Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 el D3 för bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Låt mig börja med att be om ursäkt för ännu en tråd "D700 vs D3" men trådarna som finns har varit väldigt breda och inte så specifika. Plus att de börjat sväva iväg efter ett par sidor i fullskaligt krig och diskussioner som inte rör ämnet.

Mitt fall är som sådant och låt mig vara ärlig.

Jag är en hobby/entusiastfotograf sedan ett antal år tillbaka, som blivit mer och mer förälskad i fotografering och jag har tänkt att starta starta upp en fotofirma vid sidan av mitt vanliga jobb. Skall studera fotografi vid sidan av mitt jobb likaså.

Något som intresserar mig mycket är bröllopsfotografering. Och i dagsläget har jag en Nikon D80 med lite olika gluggar. Jag har fotograferat bröllop tidigare med gott resultat men de har skett i juni månad med klarblå himmel och hyfsat ljusa kyrkor. Men jag vill ta steget upp till fullformat och funderat på en begagnad D700 eller D3, eller skall man helt enkelt vänta tills D800 som inte borde vara allt för långt borta? Jag vill ju åt de fina ISO egenskaperna som fullformatarna har. Har koll på det mesta tekniska som skiljer dessa kameror åt men är mycket intresserad av er som fotar bröllop där ute vad ni anser. Krig i tråden undanbedes, gärna sakliga argument.

Jag själv har hela tiden varit inriktad på D700 med batterigrepp men är lite osäker. Det som främst gör mig nervös över fota bröllop som jag skulle ta betalt för är att något skall hända med minneskortet och där har ju D3:an en stor fördel med dubbla kortplaster. Men samtidigt måste jag spara ihop pengarna till dessa kameror och det är ju ändå ca 7000 kr som skiljer dessa kameror åt på begagnatmarknaden och för det kommer jag ju långt när jag skall köpa ett 24-70/2,8. Har det hänt er någon gång att minneskortet har strulat? En liten offtopic fråga är också hur ni bröllopsfotografer hanterar uppkommet hinder för ett uppdrag, så som sjukdom?

Lämna gärna era synpunkter så jag kan känna mig tryggare i mitt beslut.

Mvh Markus
 
Senast ändrad:

gors

Aktiv medlem
Man kan inte gardera sig mot allt. Köp bra minneskort, testa dem innan du använder dem i skarpt läge och släng dem när de krånglar första gången. Jag har aldrig haft något minneskortsproblem med vare sig D3:an eller D700:an.

Jag sålde min D3:a när D700:an kom. D700:an är en mycket trevligare kamera, särskilt utan batterigreppet. Den inbyggda blixten kan vara nog så användbar, både för trådlös styrning och som nödlösning om du i övrigt kör med befintligt ljus.
 

nalle9

Aktiv medlem
Med en begränsad budget skulle jag satsa på en D700 och sedan lägga alla överblivna slantar på bra glas. 2,8-zoomarna är naturligtvis användbara och 85mm f/1,4 är bara underbar och gör allt vackert.

Som föregående talare sade så är inbygda blixten mycket användbar för blixtstyrning. Annars lär du hosta upp ytterligare tusenlappar för det som du istället kan lägga på en ytterligare Sb-900 / 800 / 700.

Jag har aldrig haft problem med minneskort. Jag kör med SanDisk Extreme. Skaffa en mobil backup och tanka ur korten efterhand om du är orolig.


/björn
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Om du skall dra igång bröllopsfoto så är det viktigare med ett backup-hus. Ett strulande minneskort kan alltid bytas ut på plats men om kameran lägger av så ligger du risigt till.

D700 är utmärkt på bröllop och istället för en D3 hade jag hellre lagt till lite extra och skaffat två D700. Enkla råd när det är nån annas pengar ;-) men bröllop är bröllop. Finns bara en chans.

Reggar du firma kan du alltid hyra objektiv till en början (dyrt i längden så det är mest en nödlösning), alt hyra ett andra hus om du väljer att köpa objektiv istället.
 

Janne B

Aktiv medlem
Precis som Henrik sade skulle även jag helt klart satsat på två D700 hus och glömt allt vad D3 hette, detta av rent ekonomiska skäl. Sedan skulla jag, trots att ljusstyrkan bara är bl 4 skaffat ett 24-120 och ett 16-35, båda de nyare objektiven. Med dessa på varsin kamera och ett par extrkort i fickan är du rustad för det mesta. Ovan nämnda objektiv har VR och normalt brukar brudpar inte röra sig så där oerhört fort så jag tror att du kan offra ett bländarsteg till förmån för plånboken och i viss mån smidigheten. Brusprestanda på D700 är mer än väl tillräcklig även i mörka kyrkor.
JB
 
Precis som Henrik sade skulle även jag helt klart satsat på två D700 hus och glömt allt vad D3 hette, detta av rent ekonomiska skäl. Sedan skulla jag, trots att ljusstyrkan bara är bl 4 skaffat ett 24-120 och ett 16-35, båda de nyare objektiven. Med dessa på varsin kamera och ett par extrkort i fickan är du rustad för det mesta. Ovan nämnda objektiv har VR och normalt brukar brudpar inte röra sig så där oerhört fort så jag tror att du kan offra ett bländarsteg till förmån för plånboken och i viss mån smidigheten. Brusprestanda på D700 är mer än väl tillräcklig även i mörka kyrkor.
JB
Tack för alla goda råd. Objektiv är så klart nästa huvudbry man har. Så dina tips där är mycket uppskattade. Har hela tiden tagit för givet att 24-70/2,8 är objektivet man skall ha (har ett äldre Nikkor 80-200/2,8 sedan tidigare) men Nikons egna kostar ju förbaskat mycket samtidigt som man är orolig för att man får vad man betalar för om man köper en mycket billigare 24-70/2,8 av annat märke.
 

nalle9

Aktiv medlem
24-70 är en grym glugg, inget snack om saken. Jag tycker att den är värd sina slantar och vill inte byta bort den. Men visst låter 16-35 och 24-120 som en bra kombo, med vr och allt. 16-35 och ett 50 f/1,4 blir ju satans smidigt... Jag har inget rakt svar på vilket du ska välja, tyvärr...
 
ANNONS