Annons

Scandinavia Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
Är det fler än mig som börjar bli lite småputt på dem. För det första när hemsidan gjordes om så fick jag leta efter vad de hade gjort av Pentax och nu när deras tidning kom ut så hade Pentax bara fått ett litet utrymme mot vanligtvis1-2 sidor. Har vi blivit andra klassen hos dem?
 

FotoZ

Aktiv medlem
Ja, man får bocka för Pentax i filtret för att hitta Pentax eftersom allt ligger huller om buller... antagligen enklare för dem men rörigare för kunden. De har minskat Pentax-produkterna, har inte lika stort utbud som Cyberphoto exempelvis. Det kan också vara så att de just nu väntar på nya Pentax-produkter.. K30 exempelvis. Jag noterar att K01 bara är beställningsvara hos dem, står visserligen "tillfälligt slut" men det är ju beställningsvara, alltså inte lagervara. K-5 är den enda de kan leverera.
 

uffes

Aktiv medlem
K5 - vad mer behövs

Ja, man får bocka för Pentax i filtret för att hitta Pentax eftersom allt ligger huller om buller... antagligen enklare för dem men rörigare för kunden. De har minskat Pentax-produkterna, har inte lika stort utbud som Cyberphoto exempelvis. Det kan också vara så att de just nu väntar på nya Pentax-produkter.. K30 exempelvis. Jag noterar att K01 bara är beställningsvara hos dem, står visserligen "tillfälligt slut" men det är ju beställningsvara, alltså inte lagervara. K-5 är den enda de kan leverera.
Tja, men K5 i dagens prisläge - behövs det då så mycket mer att välja på.... Ok, en instegsmodell, men då några tusenlappar under K5-an.
En K5:a för mellan 7-8000 är ett klipp även om jag personligen tycker att ergonomin i utgångna K20-modellen passar mej något bättre i högerhanden.

Uffe
 

Thuflan

Aktiv medlem
Tja, men K5 i dagens prisläge - behövs det då så mycket mer att välja på.... Ok, en instegsmodell, men då några tusenlappar under K5-an.
En K5:a för mellan 7-8000 är ett klipp även om jag personligen tycker att ergonomin i utgångna K20-modellen passar mej något bättre i högerhanden.

Uffe
Nu hamnade diskusionen utanför det jag frågade om ;)
 

x-country

Aktiv medlem
Är det fler än mig som börjar bli lite småputt på dem. För det första när hemsidan gjordes om så fick jag leta efter vad de hade gjort av Pentax och nu när deras tidning kom ut så hade Pentax bara fått ett litet utrymme mot vanligtvis1-2 sidor. Har vi blivit andra klassen hos dem?
Jag tycker inte att du ska bli småputt på dem. Det kanske inte är särskilt lönsamt för dem att erbjuda ett stort sortiment av Pentax produkter. Vi som använder Pentax vet att de är minst lika bra som övriga tillverkare. Men det är inte vi som ska sälja Pentax produkter.

Pentax har länge blivit kritiserade för att de inte har ett kamerahus med småbildssensor. De har också en tydlig brist på långa teleobjektiv. Titta bara på Ebay idag. FA-star objektiven har stor omsättning på begagnatmarknaden. Jag har länge väntat på läge att köpa ett FA* 400 eller 250-600 men chanserna är ungefär lika stora som att vinna högvinst på lotteri. Gamla Pentax-objektiv omsätter alltså mycket pengar på begagnatmarknaden men det tjänar inte Pentax ett öre på och de som behöver ledsnar till slut och byter till annat märke. Hur kompetent behöver man vara för att få ihop den ekvationen?
 

Thuflan

Aktiv medlem
Man får hoppas att det blir bättre för Pentax och ok ska inte bli putt men man tycker det är lite synd.
 
ANNONS