Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapterringar M42

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnar nordin

Aktiv medlem
Hej jag undrar om det är ngn som vet, jag har M42 optik som jag gillar och så skaffade jag adapterring så att jag kunde använda den till Minoltan SRT 101, det fungerar med SMC Takumar 24mm men inte SMC Takumar 85 1;8 då låser sig blänarringen.Adapterringen till Pentax där är det inga problem.
Tack på förhand
 

Elias Fuchs Toll

Aktiv medlem
Hej!

Kika under objektivet vid skruvfattningen, ser du en liten pigg som går att trycka in så behöver du fästa den i intryckt läge. Tanken var att kameran ska göra det själv när man plåtar men det finns inte inbyggt i adaptern så man får pilla in den själv.
Det är olika svårt på olika objektiv och det lättaste är om du kan skruva upp objektivet.

Testa annars att ändra läge från auto till manual eller tvärtom ifall det finns ett sådant reglage.

Mvh Elias
 
ANNONS