “technical field sales manager UK” has to say.

They have had a water leak so their equipment is damaged and they don’t know when they will have this sorted.

I’ll be sending the lens and body to them if it doesn’t take to long for them to get things sorted, but if it does, can I send them to you in England?

Both items are under “European warranty”.

Sen köpte jag faktiskt en Sony a850 och där justerar kan man justera fokusen. Mina objektiv är "spott on" nu:) men det var bara 50/2.8 makron som stämde.

Mitt sista email

Hello and merry xmasJ

I bought a brand new a850 yesterday (1330 £)

Focus micro adj. all my lenses:

16-35 (-10)

24-70 (-6)

70-200 (-7)

50 macro (0)

Great camera, but I’m still keeping my a700 and will send it off for adjustment.

Kolla den här länken
http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

Nisse
 

beasten

Aktiv medlem
Jag har kört med spotmätning....

Det gäller även med spotmätning. De tester jag gjort visar att den även missar då spot är valt. Dessutom så kan den fokusera olika om man pendlar mellan live och inte liveläge.. Färgen på objektet spelar också in men inte radikalt mycket.
Jag spyr definitivt ingen galla jag konstaterar faktum. Vidare testade jag att ändra ljusmätningen till olika lägen och kombinera med olika objektiv. inte vad jag kunde se någon större skillnad. Som referens har jag nyttjat min gamla bettan K 10 d den sätter skärpan som ett smäck under samma förhållanden med samma ljus (lysrör varmvit) samma glugg och samma inställningar i kameran... Så något är fel. Jag kör oftast spotmätning på AF det var därför jag började undra då ett antal bilder inte hade rätt skärpa som exponeringsmässigt tidsmässigt bländarmässigt borde ha det..

Jag har testat AF:en på k-5:an och kommit fram till samma slutsats som vissa på dpreviews Pentaxforum.Dvs Att AF:en verkar välja fokuspunkt på måfå i dålig tungstenbelysning när AF är satt på 11-punkters auto_Om man däremot kör med bara mittpunkten så funkar det förträffligt.
Jag har provat med massor av gluggar (från 15mm till 300mm)och det funkar klockrent!
Kan ju vara en tankeställare till okunniga och klagande människor att prova sig fram innan man börjar att spy galla.
 

TH-56

Aktiv medlem
Håller med dig om K10:an,Ingemar!
Den sitter alltid som ett smäck!

Tydligen har Pentax optimerat sin senaste AF till SDM och DA-gluggarna.
Mjukvaran känner av brännvidden och kompenserar för felfokus.
Därför kan problem uppstå med äldre optik i dålig belysning.
Jag ska testa några av FA och F-objektiven när jag får tid,och se hur AF-en
uppträder.
 
ANNONS