Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Bara fantasin sätter gränser läste jag ovan...

Mina högst personliga tankar :)
Om du syftar på mitt inlägg så menar jag den egna utvecklingen och det är inte bundet till ett visst motiv. Vad man vill fotografera är upp till var och en. Jag tror att det är viktigt att se att vi går igång på olika saker, det finns ofta åsikter om vad som är mer värt att jobba med, men jag tror att det är viktigt att lyssna på sig själv.

Hellre en lysande naturfotograf än en usel dokumentärfotograf och vise versa...:)

/Ulf
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har dock svårt att förstå att jag skulle sälja mer bara för att jag höjer priset på hemsidan. Men då blir det ju lite mer exklusivt, och ännu mer om dom är inramade och bara finns i en storlek.
Sälja bilder från en hemsida är inte enkelt. Det brukar vara enklare att sälja vid en utställning. Då blir folk betagna av bilderna och ser lättare hur bilderna ser ut på väggen.

Det här handlar om vad du signalerar. Om du gör en fin utställning i en bra lokal och blir omskriven av lokaltidningen, håller lagom höga priser mm så skapar du en känsla av att detta är bra och unika bilder. Då blir bilderna värda något mer än bara en bild tryckt på ett papper. Och kan du dessutom rida på att folks stolthet för bygden så ...

Räkna inte med att det är lätt. Men det är ett vanligt fel att gå ut för blygt med låga priser och en utställning som inte gör något väsen av sig.

Angående boken så skulle jag ju kunna göra en bok ned bilder från Värmland. Typ "Värmland i bilder"
Men hur går man till väga då? Måste jag ordna med ett förlag då? Jag kan ju knappast beställa en fotobok på tex fujifilm eller liknande . Det kostar ju lätt 500kr för mig att köra. Sen ska jag sälja också och det är ju ingen som köper en bok för närmare 1000kr
En bok är ingen enkelt sak. För att få ner priset per ex så måste den tryckas, men då måste det vara en viss upplaga och då blir totalsumman hög.

Fotoböcker är generellt ingen storsäljare, men kan man få boken till att bli mer än bok med fina bilder för fotointresserade. Boken ska vara något som innvånarna köper till sig själv och ger bort till andra för att den handlar om orten där man bor och som man är stolt över. Och bra om kommun och företag köper in som presenter.

Om ett företag eller kommunen garanterar att köpa 100 st eller liknande kan det vara lättare att få ett förlag att vilja hjälpa till. Annars får man göra allt själv och stå för alla risker själv. För att göra det måste man nog ha lite erfarenhet av att göra böcker.

Kort sagt: Egentligen vill jag att du ska tänka högre och större. Det är lätt att förminska sig själv som fotograf och därmed värdet på det man har att sälja. Du kan styra det intryck du och dina bilder gör. Akta dig för att visa "En samling fina bilder utan en sammanhållande röd tråd". Det funkar dåligt utanför fotoklubbsvärlden. Och den enklaste röda tråden är att göra en bok om naturen i närheten.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men om jag ska köra väldigt lokalt och sen skilja sig från mängden blir det inte svårt för här finns inga andra fotografer :)
Vad som är unikt vet jag inte men jag har nog en speciell stil som man antigen gillar eller inte.
Jag tänker inte byta stil för att få fler att gilla bilderna , detta är min stil och det är så jag vill visa upp min konst.
Det är inget fel på din stil. Den är driven och jag ser ingen anledning att ändra på den. Men tänkt på att ditt bildideal är samma som för många andra. Så för en utomstående blir det bara en samling snygga bilder som inte är unika.

En lösning är att göra den röda tråden tydligare. Hitta ett mer specifikt tema att gräva djupare i. Då blir materialet mer unikt och intressant för icke-fotointresserade. Du har lite kustbilder. Det kan vara något, särskilt om du begränsat dig geografiskt. Som exempel finns det fotoböcker om Bohuslän som säljer rätt bra.
 

nikitin

Aktiv medlem
En stor inspirationskälla för mig är Hans Strand. Eller det var det förr i alla fall men jag återkommer till hans bilder även nu. Det jag undrar lite är hur och varför han är så känd. Han har grymma bilder men ibland funderar jag på om det inte är miljön han fotar istället för just bilden i sig. Hans bilder från Island till exempel är riktigt bra men för att vara ärlig så tror jag jag skulle kunna ta liknande bilder bara jag reste dit.
Av en ren slump befinner jag mig just nu på en fotoresa tillsammans med Hans Strand på Island. Det är väldigt givande att jämföra min och Hans komposition från samma plats. Och Hans är strået vassare, han hittar vinkeln/beskärning som jag inte ser. Han har det lilla extra i bildseendet för att hitta "rätt" komposition. Så det är inte bara att vara på rätt plats ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En stor inspirationskälla för mig är Hans Strand. Eller det var det förr i alla fall men jag återkommer till hans bilder även nu. Det jag undrar lite är hur och varför han är så känd. Han har grymma bilder men ibland funderar jag på om det inte är miljön han fotar istället för just bilden i sig. Hans bilder från Island till exempel är riktigt bra men för att vara ärlig så tror jag jag skulle kunna ta liknande bilder bara jag reste dit.
Hans Strand har ett mer utvecklat bildseende än de flesta landskapfotografer. Om du hoppar lite längre bak i hans produktion så ser du att han kan göra en intressant bild av bara en risig buske. Hans är inte heller fast i bara att göra snygga bilder. Han kan hitta intressanta motiv i alla väder. Och han kan skapa mer komplexa bilder än många andra.

Hans Strand hade det tufft ekonomiskt när bildbyråbranschen nästan dog bort. Förr gick det att leva på att ta snygga bilder och sedan sälja dem genom en bildbyrå. Han har fått lära sig ett nytt sätt att jobba.

Ibland måste man satsa stort. Bilderna från Island kostar en del att ta. Lärdomen av det är att jobba koncentrerat med ett avgränsat projekt. Då sticker det ut, blir mer intressant och väcker större uppmärksamhet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är nog inga fel på dina bilder. Det är nog både bristen på marknadsföring men också marknad som saknas.
Idag laddas det ju upp många miljoner bilder varje dag på olika sajter som Flickr, SmugMug och liknande plus allt som laddas upp på sociala medier.

De som köper bilder gör det nog mest på samma sätt som de köper ett konstverk. Endera från en redan känd fotograf där det både blir en investering och något att skryta om.
Den andra kategorien som som köper och hänger foton på väggen är människor som själv inte är fotointresserade men som gärna vill ha en bild som visar den dramatiska natur de upplevt på sitt besök.

Jag har under många år följt Lula (Luminous Landscape). Där finns många som beskrivit hur de bedriver sin verksamhet och säljer naturbilder.
För de första jobbar de gärna i en eller i närheten av en National Park. De har sin egen lokal och showroom för turisterna. Så att vara lokal är viktigt men på en plats dit tillräckligt många turister kommer för att det skall vara en vettig marknad.
De printar, skapar passpartouer och ramar själva. De printar alltid bilderna i begränsade upplagor men inte alla på en gång. Det sker på beställning.
Bilderna signeras och numreras.
I USA verkar flera landskapsfotografer kunna leva på detta tillsammans med fotokurser, fotoexpeditioner mm. Det verkar som fotografiet har en helt annan ställning i USA än här i Sverige.
Jag vill inte vara negativ och sänka någons illusioner men jag tror att det är mycket svårt i Sverige att tjäna en vettig årsinkomst på att vara naturfotograf. Några få lyckas men de är snarast undantagen som bekräftar regeln.
Så att sitta i en ort i Värmland med 1 000 invånare gör det inte lättare.
Hade du en butik intill ishotellet i Kiruna hade du sett turistbuss efter turistbuss komma under vintersäsongen. Japaner, amerikaner och en mängd européer. De hade säkert gärna köpt unika bilder av norrsken, fjällen, ishotellet och slädturer. Här är också säsongen ganska lång. Jag såg ingen i Kiruna eller vid Ishotellet som satsat på detta.
Västkusten är som jämförelse död under 10 månader och lever upp under 2.
Så vill du göra detta till något mer än en hobbyverksamhet som i bästa fall betalar din utrustning så får du nog omlokalisera till en bättre marknad.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ok en bok kanske inte är något man börjar med. :)

När du skriver att man ska ha en röd tråd, menar du då just när jag har en utställning eller rent generellt?

I en annan tråd här som jag startade om hur man utvecklas som fotograf så sa folk att mina bilde var lika varann . Koncentrerar jag mig enbart på kustfoto så blir det ju inte så stor variation heller .


Nej jag vet inte. Svårt det här tycker jag. Synd att landskapsfoton inte är så populära för det ju det jag gillar mest :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är nog inga fel på dina bilder. Det är nog både bristen på marknadsföring men också marknad som saknas.
Idag laddas det ju upp många miljoner bilder varje dag på olika sajter som Flickr, SmugMug och liknande plus allt som laddas upp på sociala medier.

De som köper bilder gör det nog mest på samma sätt som de köper ett konstverk. Endera från en redan känd fotograf där det både blir en investering och något att skryta om.
Den andra kategorien som som köper och hänger foton på väggen är människor som själv inte är fotointresserade men som gärna vill ha en bild som visar den dramatiska natur de upplevt på sitt besök.

Jag har under många år följt Lula (Luminous Landscape). Där finns många som beskrivit hur de bedriver sin verksamhet och säljer naturbilder.
För de första jobbar de gärna i en eller i närheten av en National Park. De har sin egen lokal och showroom för turisterna. Så att vara lokal är viktigt men på en plats dit tillräckligt många turister kommer för att det skall vara en vettig marknad.
De printar, skapar passpartouer och ramar själva. De printar alltid bilderna i begränsade upplagor men inte alla på en gång. Det sker på beställning.
Bilderna signeras och numreras.
I USA verkar flera landskapsfotografer kunna leva på detta tillsammans med fotokurser, fotoexpeditioner mm. Det verkar som fotografiet har en helt annan ställning i USA än här i Sverige.
Jag vill inte vara negativ och sänka någons illusioner men jag tror att det är mycket svårt i Sverige att tjäna en vettig årsinkomst på att vara naturfotograf. Några få lyckas men de är snarast undantagen som bekräftar regeln.
Så att sitta i en ort i Värmland med 1 000 invånare gör det inte lättare.
Hade du en butik intill ishotellet i Kiruna hade du sett turistbuss efter turistbuss komma under vintersäsongen. Japaner, amerikaner och en mängd européer. De hade säkert gärna köpt unika bilder av norrsken, fjällen, ishotellet och slädturer. Här är också säsongen ganska lång. Jag såg ingen i Kiruna eller vid Ishotellet som satsat på detta.
Västkusten är som jämförelse död under 10 månader och lever upp under 2.
Så vill du göra detta till något mer än en hobbyverksamhet som i bästa fall betalar din utrustning så får du nog omlokalisera till en bättre marknad.


Nej du har nog rätt. Men som flera har nämnt så kanske det inte är så intressant för en som bor här i Värmland att köpa en bild från hovs hallar nere i Skåne, även om det är en bra bild så betyder ju inte platsen något för den personer.

Min lilla utställning innehåller ju bilder från överallt. Bilder som jag är väldigt nöjda med men tydligen inget som folk vill ha här.

Jag skulle kanske tjäna på att visa upp den vackra naturen i Töcksfors med omnejd i en utställning här istället.

Men det klart. Om jag gör olika canvas och säljer vill jag ju sälja till mer än töcksforsingar
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När du skriver att man ska ha en röd tråd, menar du då just när jag har en utställning eller rent generellt?
Du kan jobba med flera projekt samtidigt. Men du kommer nog utvecklas mer och nå längre om jobbar mer koncentrerat. Det räcker inte att kunna tekniken, se ljuset och komponera fint om man ska nå ända fram. Det är bara välslipade verktyg. Inom yrkesfotografin räcker det med att vara en bra fotohantverkare, men inom konstfoto och naturfoto måste man också ha ett innehåll som intresserar folk.

Om vi tar Sveriges främsta naturfotografer så sålde Terje Hellesø mindre än en tiondel av sin bok "Mitt plats i ljuset" jämfört med Staffan Widstrands eller Brutus Östlings böcker som har ett tydligt tema. Hellesøs böcker handlar, lite elakt sagt, om: "Titta vilka bra bilder jag tar". Det är också det som de flesta naturfotografer kommunicerar. Det är lättare att få uppmärksamhet och framgång mer mer tydliga projekt som har en röd tråd, där du kan förklara vad projektet/utställningen handlar om.

I en annan tråd här som jag startade om hur man utvecklas som fotograf så sa folk att mina bilde var lika varann. Koncentrerar jag mig enbart på kustfoto så blir det ju inte så stor variation heller .
Det är skillnad på innehåll och form. Man kan bli mätt på det ena storslagna landskapet efter det andra som alla har snyggt ljus, väl uppbyggd förgrund osv. Alltså samma recept för varje bild.

Det är den innehållsmässiga röda tråden jag menar. Sen kan du ju fotografera i lugnt väder och i oväder. Blanda närbilder med hela landskap och så vidare. Med ett tydligt innehållstema kan du variera dina bilder visuellt utan att riskera att de inte håller ihop.

När man är ute och fotograferar planlöst jagar man ofta bilder där allt är maxat. Där allt är vacker och perfekt. Men sätter man dem vid varandra kan de blir för lika i sina uppbyggnad. Då behövs det bilder mer större variation i form. Det kan också bli för sockersött med bara supervackra landskap. Även dåligt väder kan bjuda på intressanta bilder.

Nej jag vet inte. Svårt det här tycker jag. Synd att landskapsfoton inte är så populära för det ju det jag gillar mest :)
Landskapsfoto är nog bland det mest populära. Det gillar alla att kolla på, men det är en helt annan sak att få sålt sina landskapsbilder.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej du har nog rätt. Men som flera har nämnt så kanske det inte är så intressant för en som bor här i Värmland att köpa en bild från hovs hallar nere i Skåne, även om det är en bra bild så betyder ju inte platsen något för den personer.

Min lilla utställning innehåller ju bilder från överallt. Bilder som jag är väldigt nöjda med men tydligen inget som folk vill ha här.

Jag skulle kanske tjäna på att visa upp den vackra naturen i Töcksfors med omnejd i en utställning här istället.

Men det klart. Om jag gör olika canvas och säljer vill jag ju sälja till mer än töcksforsingar
För att göra det måste du ha tillräckligt med turister som skapat en känslomässig bindning till Töcksfors. Jag har varit i Töcksfors och inte imponerade det särskilt mycket på mig. Förutom skrotbilarna finns det inget som sticker ut. Det är ungefär som resten av Dalsland och Värmland.
Även om det var det så, måste man ju fråga sig hur många presumtiva kunder dyker det upp under en dag? Förmodligen går de räkna på ena handens fingrar.
Så att du säljer till 20% av dessa. Det betyder en försäljning per dag mycket högt räknat.
Inte mycket att leva på.
Glöm sedan inte att staten vill ha sin del.
Ditt problem är inte produkten utan hur du skall nå ut med den till en tillräckligt stor marknad för att kunna få det hela att gå ihop.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du kan jobba med flera projekt samtidigt. Men du kommer nog utvecklas mer och nå längre om jobbar mer koncentrerat. Det räcker inte att kunna tekniken, se ljuset och komponera fint om man ska nå ända fram. Det är bara välslipade verktyg. Inom yrkesfotografin räcker det med att vara en bra fotohantverkare, men inom konstfoto och naturfoto måste man också ha ett innehåll som intresserar folk.

Om vi tar Sveriges främsta naturfotografer så sålde Terje Hellesø mindre än en tiondel av sin bok "Mitt plats i ljuset" jämfört med Staffan Widstrands eller Brutus Östlings böcker som har ett tydligt tema. Hellesøs böcker handlar, lite elakt sagt, om: "Titta vilka bra bilder jag tar". Det är också det som de flesta naturfotografer kommunicerar. Det är lättare att få uppmärksamhet och framgång mer mer tydliga projekt som har en röd tråd, där du kan förklara vad projektet/utställningen handlar om.



Det är skillnad på innehåll och form. Man kan bli mätt på det ena storslagna landskapet efter det andra som alla har snyggt ljus, väl uppbyggd förgrund osv. Alltså samma recept för varje bild.

Det är den innehållsmässiga röda tråden jag menar. Sen kan du ju fotografera i lugnt väder och i oväder. Blanda närbilder med hela landskap och så vidare. Med ett tydligt innehållstema kan du variera dina bilder visuellt utan att riskera att de inte håller ihop.

När man är ute och fotograferar planlöst jagar man ofta bilder där allt är maxat. Där allt är vacker och perfekt. Men sätter man dem vid varandra kan de blir för lika i sina uppbyggnad. Då behövs det bilder mer större variation i form. Det kan också bli för sockersött med bara supervackra landskap. Även dåligt väder kan bjuda på intressanta bilder.



Landskapsfoto är nog bland det mest populära. Det gillar alla att kolla på, men det är en helt annan sak att få sålt sina landskapsbilder.

Jo en röd tråd är nog inte dumt även om jag tycker det är svårt . jag fotar ju väldigt mycket kustbilder med långa slutartider tillexempel. Är inte det en röd tråd?

Jag gillar också oväder och höga vågor och har några sådana i mitt bibliotek också. Hade det varit en röd tråd, bara bilder på oväder?

Eller åka runt och jaga olika fyrar till exempel. Det känns också som att det kan bli rätt enformigt på en utställning.

jag kanske inte förstår mig på hur en röd tråd är ens.

En av mina favoritfotografer är Mats andersson. kollar man på hans tavlor som han säljer så är det ju nästan uteslutande bilder på djur som är tagna med lång slutartid.

Varför är dom bilderna mindre enformiga än mina landskapsbilder utmed kusten till exempel?
Jag försöker komma på vad jag gör för fel och vad jag ska göra annorlunda.


Vad finns det för fler fotografer som har en tydlig röd tråd på sina bilder/bildserier och utställningar?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Berit Djuse har gjort en bok om ett samhälle som är mindre än Töcksfors. Jag och många med mig har köpt boken för att den är bra och intressant. Gör man det bra blir kundkretsen större. Men att koncentrera sitt tema är en förutsättning för att det ska bli intressant.

På 80-talet köpte många Curt Larssons böcker om bruksorten Hallstavik. De står i min pappas bokhylla trots att han aldrig varit där.

Ett tips är att besöka lokala företag och erbjuda dem lokala naturbilder som utsmyckning. Företag har lite mer köpkraft än privatpersoner.

Att leva på naturfotografier är det kanske ingen som gör i Sverige. Men det en del lever på naturfoto genom att hålla workshops, hålla föredrag, bedriva projekt med mera.
 

andreassofus

Aktiv medlem
För att göra det måste du ha tillräckligt med turister som skapat en känslomässig bindning till Töcksfors. Jag har varit i Töcksfors och inte imponerade det särskilt på mig mig särskilt mycket. Det är ungefär som resten av Dalsland och Värmland.
Även om det var det så måste man ju fråga sig hur många presumtiva kunder dyker det upp under en dag? Förmodligen går de räkna på ena handens fingrar.
Sär att du säljer till 20% av dessa. Det betyder en försäljning per dag.
Inte mycket att leva på.
Glöm sedan inte att staten vill ha sin del.
Nej töcksfors är verkligen inte spektakulärt på något sätt. Men folk sa att man skulle satsa lokalt :)
Jag har aldrig varit mycket för Värmland även om jag försökt mycket på slutat att hitta bra och intressanta motiv. Men att bara ta bilen och åka runt planlöst och leta motiv är värdelöst.

Dock är inte min tanke att leva på att sälja bilder. Jag måste vara realist. Jag tycker mest att det vore roligt att få sålt nåting överhuvudtaget. Till slut kanske man jobbar sig uppåt och fler och fler känner igen ens namn. Alla kändisar har ju jobbat upp sig från Noll.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Berit Djuse har gjort en bok om ett samhälle som är mindre än Töcksfors. Jag och många med mig har köpt boken för att den är bra och intressant. Gör man det bra blir kundkretsen större. Men att koncentrera sitt tema är en förutsättning för att det ska bli intressant.

På 80-talet köpte många Curt Larssons böcker om bruksorten Hallstavik. De står i min pappas bokhylla trots att han aldrig varit där.

Ett tips är att besöka lokala företag och erbjuda dem lokala naturbilder som utsmyckning. Företag har lite mer köpkraft än privatpersoner.

Att leva på naturfotografier är det kanske ingen som gör i Sverige. Men det en del lever på naturfoto genom att hålla workshops, hålla föredrag, bedriva projekt med mera.
Ska kolla upp dessa namn och se om jag hittar någon röd tråd hos dom.
Men att göra en bok om en bruksort är inte det jag vill hålla på med, jag är inte så intresserad av det dokumentära. Det är mer Fine art jag vill hålla på med. Att försöka sälja tavlor till företag vore ju en ide kanske. Är dock inte en "pratande" person har lätt för att övertyga folk :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jag kanske inte förstår mig på hur en röd tråd är ens.
För det första. Skilj på innehåll och form. Att ha form som röd tråd intresserar mest den lilla gruppen fotointresserade.

Kustbilder kan absolut vara en röd tråd. Men Kustbilder från Bohuslän säljer bättre eftersom att man då är mer specifik. Då blir det en intressant presentbok om man har anknytning till Bohuslän.

Jo en röd tråd är nog inte dumt även om jag tycker det är svårt . jag fotar ju väldigt mycket kustbilder med långa slutartider tillexempel. Är inte det en röd tråd?

Jag gillar också oväder och höga vågor och har några sådana i mitt bibliotek också. Hade det varit en röd tråd, bara bilder på oväder?
Kör du bara kustbilder med lång tid är du dels inne på en slags bilder som är väldigt vanliga, men du riskerar också att tröttna ut betraktaren eftersom bilderna blir så lika.

Oväder kan absolut vara en röd tråd. Har för mig att Claes Grundsten gjort en sådan bok.

Avgränsar du med ett geografiskt område kan du blanda både vackra bilder med lång slutarttid mer ovädersbilder. Din berättelse handlar ju då om att visa just det landskapet i olika skepnader. Då kanske du kommer på att du ska fotografera på ställen längs med kusten, exempelvis hamnar, där du inte skulle fotograferat annars.

En av mina favoritfotografer är Mats andersson. kollar man på hans tavlor som han säljer så är det ju nästan uteslutande bilder på djur som är tagna med lång slutartid.

Varför är dom bilderna mindre enformiga än mina landskapsbilder utmed kusten till exempel?
Jag försöker komma epå vad jag gör för fel och vad jag ska göra annorlunda.
Kruxet är ofta att ha en tydlig stil, hålla sig till ett tema, men samtidigt kunna variera sig. Där har något som utmärker en bra fotograf.

Mats bilder är mer ovanliga än dina i sitt uttryck. Han är mer poetiskt och mindre sockersöt i sin stil. Det gör att man inte mätt lika snabbt. En duktig fotograf varierar sig med små medel. Du kanske tycker att han kör samma recept på många bilder, men då kanske du ska kolla mer på dem och känna in, och hitta de små trixen han gör.

Vad finns det för fler fotografer som har en tydlig röd tråd på sina bilder/bildserier och utställningar?
Staffan Widstrand och Magnus Erlander har gjort flera böcker och projekt med tydligt tema. Likaså Claes Grundsten och Mats Andersson. Kort sagt. De gör projekt som handlar om något och visar inte bara upp sina snyggaste bilder.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Berit Djuse har gjort en bok om ett samhälle som är mindre än Töcksfors. Jag och många med mig har köpt boken för att den är bra och intressant. Gör man det bra blir kundkretsen större. Men att koncentrera sitt tema är en förutsättning för att det ska bli intressant.

På 80-talet köpte många Curt Larssons böcker om bruksorten Hallstavik. De står i min pappas bokhylla trots att han aldrig varit där.

Ett tips är att besöka lokala företag och erbjuda dem lokala naturbilder som utsmyckning. Företag har lite mer köpkraft än privatpersoner.

Att leva på naturfotografier är det kanske ingen som gör i Sverige. Men det en del lever på naturfoto genom att hålla workshops, hålla föredrag, bedriva projekt med mera.
Tror som Magnus på att du måste ha ett klart definierat projekt i botten. Om du nu bor i Töcksfors så varför inte göra ett projekt om den stora bilskroten. Ägarna bor ju nära och sist jag var där var berättade den kvarlevande brodern gärna om deras historia.
Hoppas han fortfarande är i livet.
En bok om skroten skulle nog kunna gå ihop.
Idag med print-on-demand behöver man inte trycka upp en mängd exemplar och hoppas på att få dem sålda.
 

andreassofus

Aktiv medlem
bra tips och mycket nyttig info att läsa , är glad att ni tar er tid :)

Att skilja på innehåll och form, vad menar du med det? vad är vad och vilket är bäst?

Att koncentrera sig på ett område är ju bra. TEx bohuslän. Det är oftast där jag fotar när jag åker till kusten.

åker på en fotoresa till Gotland vecka 28. Det är väl en röd tråd kanske att visa upp gotland på mitt vis med bilder .
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tror som Magnus på att du måste ha ett klart definierat projekt i botten. Om du nu bor i Töcksfors så varför inte göra ett projekt om den stora bilskroten. Ägarna bor ju nära och sist jag var där var berättade den kvarlevande brodern gärna om deras historia.
Hoppas han fortfarande är i livet.
En bok om skroten skulle nog kunna gå ihop.
Idag med print-on-demand behöver man inte trycka upp en mängd exemplar och hoppas på att få dem sålda.
Det har precis gjorts både kokumentarer och böcker nyligen om skroten i Båsnäs.
Jag känner personen som tar hand om skroten nu. (sonen till en av bröderna. )

Att dra igång ett projekt om det blir ju också mer åt det dokumentära hållet.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jo, jag kollade din hemsida lite. Sen sökte jag på "Naturbilder" och bläddrade 10 sidor....
Jag hittade inte din hemsida....
Om du ska lyckas måste du vara originell och nå ut.
Frågar du kompisarna vilka av dina bilder dom vill ha på väggen, så fråga oxå hur många
bilder dom vill ha gånger 3000:-, det blir säkert väldigt många sålda. ...
Nej, se till och bli uppmärksammad av tex. VOLVO, SAF, LO eller ASEA osv.
Det är där pengarna finns, eller kliv in på MAX (hamburgare) huvudkontor och fråga om dom
är intresserade av naturmotiv i en viss stil att ha på sina restauranger.
För att lyckas sälja till företag så tror jag inte du behöver vara bland dom bästa fotograferna,
men dina bilder ska slå an, vara intressanta eller så.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jo, jag kollade din hemsida lite. Sen sökte jag på "Naturbilder" och bläddrade 10 sidor....
Jag hittade inte din hemsida....
Om du ska lyckas måste du vara originell och nå ut.
Frågar du kompisarna vilka av dina bilder dom vill ha på väggen, så fråga oxå hur många
bilder dom vill ha gånger 3000:-, det blir säkert väldigt många sålda. ...
Nej, se till och bli uppmärksammad av tex. VOLVO, SAF, LO eller ASEA osv.
Det är där pengarna finns, eller kliv in på MAX (hamburgare) huvudkontor och fråga om dom
är intresserade av naturmotiv i en viss stil att ha på sina restauranger.
För att lyckas sälja till företag så tror jag inte du behöver vara bland dom bästa fotograferna,
men dina bilder ska slå an, vara intressanta eller så.
Menade du att du googlade ordet "naturbilder" ? Hur man hamnar högt upp på goolges söklistor vet jag inte. Antar att det är viktigt. Som sagt kan jag ingenting om marknadsföring.

Mina vänner vill inte köpa bilder av mig. Dom förstår sig inte ens på det. Dom tyckte att det var dyrt med 200kr

Att ha Volvo som kund vore ju kul men jag tror faktiskt att stora företag som dom har som policy att inte köpa grejer av random amatörer på det viset. Men jag kan ha fel :)
 
ANNONS