Annons

Projekt: Fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Jag läser en kurs på gymnasiet som heter Projektarbete och som sträcker sig över ungefär 1,5 år. Kursen går ut på att man ska formulera en idé, genomföra den och sedan skriva en rapport över vad man åstadkommit. Min idé går ut på att jag ska göra en fotobok som handlar om sällskapsdjurens betydelse inom vården. Fotoboken ska innehålla både bild och text. Bilderna kommer handla mest om möten mellan djur och människa.

Jag har precis kommit igång och samlar just nu information, och det finns ett par frågor jag har angående just den dokumentära biten och själva fotoboken.

1: Kan några bilder i fotoboken vara i färg, medan andra är svartvita - eller ska alla bilder ha ungefär samma redigering? Vad blir bäst och varför?

2: Har ni några bra tips på hur man får personerna att känna sig bekväma framför kameran? Bara att prata med dem och själv vara ganska lugn, men finns det fler tips?

3: Känner någon till sponsorer som sponsrar fotoböcker likt denna?

4: Har ni något specifikt tips på fotografer som gjort bra fotoböcker?

Jag blir väldigt glad om det är någon som vet mer om personer och organisationer som har med djurens betydelse inom vården att göra - jag behöver knyta så många kontakter som möjligt, så jag är tacksam över alla tips :)
 

volkers

Aktiv medlem
Hej Matilda,

kul idé med en fotobok som redovisar ditt projektarbete! Jag kommer svara på punkterna som jag är insatt i.

Jag utgår ifrån att du vill trycka upp ett mindre antal böcker, kanske bara 1-2 styck.

Jag föreslå att du skriver all din text i en textredigerare, så att du kan kolla stavningen. Genom copy och paste kan du sen enkelt infoga din text i bokredigeringsprogrammet.

Rent tekniskt kan absolut blanda s/v med färg, även på samma sida. Gör det om de finns en stilistisk tanke bakom din design. Till exempel kan du eventuellt använder S/V bilder för att förmedla ensamhet och dysterhet utan sällskapsdjur, och när djuren är med på bild så byter du till färgbilder för att förmedlar glädje och värme - eller dyligt.

Om du vill skapa dina boksidor i Photoshop eller Indesign och sitter fframför en kalibrerad skärm kan de vara smart att spara olika sidor i olika färgprofiler och håller S/V sidor och färgsidor isär. (De finns olika CMYK profiler för färg och S/V och du vinner lite grand i tryckkvalité på de viset - dock inte tillräcklig mycket för att jag skulle begränsa mig i själva bokskapandet, boken ska inte bli din portfolio som fotograf. Den blir bra även om du kör genomgående i sRGB. Undvik dock Adobe RGB !

Sponsring... Jag vet att många mediagymnasier stå för kostnaden för själva boken när de gäller elevernas projektarbete, eftersom leveransadress är skolans adress och fakturaadressen är någon inscanningscentral.

Exempelvis kan du få en bok med 32 sidor för överkomliga 295 kronor - så hör med din lärare om detta.

Om du visa upp anställda inom vården från olika institutioner i boken och den är väl gjord är de inget problem att få enhetscheferna och kanske till och med personal som är med i boken att köpa sitt eget exemplar från dig. Du lägger på några kronor per bok och få dina kostnader tillbaka...

Samla in mailadresser från de som förekommer i bokenså att du kan visa boken i blädderbokform på nätet!

I min blogg http://fotobok.com/blogg/ finns en rubrik "Inspirationsböcker" där du kan bläddra online genom flera olika böcker.

På webbsidan www.brollopsfotografer.com hittar du liknande blädderböcker dock enbart med tema bröllop :)
Jag visa dig gärna hur du skapar en egen bläddarbok och kan tänka mig att sponsra dig mot att du skriver om din projekt i din fina fotoblogg.

Lycka till, tveka inte att ta kontakt med mig om du tror att jag kan hjälpa till...

//Volker
 
Senast ändrad:

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Hej Volker,

och tack för ditt svar!
Ja, som det ser ut just nu vill jag bara trycka upp ca 2-3st exemplar, och sedan efter intresse trycka upp fler.

Tack för tipsen när det gäller färger och text. Det var till stor hjälp!

Ja, sponsringen är en huvudfråga.. Jag måste nog ta kontakt med organisationer och personer som är intresserade av att sponsra, eftersom att jag tyvärr inte kan sponsras av min skola då de tyvärr inte har nog mycket för att kunna sponsra projektarbeten.

Jag blev väldigt inspirerad av fotoböckerna, och har börjat fundera på ytterligare ett par saker.. Bland annat hur man lägger upp en bra och intressant fotobok - med inledning, blandning av bilder och text och slutligen ett sorts avslut.. Finns det bra tips för hur man lägger upp en fotobok för att göra den så intressant som möjligt?

Jag kommer helt klart kontakta dig, mest troligt via mail eller liknande, för att få veta mer! STORT tack för att du tog dig tid att besvara mina frågor Volker!
 

volkers

Aktiv medlem
Hej igen Matilda,

se din fotobok som en vanlig berättelse.

Tips om hur du skriver en uppsats eller en historia finns ju att hämta...

Förra året hade jag et samarbete med den här damen... http://www.makete.se/forfattarskola

Om du vill kolla jag lite över din axel när du ha något att visa upp.

Vi hörs...

//Volker

p.s. ang. blädderboken - bra kostnadsfritt hjälpmedel för att få känsla ör din bok och även för att förklara för tänkta sponsorer vilket projekt och vilken person de ska sponsra... Se kanske komplicerad ut är dock enkelt, speciellt med lite hjälp via telefon:

http://www.pixbookdesign.com/PBD/Pageflip.html
 

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Jag kom att fundera på en fråga, som förhoppningsvis någon känner till..

Är det någon här som känner till ålderdomshem där de har djur (t ex hund, katt, kanin osv) som ligger antingen i Norrbotten eller närheten av Stockholm/Uppsala/Göteborg?
Om inte ålderdomshem, känner någon personer som har fått stor hjälp tack vare ledarhundar? (Om personerna har väldigt dålig syn eller är blinda till exempel)
Jag skulle även uppskatta alla tips om personer/organisationer/företag som sysslar med djur inom vården - kanske bedriver uppfödning, kanske forskar kring ämnet eller liknande?

Mvh Matilda
 

Kijana

Aktiv medlem
Är det någon här som känner till ålderdomshem där de har djur (t ex hund, katt, kanin osv) som ligger antingen i Norrbotten eller närheten av Stockholm/Uppsala/Göteborg?
För att bespara dig lite tid så råder jag dig att ringa länstyrelserna för de områden du är intresserad av, (istället för att ringa varje kommun och stadsdel).
Länstyrelserna har framför allt tillsyn över omsorgen i de olika kommunerna, och därigenom kanske känner till om någon vårdgivare (eftersom det inte är säkert att just det är en kommun) har djur på någon avdelning för ökad trivsel.

Om inte ålderdomshem, känner någon personer som har fått stor hjälp tack vare ledarhundar? (Om personerna har väldigt dålig syn eller är blinda till exempel)
Ring närmaste förening för blinda. Ofta är de väl medlemmar i DHR, De handikappades riksförbund. Kanske kan du också få kontakt genom lokala brukshundsklubben.

Jag skulle även uppskatta alla tips om personer/organisationer/företag som sysslar med djur inom vården - kanske bedriver uppfödning, kanske forskar kring ämnet eller liknande?
Har väl hört talas om något fängelse i Sverige där internerna haft djur som sällskap. För ett antal år sedan var det någon vårdavdelning i Västerås, tror det var en psykavdelning av något slag, som hade något slags vårtsvin som sällskap. Men om det pågått forskning kring detta känner jag inte till.

Du får kanske prova att googla, eller om din skola har ett abonnemang, gå in i Mediearkivet eller liknande tjänst och gör en sökning.
 

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Tack Kenneth för ditt svar! Det hjälper mig oerhört! Har också hört något om fängelser där det finns djur. Ska kolla runt lite mer. Tack återigen!
 
ANNONS