Gammal 2017-10-18, 15:15
Dead_Silent

Lightroom CC/Classic 2017-tråden
Nu är nya Lightroom här! ...och nya gamla Lightroom som numera heter Lightroom Classic här.

http://www.adobe.com/se/products/pho...RQGPR&mv=other

Dags att börja diskutera! Shoot!

Senast redigerad av Dead_Silent den 2017-10-18 klockan 15:37.
Gammal 2017-10-18, 15:17
Ventures

Är detta verkligen en ny Lr?
Verkar vara en molnbaserad variant med lite lagringstjänster. Den vanliga kallar man lr "classic cc".
Gammal 2017-10-18, 15:38
Dead_Silent

Ventures skrev: Är detta verkligen en ny Lr?
Verkar vara en molnbaserad variant med lite lagringstjänster. Den vanliga kallar man lr "classic cc".
Det är sant. Jag har ändrat rubriken i tråden så det gäller båda versionerna. ...inte det minsta förvirrande med två olika Lightroom. ;)
Gammal 2017-10-18, 15:54
hbengtsson

Hoppas dom jobbat på sina algoritmer när det gäller rå-konverteringen. Även om man får helt OK resultat i LR så ligger dom efter på många områden. Grundkoden är helt enkelt ganska gammal vid det här laget. Process 2017 hade varit uppskattat.

Molna mig hit och molna mig dit. Skall bli kul att se hur Adobes servrar står sig när hela världen skall lassa upp sina råfiler stup i kvarten. Är inte så imponerad av deras prestanda när det gäller filhämtningar och annat.

Jag låter bitter...jag låter gubbigt neggo. Men kan inte låta bli :-). Det här med prenumeration gör mig grymt besviken.
Gammal 2017-10-18, 16:30
fotograf-magnus-stalberg

hbengtsson skrev: Hoppas dom jobbat på sina algoritmer när det gäller rå-konverteringen. Även om man får helt OK resultat i LR så ligger dom efter på många områden. Grundkoden är helt enkelt ganska gammal vid det här laget. Process 2017 hade varit uppskattat.

Molna mig hit och molna mig dit. Skall bli kul att se hur Adobes servrar står sig när hela världen skall lassa upp sina råfiler stup i kvarten. Är inte så imponerad av deras prestanda när det gäller filhämtningar och annat.

Jag låter bitter...jag låter gubbigt neggo. Men kan inte låta bli :-). Det här med prenumeration gör mig grymt besviken.
Någon som provat att ladda ner?

Jag får följande meddelande:

"Den här datorn uppfyller inte de lägsta systemkraven för Lightroom CC"

Det låter mycket märkligt om så skulle vara fallet. Jag har läst igenom kraven och hittar inget som min dator inte lever upp till.

EDIT: Såg nu att jag måste ha Windows 10 ...
Gammal 2017-10-18, 16:37
alfin

Enligt DPR:

"All Lightroom products now require a subscription. Lightroom CC 6.x will be the last stand-alone, non-subscription version that Adobe releases; it will be updated for bug fixes and camera compatibility through the end of the year."

Då dog LR standalone med LR6.
Gammal 2017-10-18, 16:40
Cope1

Det kanske är ett utsökt läge att gå över till Capture One ;)
Gammal 2017-10-18, 17:11
fotograf-magnus-stalberg

Efter att ha testat Lightroom Classic i en halvtimme kan jag konstatera att programmet är snabbare än någonsin. Det i sig är kanske ingen bedrift med tanke på hur stora problem många haft genom åren, men nu tror jag inte att något annat program är snabbare (möjligen lika snabbt) som Lightroom när det gäller att bläddra mellan bilder.

Att gå igenom en fotosession på hundratals bilder är numera inget problem med Lightroom.
Gammal 2017-10-18, 17:31
Brix

Jag är varken intresserad av att prenumerera eller att ha mina bilder på nån molnlagring, så där dog LR i mina ögon tyvärr. Fortsätter köra LR6 tills vidare, kanske blir att man byter till ON1 eller Capture One så småningom.
Jag hade verkligen hoppats på ett LR7 med bättre prestanda och förbättrad rendering av Fuji's X-trans-filer..
Gammal 2017-10-18, 17:37
fotograf-magnus-stalberg

Brix skrev: Jag är varken intresserad av att prenumerera eller att ha mina bilder på nån molnlagring, så där dog LR i mina ögon tyvärr. Fortsätter köra LR6 tills vidare, kanske blir att man byter till ON1 eller Capture One så småningom.
Jag hade verkligen hoppats på ett LR7 med bättre prestanda och förbättrad rendering av Fuji's X-trans-filer..
Adobe har varit rätt tydliga med att det inte skulle komma att finnas en fristående version. Tråkigt att du inte gillar prenumerationslösningen. Jag tycker att den är perfekt.
Gammal 2017-10-18, 17:42
alfin

fotograf-magnus-stalberg skrev: Adobe har varit rätt tydliga med att det inte skulle komma att finnas en fristående version.
Var har du läst det?
Gammal 2017-10-18, 17:46
hbengtsson

fotograf-magnus-stalberg skrev: Efter att ha testat Lightroom Classic i en halvtimme kan jag konstatera att programmet är snabbare än någonsin. Det i sig är kanske ingen bedrift med tanke på hur stora problem många haft genom åren, men nu tror jag inte att något annat program är snabbare (möjligen lika snabbt) som Lightroom när det gäller att bläddra mellan bilder.

Att gå igenom en fotosession på hundratals bilder är numera inget problem med Lightroom.
Det är välkommet.

Märker du någon skillnad i bildkvalitén? Är det fortfarande process 2012?
Gammal 2017-10-18, 17:55
Ventures

Som tur är ligger jag ett par generationer efter vad gäller kameror. Har både D4 och D5 kvar att köpa innan kompatibiliteten med lr6.10 upphör. Win7 lär jag behålla så länge det går också. Tråkig "utveckling" hos Adobe mfl.
Gammal 2017-10-18, 18:12
Josef430

Molnlagring är frivilligt
Brix skrev: Jag är varken intresserad av att prenumerera eller att ha mina bilder på nån molnlagring, så där dog LR i mina ögon tyvärr. Fortsätter köra LR6 tills vidare, kanske blir att man byter till ON1 eller Capture One så småningom.
Vad jag förstått så är lagring i Adobes servrar ett tillägg som är friviligt och något man betalar några tior extra för per månad. Jag var också skeptisk till prenumeration tidigare, men det fungerar bra och blir troligare inte dyrare i längden än att köpa enskild version och sedan betala uppdateringar.

Moderskeppet har en bra och aktuell förklaring av Adobes hantering av Lightroom.
Gammal 2017-10-18, 18:14
hbengtsson

Demo?
Finns det något sätt att testa programmet som det gick förr i tiden? Via creative cloud appen så får man bara valet att uppdatera sin nuvarande version. Det vill jag ju inte innan jag testat.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:51.

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar