Annons

Stationär Windows-dator för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
VA?? Jag har två datorer, båda med vatten(vätske-?)kylning Corsair H60 som båda har fungerat felfritt i två-tre år nu och jag hoppas få ut ett par år till av dom! Framtidssäkrade? Finns inte i datorvärlden! Men tillräckligt vassa för att hänga med... i alla fall mot mina modesta krav gällande bildbehandling!
Ja men då är det väl bara att köra på och hoppas på det bästa.
Själv så dog mitt nätaggregat nyligen. En propp i lägenheten flög direkt datorn var på så fick byta ut nätaggregatet och nu rullar den på perfekt. Allt kan ju hända oavsett om man har vattenkylning eller inte. Jag har det inte just för att inte behöva underhålla det. Behöver jag byta processor eller fläkt i framtiden så är det inte direkt så mycket pill att få loss det.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Följer den här tråden med intresse eftersom det nog snart är dags för mig att byta ut min stationära dator som plockades ihop av Inet, och jag är inne på att göra på det sättet även denna gång.

Någon, antingen på fotosidan eller möjligen på sweclockers, hjälpte mig att plocka ihop en kundvagn på Inet. Denna kundvagn lade jag ut i en tråd här på fotosidan och ytterligare experter fick komma med synpunkter på vilka komponenter som eventuellt kunde bytas ut innan Inet fick bygga. Funkade jättebra, och för mig var det ett optimalt sätt att konfigurera.

Edit: Just det... kom på en grej. Jag gjorde misstaget att vara lite dumsnål när jag valde storlek på SSD-disken som skulle vara C-disk. Dumt... Ta till rejält :)
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det kanske finns fördigbyggda datorer optimerade för bildredigering men oftast så köper man på onödiga saker om man köper en färdig som inte är inriktad på just foto. Dessutom vill man kanske ha sina HDD installerade om man inte roas av att mecka själv. Köper man färdig får man ju själv sätta in sina extra HDD. Beställer man så kan man få sin dator färdigbyggd med det man behöver.

Beroende på budget överväg Intel i7 CPU moderkort i medelklass i 270 serien för gen 7 CPU eller 370 för gen 8. Detta får du bra tips om hos butik gällande moderkort. Kör du inte videoredigering behövs inget kraftigt grafikkort. Sedan m2 SSD och ta nog 512GB för OS samt program. För bildlagring två HDD i raid 1 (spegling). Lika bra att ta minst 2TB vardera då de kostar marginellt mer än 1TB. RAM: 16GB räcker idag för stillbilder men om du inte vill hålla på att uppgradera ta 32GB. Det du sparar på mot en färdig dator är att du slipper betala för ett onödigt bra och dyrt grafikkort (har man i7 och 32GB RAM får man ofta med ett onödigt vasst grafikkort) och man får en stor SSD (ofta medföljer bara 256GB annars), 32GB RAM ist f 16 samt ksn man be att få 2 identiska HDD för raid 1 (spegling).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Märker du någon markant skillnad med m.2 i daglig användning? Är det värt prisskillnaden?
Eftersom jag inte har två lika specade datorer där en har m.2 och den andra SATA går frågsn inte att svara på men jag tänker så här:

Prisskillnaden dememellan är inte stor och bildredigering använder SSD som scratch disc och skall man ha datorn i några år är det ju bättre att inte snåla just där. RAM kan man ju öka på men att byta operativsystemsdisk och programdisk för att uppgradera SSD är lite krångligare.
 

alfin

Aktiv medlem
Verkar ligga runt 600-700 kr skillnad mellan Sata och PCIe för 512 GB, men om du inte märker någon skillnad är det ju tveksamt. Bygger just en ny maskin så jag funderar på bästa konfig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Edit: Just det... kom på en grej. Jag gjorde misstaget att vara lite dumsnål när jag valde storlek på SSD-disken som skulle vara C-disk. Dumt... Ta till rejält :)
Jag tror inte man var varken dum eller snål då en ssd var svindyr för 7-8 år sedan. Jag tyckte jag tog i när jag köpte en Intel 80 Gb SSD. Priserna föll ju så småningom och det blev en separat lightroom SSD förutom en större SSD C-disk.
Idag får man 4-5 gånger så många Intel-Gb för samma pengar. Kanske ännu mer med ett annat fabrikat.
 

martinot

Aktiv medlem
Verkar ligga runt 600-700 kr skillnad mellan Sata och PCIe för 512 GB, men om du inte märker någon skillnad är det ju tveksamt. Bygger just en ny maskin så jag funderar på bästa konfig.
Jag upplever att de tester som visar på bra mycket bättre prestanda på m2 stämmer normalt ganska väl överens med verkligheten. Har inte gjort några exakta beräkningar, men jag upplever den ökade snabbheten på m2 att vara så trevlig att det normalt väl motiverar prisskillnaden mot SATA. Har köpt massor av SATA SSD sedan 2009, men kommer från och med nu att normalt bara köpa m2.
 

Graylingman

Aktiv medlem
De flesta som inte spar i molnet kör ju ofta med en NAS hemma, så jag tycker personligen att för min del räcker det normalt med en eller två m2-enheter i en modern desktop.
Du har säkert en poäng i detta, men min datorkompetens har inte tagit mig längre än att jag klarar av att plocka in fler diskar i datorn och backuppa till externa diskar :)
 

rob

Aktiv medlem
Det får (väl) inte plats fler diskar i denna och då går den bort för mig i alla fall.

Två vad jag förstår:
"The SFF model has but a single M.2 Type-2280 (80mm) slot, and a traditional 3.5-inch bay for SATA drives."
Men för min del är jag mer intresserad av om prestandan är tillräcklig för att jobba med bilder utan att behöva vänta hela tiden.

Storleken på lådan tilltalar mej, och att den är färdigbyggd, har inte byggt datorer sen 90-talet. Och priset avskräcker inte. Så är det nån som har tankar om den här? https://www.dustinhome.se/product/5011030052/optiplex-7050-sff

// robban
 

Jocce

Aktiv medlem
Fick detta förslag från Webhallen:
------------------------------------------------------------------------
ASUS Prime Z270-A - ATX / Z270
be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power 9 CM 500W 80+
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo - Socket 775 /115X / 1366 / AM3+ / FM1
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 2666MHz /DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16
EVGA PowerSupply (PSU) 500B Bronze 500W
Fractal Design Define R5 - Black Pearl (Ej PSU)
Intel Core i7-7700K - 8 trådar / 4.2GHz (4,5Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
MSI GeForce GTX 1050 AERO ITX 2G OCV1
Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU)
Webhallen Custom Config - Montering av dator
Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM

Pris ink moms:
15694 SEK
-------------------------------------------------------------------------

Lagringsdiskar har jag sedan innan, så det behöver jag inte (men kanske slänger in en extra med köpet ändå...).
Men hur tycker ni det ser ut i övrigt?


/Jocce
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har inte detta packet dubbla nätagregat - dubbel upp power supply verkar onödigt.

Skall du inte köra med ethernetsladd behöver du nätverkskort. En fördel med ihopplockade datorer är att msn kan välja bättre nätverkskort än de som är innyggda i färdiga datorer. Dessa kostar runt 700kr för ett bättre.
 

Jocce

Aktiv medlem
Har inte detta packet dubbla nätagregat - dubbel upp power supply verkar onödigt.

Skall du inte köra med ethernetsladd behöver du nätverkskort. En fördel med ihopplockade datorer är att msn kan välja bättre nätverkskort än de som är innyggda i färdiga datorer. Dessa kostar runt 700kr för ett bättre.
Ja ser det nu, skall ställa frågan varför man kör dubbla.

Kommer köra med Ethernet, vilket finns i Moderkortet.


/Jocce
 

nutte

Aktiv medlem
Två vad jag förstår:

Men för min del är jag mer intresserad av om prestandan är tillräcklig för att jobba med bilder utan att behöva vänta hela tiden.

Storleken på lådan tilltalar mej, och att den är färdigbyggd, har inte byggt datorer sen 90-talet. Och priset avskräcker inte. Så är det nån som har tankar om den här? https://www.dustinhome.se/product/5011030052/optiplex-7050-sff

// robban
Vi har sådan på jobbet, verkar fin men inget för mig som vill ha bättre grafikkort som inte verkar rymmas i den lilla lådan (hinner inte kolla).
 

EJM68

Aktiv medlem
Men hur tycker ni det ser ut i övrigt?
För att säljas som ny ser den gammal ut. Moderkort/CPU/SSD är en generation gammal.

Behöver du ett externt grafikkort? Om du inte spelar räcker intels inbyggda GPU långt. Du nämner att kör Plex. Intel har numera HW decoder/encoder som avlastar CPU vid transcodering. Du bör alltså kunna få en dator som inte står och ylar vid trancodering.

Kan vara vettigt att byta lagringsdiskar då utvecklingen går framåt.
 
ANNONS