Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

uffes

Aktiv medlem
Oj!

Håller med dig om K10:an,Ingemar!
Den sitter alltid som ett smäck!

Tydligen har Pentax optimerat sin senaste AF till SDM och DA-gluggarna.
Mjukvaran känner av brännvidden och kompenserar för felfokus.
Därför kan problem uppstå med äldre optik i dålig belysning.
Jag ska testa några av FA och F-objektiven när jag får tid,och se hur AF-en
uppträder.
Oj! Är det så, då ryker ett bra argument för att satsa på Pentax, att systemet är bakåtkompatibelt.
Jag har faktiskt funderat i de banorna när det gäller K20 också. DA linser ger inga problem med autofokus, men äldre F-linser däremot. Kan gå att kompensera via möjligheten i menyn, men nätt och jämt och i vissa fall inte alls.

Uffe
 

TH-56

Aktiv medlem
Ja,det är oroande om det stämmer.
Förhoppningsvis tar sig Pentax i kragen och fixar det i en uppgradering av mjukvaran.
 

TH-56

Aktiv medlem
Läste just att Pentax i Tyskand är fullt medvetna om AF-problemen och de jobbar på att lösa det.
Skönt att höra.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Fokuspunkt

Jag har testat AF:en på k-5:an och kommit fram till samma slutsats som vissa på dpreviews Pentaxforum.Dvs Att AF:en verkar välja fokuspunkt på måfå i dålig tungstenbelysning när AF är satt på 11-punkters auto_Om man däremot kör med bara mittpunkten så funkar det förträffligt.
Jag har provat med massor av gluggar (från 15mm till 300mm)och det funkar klockrent!
Kan ju vara en tankeställare till okunniga och klagande människor att prova sig fram innan man börjar att spy galla.
Jag har de senaste 5-6 åren inte använt annat än centrumvägd fokuspunkt. Du kanske har fler tips till en okunnig klagande människa som haft pentax sen 1977?

lma
 

TH-56

Aktiv medlem
Det funkar för mig i alla fall,och som jag skrev tidigare så verkar det funka bäst på SDM och DA-gluggar.
Vad jag menar är att man bör testa alla vägar innan man börjar klaga ,och ursäkta mig om vissa tar åt sig,men jag har ju ingen aning om hur lång erfarenhet var och en har.Jag bara reflekterar över mina egna,där det är allför vanligt att höra om hur dåligt saker funkar inann man testat ordentligt.

Thomas

(Pentax sen 1971 ;-)
 

The_Weasel

Ny medlem
Oj! Är det så, då ryker ett bra argument för att satsa på Pentax, att systemet är bakåtkompatibelt.
Jag har faktiskt funderat i de banorna när det gäller K20 också. DA linser ger inga problem med autofokus, men äldre F-linser däremot. Kan gå att kompensera via möjligheten i menyn, men nätt och jämt och i vissa fall inte alls.

Uffe
Saxat från Pentax hemsida:

Automatic compensation of distortion and lateral chromatic aberration (available only with DA-,DFA- and FA Limited-series lenses
 

Gimbal

Aktiv medlem
Kan ju vara en tankeställare till okunniga och klagande människor att prova sig fram innan man börjar att spy galla.
Så hela den här historien är enligt dig ett påhitt av okunniga och klagande människor.
Tyvärr är det inte så, ett tips till dig är att läsa på lite mer innan du kommer med sådana uttalanden så blir det inte så fel.
 

pest

Aktiv medlem
Jag bytte nyss från Olympus till Pentax eftersom jag misstänker att Olympus inte längre kommer att utveckla 4/3-systemet. Valet föll på K-5 eftersom den kändes fantastiskt gedigen och trevlig att använda. Med tanke på de goda recensioner som K-7 fått kändes det också som ett klockrent val när man ville välja något annat än Canon/Nikon. Köpte kameran ihop med 18-55/3,5-5,6 och har även köpt några beg objektiv.

Tyvärr kan jag inte annat än hålla med de som redogjort för sina problem i form av felfokuserande kameror. Jag har fotat i snart 40 år med många olika kameror; har haft 7-8 olika digitala systemkameror...så jag vågar påstå att jag vet vad jag pratar om! Redan första kvällen blev jag konfunderad då jag inte fick till fokus med det 21/3,4 som jag köpte begagnat samma dag som kameran. Ej heller med kit-zoomen blev det bra.

Utomhus i dagsljus fungerar det oftast hyggligt, men inomhus i glödljusbelysning är det katastrof! Har prövat alla tänkbara variationer av inställningar men kameran felfokuserar, så är det bara! Och inte lite heller...den som antydde gnälliga användare som inte vet vad man pratar om; i det här fallet är du nog fel ute.

I alla fall lämnade jag in kameran på Scandinavian i Mölndal den 20 dec. Beskedet då var att man kände till felet och att jag skulle få en ny kamera från en ny sändning som sades ha kommit till importören. Man ville inte byta mot någon på "hyllan" i butiken eftersom de var från första sändningen. Enligt besked skulle min kamera skickas till verkstad och sedan en ny skickas omgående till Mölndal. Jag har pratat med butiken 3-4 ggr denna vecka och de säger sig inte ha fått tag på ansvarig person hos importören, och verkstaden tar ärendena i turordning. Så de säger att tidigast den 3 jan kan man hoppas på att det händer något.

Jag tror det är viktigt att alla vi konsumenter som drabbats står på oss här och inte accepterar halvmesyrer i form av småjusteringar som inte helt avhjälper felet. Jag tycker mig förstå av vissa inlägg att så kan ha varit fallet.

Skulle man kunna upprätta någon form av upprop här i detta forum där vi sedan går samman och utövar påtryckning mot Pentax? Det blir ju större effekt ju fler som agerar samtidigt! Dvs namn och e-postadresser som någon sammanställer och sedan vidarebefordrar. Kanske en galen idé...men man blir ju inte direkt lycklig av att sitta och vänta utan att kunna påverka...
 

uffes

Aktiv medlem
Håller med!

Jag bytte nyss från Olympus till Pentax eftersom jag misstänker att Olympus inte längre kommer att utveckla 4/3-systemet. Valet föll på K-5 eftersom den kändes fantastiskt gedigen och trevlig att använda. Med tanke på de goda recensioner som K-7 fått kändes det också som ett klockrent val när man ville välja något annat än Canon/Nikon. Köpte kameran ihop med 18-55/3,5-5,6 och har även köpt några beg objektiv.

Tyvärr kan jag inte annat än hålla med de som redogjort för sina problem i form av felfokuserande kameror. Jag har fotat i snart 40 år med många olika kameror; har haft 7-8 olika digitala systemkameror...så jag vågar påstå att jag vet vad jag pratar om! Redan första kvällen blev jag konfunderad då jag inte fick till fokus med det 21/3,4 som jag köpte begagnat samma dag som kameran. Ej heller med kit-zoomen blev det bra.

Utomhus i dagsljus fungerar det oftast hyggligt, men inomhus i glödljusbelysning är det katastrof! Har prövat alla tänkbara variationer av inställningar men kameran felfokuserar, så är det bara! Och inte lite heller...den som antydde gnälliga användare som inte vet vad man pratar om; i det här fallet är du nog fel ute.

I alla fall lämnade jag in kameran på Scandinavian i Mölndal den 20 dec. Beskedet då var att man kände till felet och att jag skulle få en ny kamera från en ny sändning som sades ha kommit till importören. Man ville inte byta mot någon på "hyllan" i butiken eftersom de var från första sändningen. Enligt besked skulle min kamera skickas till verkstad och sedan en ny skickas omgående till Mölndal. Jag har pratat med butiken 3-4 ggr denna vecka och de säger sig inte ha fått tag på ansvarig person hos importören, och verkstaden tar ärendena i turordning. Så de säger att tidigast den 3 jan kan man hoppas på att det händer något.

Jag tror det är viktigt att alla vi konsumenter som drabbats står på oss här och inte accepterar halvmesyrer i form av småjusteringar som inte helt avhjälper felet. Jag tycker mig förstå av vissa inlägg att så kan ha varit fallet.

Skulle man kunna upprätta någon form av upprop här i detta forum där vi sedan går samman och utövar påtryckning mot Pentax? Det blir ju större effekt ju fler som agerar samtidigt! Dvs namn och e-postadresser som någon sammanställer och sedan vidarebefordrar. Kanske en galen idé...men man blir ju inte direkt lycklig av att sitta och vänta utan att kunna påverka...
Fast jag inte är en drabbad pentaxian utan en genom åren nöjd sådan, så håller jag med om att en missnöjesyttring är på plats. Var på vippen att betälla en K5:a, men tog del av bekymren med K5:an här och på andra forum och avvaktade lyckligtvis.
Vad som låter underligt är att man inte kunnat få tag på "ansvarig person" hos importören. Det duger inte! Det kan inte vara bara en person på ett stort importföretag som allt står och faller med.
Serviceverkstaden är ett fåmansföretag som säkert gör vad de kan, men kan tänka mej att man knäar om en mängd sålda kameror, av K5 och visst även KR, kommer in för fel man inte vet hur man ska komma tillrätta med.
Mitt problem, och det känns som litet när man läser andras, är om jag skall fortsätta förnya min Pentax-linje, eller helt enkelt byta system. Som andra hoppas jag att de som ansvar har också tar det och ser till att snarast lösa konsumenternas problem som de faktiskt betalat åtskilliga tusen kronor för att få i sitt knä.

Uffe
 

beasten

Aktiv medlem
Ny kamera eller justering?

Bra idé om att gå samman. Det borde ge en lite större påtryckningsmöjlighet i alla fall. Jag ställer upp utan tvekan... Lätt att hitta min e-post...eller kontakta mig direkt...
Intressant att notera är också att det pratas om att byta ut kameran...? Det indikerar ett hårdvaruproblem och inte ett mjukvarufel som vissa påstår. Det gör mig lite orolig... Har man inte i sin kvalitetskontroll eller fälttester upptäckt detta? Varför i hela världen är importören så tyst? Gäller problemen alla kameror eller bara vissa... Min har serienummer: 3841594. Verkstaden vet ju dagsläget inte vad de ska göra, utan väntar även de..

Gamla Bettan dvs min K 10:a skakar just av sig av sig allt gammalt damm och får nu göra en del av grovjobbet men klarar tyvärr inte vare sig bildseriehastighet eller högISObilder. Får försöka att hyra in något annat till uppdragen som det ser ut nu...
K 5 vore en riktig dräparkamera utan dessa fokusproblem. Den får ju bra i testerna men frågan är om den har testats under de förhållanden som vi kör när vi upptäcker problemen....Nu gäller det att man i Pentaxhuset har en felhantering värd namnet. Så kan man nog rädda skinnet utan större problem. Om inte, har varumärket fått sig en rejäl törn.

Att importören tiger är inget bra. Tänk om de hade sagt något och gett oss Pentaxköpare någon sorts förklaring... Då hade dessa trådar sannolikt fått en annan ton och innehåll. Dags att starta en facebookgrupp kanske...:) "Vi som har köpt felfokuserande Pentax K 5" ...

Skämt åsido idag sprids information blixtsnabbt oavsett om det är positivt eller negativt. Det är ett måste för,företagen att hantera dessa nya arenor på ett bra sätt... Det kan kosta en väldans massa pengar eller förlorat anseende annars..:). Se t.ex på Iphones antennproblem....De fick hastigt backa...Och skickade en liten extra sak till köparna... Inte något stort men i alla fall. Jag suckar och väntar...

Jag bytte nyss från Olympus till Pentax eftersom jag misstänker att Olympus inte längre kommer att utveckla 4/3-systemet. Valet föll på K-5 eftersom den kändes fantastiskt gedigen och trevlig att använda. Med tanke på de goda recensioner som K-7 fått kändes det också som ett klockrent val när man ville välja något annat än Canon/Nikon. Köpte kameran ihop med 18-55/3,5-5,6 och har även köpt några beg objektiv.

Tyvärr kan jag inte annat än hålla med de som redogjort för sina problem i form av felfokuserande kameror. Jag har fotat i snart 40 år med många olika kameror; har haft 7-8 olika digitala systemkameror...så jag vågar påstå att jag vet vad jag pratar om! Redan första kvällen blev jag konfunderad då jag inte fick till fokus med det 21/3,4 som jag köpte begagnat samma dag som kameran. Ej heller med kit-zoomen blev det bra.

Utomhus i dagsljus fungerar det oftast hyggligt, men inomhus i glödljusbelysning är det katastrof! Har prövat alla tänkbara variationer av inställningar men kameran felfokuserar, så är det bara! Och inte lite heller...den som antydde gnälliga användare som inte vet vad man pratar om; i det här fallet är du nog fel ute.

I alla fall lämnade jag in kameran på Scandinavian i Mölndal den 20 dec. Beskedet då var att man kände till felet och att jag skulle få en ny kamera från en ny sändning som sades ha kommit till importören. Man ville inte byta mot någon på "hyllan" i butiken eftersom de var från första sändningen. Enligt besked skulle min kamera skickas till verkstad och sedan en ny skickas omgående till Mölndal. Jag har pratat med butiken 3-4 ggr denna vecka och de säger sig inte ha fått tag på ansvarig person hos importören, och verkstaden tar ärendena i turordning. Så de säger att tidigast den 3 jan kan man hoppas på att det händer något.

Jag tror det är viktigt att alla vi konsumenter som drabbats står på oss här och inte accepterar halvmesyrer i form av småjusteringar som inte helt avhjälper felet. Jag tycker mig förstå av vissa inlägg att så kan ha varit fallet.

Skulle man kunna upprätta någon form av upprop här i detta forum där vi sedan går samman och utövar påtryckning mot Pentax? Det blir ju större effekt ju fler som agerar samtidigt! Dvs namn och e-postadresser som någon sammanställer och sedan vidarebefordrar. Kanske en galen idé...men man blir ju inte direkt lycklig av att sitta och vänta utan att kunna påverka...
 

TH-56

Aktiv medlem
Tänk att folk tar åt sig av en generell betraktelse!
Att ni orkar.Vad jag sa var bara helt enkelt att man bör kolla ordentligt innan man börjar klaga!
Det innebär ju inte att jag dumförklarar alla som klagar!
Håller dock med om att formuleringen kan uppfattas olika,
och jag ber om ursäkt om vissa tog åt sig.
 
Senast ändrad:

pest

Aktiv medlem
För kännedom bifogas här ett mail som jag skickat dels till Focus Nordic och dels till Kameraservice. Det skall bli intressant att se om jag får svar i början på nästa vecka direkt efter nyårshelgen! Eller kanske någon "ansvarig" inom Pentax svenska organisation läser detta forum och kan kasta sig in i tråden med ett svar...nej det kan vi säkert inte räkna med.

"Hej!

Jag tillhör "gänget" som köpt en felfokuserande K-5:a, i mitt fall av Scandinavian Photo i Mölndal. Den 20 dec lämnade jag in den pga felfokuseringen och fick beskedet att "importören" kommer att byta ut felaktiga kameror mot nya från en senare (felfri?) sändning. Men man var tvungna att skicka kameran via Kameraservice för att konstatera att det är fel på kameran (vilket butiken i och för sig också kunde konstatera).

Jag hade kontakt med Sc Photo senast den 29 dec men de kunde inte ge besked eftersom de inte fick tag på någon hos Er som kunde svara på frågorna.

Nu undrar jag:
- Är det ett och samma fel på alla rapporterade kameror?
- Har problemet med "skräp" på sensorn någon skuld till fokuseringsproblemen?
- Vet Ni i vilka situationer felfokuseringen uppstår? Ljusförhållanden, olika optik etc.
- Kommer felet att fixas via ny mjukvara?
- Eller kommer jag (och andra) att få en ny kamera?
- När tror Ni att jag kan räkna med att få en ny alt reparerad kamera?

Jag inser att det är jul och nyår, men skulle uppskatta om Ni kunde ge ett svar så fort som möjligt!

mvh
Per-Eric Stjerna


PS. Det förekommer som Ni säkert vet en hel del diskussioner på olika nätforum i detta ämne. Jag har kopierat detta mail och lagt ut på fotosidan.se där detta ämne engagerar många just nu olyckliga Pentaxägare. Har även skickat ett snarlikt mail till Kameraservice i Kungsör"
 

jolev

Medlem
Hej!

Undrar om det är någon med felfokuserad K-5:a som provat att fotografera i samma situation som felet visar sig. Fast med en extern blixt intälld på SB (AF hjälpbelysning) på kameran.

Om det funkar så kanske det kan rädda Ingemar B kommande jobb tillfälligt.

Gott Nytt år!
 

beasten

Aktiv medlem
Fix på gång gällande fokusproblem

Enligt de upplysningar jag har fått idag är det en fix på gång gällande problemen med fokuseringsproblemen och K 5...Fredag ska det tydligen komma en fixarfil.. Vi väntar och ser....
 

pest

Aktiv medlem
...och jag kan berätta att jag nyss fick besked att en ny kamera är på väg till mig från Belgien. Dock inga svar på mina frågor i övrigt...
 

beasten

Aktiv medlem
Finns filen redan?

Lite konstigt att de kan skicka en ny kamera om problemet är en fil som ska komma på fredag?? Finns det redan en fix eller vad...

...och jag kan berätta att jag nyss fick besked att en ny kamera är på väg till mig från Belgien. Dock inga svar på mina frågor i övrigt...
 

pest

Aktiv medlem
Ev kan det ha varit problemet med "skräp" på sensorn i min kamera som gjorde att man skickar en ny. Det hade jag i och för sig inte kollat men i butiken sa man att det också skulle undersökas av verkstaden. Så orsaken till att jag får en ny kanske inte har med felfokuseringen att göra... eller har dessa fel något samband...och kommer den nya kameran att fokusera korrekt...den som lever får se!
 
ANNONS