Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köper 6d i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Nu ska en kompis köpa i usa

Det går på 17200:- med 24-105

istället för 22 000 hemma i svedala

Är det dumt att köpa i usa och missa ett års garanti?

min försäkring tar eventuella skador på kameran med självrisk givetvis, med ändå

kommentarer på de?
 

iSolen.se

Guest
Nu ska en kompis köpa i usa

Det går på 17200:- med 24-105

istället för 22 000 hemma i svedala

Är det dumt att köpa i usa och missa ett års garanti?

min försäkring tar eventuella skador på kameran med självrisk givetvis, med ändå

kommentarer på de?
Förrutom moms och tull?

Försäkring tar f ö så vitt jag vet inte tillverkningsfel.
 

Neq

Avslutat medlemskap
Nu ska en kompis köpa i usa

Det går på 17200:- med 24-105

istället för 22 000 hemma i svedala

Är det dumt att köpa i usa och missa ett års garanti?

min försäkring tar eventuella skador på kameran med självrisk givetvis, med ändå

kommentarer på de?
Jag rekommenderar att du tittar på tullverkets sidor innan du bestämmer dig eftersom tull och moms tillkommer:
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html
Posten har dessutom en tulldeklarationsavgift på ca 100 kr.
Mvh Arne
 

afe

Aktiv medlem
Du bör tänka på att "sales tax" tillkommer, den varierar mellan olika delstater.
Av någon för mig okänd anledning så anger de nästan aldrig priserna med "sales tax" inkluderat i USA.
Många som åker till USA och handlar hamnar på B&H (eller andra butiker) i New York, och då är det 8.875% som ska läggas till på priset de visar på webben. Den skatten går inte att komma undan när man handlar lokalt, men det kan vara värt att veta att en del butiker och varuhus (som Macy's) ibland ger turister rabattkort som motsvarar skatten.

Anledningen att de inte har med det på webben är nog just att den där skatten beror på varifrån man shoppar - i många fall blir det tydligen ingen sales tax alls när man beställer inom USA.

Ska man följa alla lagar och förordningar ska man förstås också betala eventuell tull och moms när man kommer hem till Sverige med kameran (det är inte tull på digitalkameror, men däremot på objektiv).

Med dagens kurs kostar 6D med kitglugg USD 2499 (på B&H) vilket blir SEK 16230 utan skatt och 17670:- med skatt. Lägger man på 25% moms för att vara laglig blir det 22088:-. Då har jag inte räknat med tull för objektivet som ingår, och sånt vet jag inte hur det hanteras.

Risken att fastna i tullen är förstås väldigt liten, men om man skulle göra det kan det alltså bli betydligt dyrare än man tänkt sig även om man bara skulle åka på att betala det man skulle betala om man deklarerat införseln.
 

apersson850

Aktiv medlem
Än så länge är det så att om man beställer något från B&H, som alltså ligger i delstaten New York, och begär att de skickar varan till Boston i Massachusetts (dit kan man få saker fraktfritt med UPS över dagen), så utgår ingen försäljningsskatt. Försäljningsskatten gäller bara över disk, vilket definieras som antingen över fysisk disk eller med leverans via post/bil inom samma delstat.

Sen kan det rekommenderas att knalla inom B&H:s Superstore i New York. Det är som att få besöka tomtens verkstad, ungefär. Men det blir alltså billigare att skicka prylarna till en annan delstat än att köpa dem på plats. Tänk dock på att för att minska risken för bedrägerier krävs det lite extra procedurer om du betalar med utländskt kreditkort och vill ha leverans till en adress i USA.

Du måste skicka foto/kopia på kreditkortets båda sidor till B&H.
Du måste ha en adress till en bostad eller ett företag i USA, inte till ett hotell eller poste restante.
Du måste ha ett telefonnummer som faktiskt går till någon på den angivna adressen.
 

j_s

Aktiv medlem
Än så länge är det så att om man beställer något från B&H, som alltså ligger i delstaten New York, och begär att de skickar varan till Boston i Massachusetts (dit kan man få saker fraktfritt med UPS över dagen), så utgår ingen försäljningsskatt.
Detta gäller (kanske) om du är tillfälligt på besök i Mass. Den som är permanent boende är skyldig att deklarera inköp gjorda från andra delstater och betala Massachusetts sales tax. Motsvarande regler finns i de flesta delstater som har en sådan skatt.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Kameror och objektiv går väl nästan aldrig sönder på grund av konstruktionsfel (kvalitetssäkringen måste vara helt grym!) Jag har köpt massor av Canonprylar utan garanti och har hittills aldrig behövt att ångra det.
Du har aldrig råkat ut för felfokuserande grejor och fått det fixat på garantin? Grattis i så fall!
 

Luis Serrano

Ny medlem
Kolla Amazon.de inom Europa behöver man inte betala tull och brukar vara billigare än här. Om de inte skickar så blir det mycket billigare köpa ett flygbiljett till Tyskland än att köpa i USA :).

P.S.: Det var någon som sade nånting om linser man köper i USA, det är 25% tullskatt på dem, om man är intresserad.

P.S.2: Garantin på kameran fungerar i hela Europa dessutom.
Mvh, Luis.
 

Wolf Beam

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag funderar på att köpa ett objektiv från Adorama i NY. Olympus Zuiko 60/2,8
400 USD

Jag har beställt därifrån tidigare men en del år sedan nu. Då har totalkostnaden blivit deras pris gånger ca 1,33. Vet någon om det är likadant 2014?

Objektivet i fråga kostar där 400 USD x dollarkurs 6,70 gånger moms, frakt och tull 1,33
Blir 3564 SEK. Jag är ganska trygg i att denna uträkning fortfarande stämmer men om någon har annat besked är jag intresserad av att veta.
 

Göran R

Aktiv medlem
B&H har (och även Adorama tror jag) en kalkylator vid utcheckningen som räknar ut frakt, till och moms när du har skrivit in ditt Land och postnummer.
Det ger en bra uppfattning av total kostnaden.
 
ANNONS