Annons

Automatisera Tonjustering i Camera Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Går det att automatisera Justeringen av Tonkurvan för varje individuell kanal i Camera Raw?

Längre förklaring.
Jag har börjat fotografera en del negativ, bilder jag fotat innan det digitala kom igång.

Att fotografera dem, få in dem i datorn och invertera dem går utan större problem och ganska smidigt i Camera Raw.

Men för att få en så korrekt bild som möjligt så är verkligen den STORA skillnaden att gå in på varje enskild färgkanal och justera "Invärde" respektive "Utvärde" så det passar histogrammet (för den kanalen).

Att automatisera t.ex. Inverteringen är inget problem (gjort en förinställning där jag inverterar svart och vitt) då det är exakt samma moment oavsett hur bilden ser ut.

Men för Tonkurvans justering så skiljer sig justeringen för varje individuell bild. Då jag inte heller hittar någon "Auto"-knapp för just den delen vet jag inte hur jag ska göra för att få till det så smidigt / enkelt som möjligt.


Om möjligheten inte finns i Camera Raw, finns den i Lightroom?

(Vet att det finns någon möjlighet att göra det inuti PS, MEN skulle helst vilja ha kvar bilderna i RAW-format så länge som möjligt...)


/Jocce
 

Bilagor

ANNONS