Annons

Tips för fotografering i väldigt kallt väder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Yverboren

Medlem
Hoppas jag postar i rätt forumdel nu.

Då jag bor i Norrbotten så hör det inte till ovanligheten att kylan blir nästintill outhärdlig under vinterhalvåret. Något som inte är optimalt när man måste vara stillastående när man är ute och ägnar sig åt naturfotografi. Jag vill inte att vädret skall hindra mig från att bege mig ut i skogen med kameran. Så efterfrågar alla tips ni har när det kommer till att hålla sig varm och hantera kylan.

Mitt största problem är att hålla händerna varma. De flesta tips jag kommit över säger att man bör ha tunna handskar med bra rörlighet för att slippa ta av sig de när man mekar med kameran för att hålla värmen. Problemet är bara att det inte riktigt funkar när det är riktigt kallt ute, då det krävs tjocka klossar till handskar för att motstå kylan. Så just nu kör jag på tjocka handskar som jag tar av mig för att mycket snabbt ställa in kameran innan jag sätter på mig de igen. Men det tar ändå inte länge innan situationen blir outhärdlig.

Så för att klargöra så är jag ute efter alla era tips kring att klara av att fotografera under väldigt kalla förhållanden, och i synnerhet att hålla händerna varma samtidigt som man kan operera kameran på ett värdigt sätt. Och helst inte bara lösningar som kostar fantasipriser.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade testat dubbla silkesvantar. De är varma, tunna, billiga och andas.
Utanpå det ett par bra tumvantar.
Ett liggunderlag att stå på.
 

millgard

Aktiv medlem
Arméns gamla älgskinnshandskar, inuti dem ett par lovikkavantar. Längst in tunna fingervantar. Bara att halka av sig när man ställer in, sedan hinner händerna bli varma igen.
 

Yverboren

Medlem

ravi

Aktiv medlem
Man kan ha en trådutlösare, eller en trådlös fjärrutlösare, inuti tumvantarna.

Min erfarenhet är annars att om man har mycket varma kläder på kroppen, och framförallt huvudet, klarar man sig med lite mindre tjocka vantar.
 

VisualD

Aktiv medlem
För mig som lider av någon form av köldallergi räcker det inte med att vara varm i övrigt. Helt plötsligt sväller mina händer upp och blir otympliga och kliar som attan. Så att ha ett par handskar likt de ovan där man inte behöver ta av sig speciellt mycket när man hanterar kameran vore guld värt, tar jag av mig handskar helt en stund i kyla så kan det redan vara försent.

För andra som inte är lika känsliga kanske det finns billigare lösningar.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har ett par tunna vantar inuti tjocka tumvantar, gjorda för MC-körning men funkar ju utmärkt till detta också. /Frode
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Intressant fråga, speciellt om det inte kostar skjortan och involverar en massa teknik.

Nu är det ju sällan riktigt kallt här i mellannorrland, men minus 20 tycker jag börjar bli plågsamt vid längre stillastående fotopass, vilket jag ägnar mig åt.

Mina vänner för året är ett par rejält stora skor som går stoppa både tjocka filtsulor, och flera par yllesockar i för fötterna. Sedan för händerna först två par fingervantar av den tjocklek att kameran hjälpligt går att manövrera genom båda paren, utanpå det ett par stora lovikatumvantar. Ylle är bra, förmodligen bäst.

Lovikavantarna drar man av sig när kameran behöver manövreras, men en del går göra även med vantarna på. För riktigt finlir får man ända ta av sig helt, men då har man ett par varma vantar att återvända till.

Min erfarenhet är att allt vad fingerhandskar heter är för mildväder ner till kanske minus tio. Kallare är kallare och minus 20 är för mig något av en komfortgräns för min typ av fotografering där jag väntar ut norrsken nattetid.

En stor tunn vindtät skalhandske utanpå lovikan skulle inte skada, men jag har inte råkat ramla över några sådana. Fördelen med bara lovika är att man lätt värmer sig om ansiktet med vantarna på när kylan biter i skinnet. Jag är väl klen kan jag tro.

Ett par tunna, vindtäta skalhandskar med ett lager lovikagarn utvändigt att dra över övriga vantar vore ju idealet, då värmer man lätt ansiktet, utan att dra av sig vantarna och ändå ha ett vindskydd utanpå lovikavantarna. Detta lär väl aldrig dyka upp i handeln, men nu tror jag vi talar komfort utan en massa teknik.

Jo, förresten, om man ändå får önska: ett par sidenfodrade lovikavantar så att dessa lättare går att dra av och på över fingervantarna. Helt perfekt! Vantmakare, hör upp :)

Låt nu inte detta bli sista inlägget, fyll på med bra förslag och hur ni gör. Jag är som sagt också intresserad. Tipsa gärna om leverantörer där det inte kostar skjortan, som det gärna vill här på Fotosidan. Dessa prylar jag talar om finner jag vara enkla, bra och för mig funktionella lösningar som inte behöver kosta en förmögenhet. Ylle är väl också tämligen miljövänligt kan jag tro.

Edit: Kul att det rullat in fler tips medan jag skrivit :)
 

Yverboren

Medlem
Intressant fråga, speciellt om det inte kostar skjortan och involverar en massa teknik.
Yllehandskar hade jag inte ens tänkt på att testa, så det tipset uppskattas! Men de skyddar väl inte så bra mot blåst?

Håller nog med dig angående fingerhandskar. Just nu kör jag med ett par skoterfingerhandskar. Men de håller inte så varmt som man skulle kunna tro. Brukar oftast sitta och vänta på norrsken med under vintertid och efter att ha stått ute i sådana i en halvtimme så är det kört och all form av känsel i fingrarna är borta. Har även ett par lädertumhandskar som har som inbyggda fingerhandskar i sig, men de funkar nästan sämre. Får ta och pröva denna lager på lager-metod med yllehandskar överst.

Tack för dina tips. Precis sådant här jag var ute efter.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Yllehandskar hade jag inte ens tänkt på att testa, så det tipset uppskattas! Men de skyddar väl inte så bra mot blåst?
Här där jag bor är det mer vindstilla ju kallare det är, men det behöver egentligen bara dra lite så ventileras värmen kännbart ur lovikavantarna. När det drar vill man också gärna då och då värma ansiktet, tror därför på idén om en tunn vindtät skalhandske utanpå lovikan med i sin tur ett tunt lager lovika utvändigt för att kunna värma ansiktet lätt med handen med handskarna på.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sådana skalvantar har Naturkompaniet, fast inte i alla butiker.
De har även en slags sovvante för extrema expeditioner. Används i sovsäck eller i skalvante. Jätteklumpiga men mycket varma.

Bra vantar kostar, så är det bara. O man skall inte snåla heller. I extrema situationer handlar det om att få behålla sina fingrar.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag har Hestra skidhandskar med innerhandske när jag fotar t ex alpin skidåkning, har denna även när jag själv åker. Dock brukar jag byta ut innerhandksen mot en montagehandske (vinter) som jag kan hantera kameran med. Fördelen med Hestrahandskarna jag har är att de har en handlovsrem som handsken sitter i så att de hänger kvar vid armen om man tar av sig dem.

Min modell av Hestra-handske
http://www.outnorth.se/hestra/army-leather-heli-ski#Red
Innerhandske vid foto, t ex
http://www.clasohlson.com/se/Arbetshandske-Tegera-447/Pr408868001

Med den innerhandsken kan jag dra av mig ytterhandsken, som då hänger kvar på armen, och sen sköta kameran med innerhandsken utan att bli så nedkyld om fingrarna.


Vill du ha ännu varmare så kan du använda en tumhandske istället som skal.
http://www.outnorth.se/hestra/army-leather-heli-ski-mitt#Red
 

Göran R

Aktiv medlem
Jag har provat att ha liknade tunn handske/tumvante kombination som flera har rekommenderat. Då har jag även kompletterat kameran med ett regn/vindskydd.
Då kan jag ha yttervanten till högerhanden hängande i sin snodd och sticka in högerhanden i regnskyddet. Då är handen skyddad från vinden och med en tunnare handske kan man hantera kameran.
När det bli kallt (och inget händer..) så tar jag ut handen och sätter på mig ytterhandsken för att värma handen.
Har även provat att stoppa en kemisk värmepåse i höger vante att hålla i för att värma högerhanden.
Mitt vindskydd är ett Aquatech, typ http://www.atphototech.se/aquatech-ss600-sportshield-pro-p-42-c-108.aspx
(Ganska dyra i vanliga fall men just nu är det halva priset !)
 

Imonfire

Aktiv medlem
Vet att några målvakter i bandy, smörjer in händerna med hemorojdsalva, funkar bra för att vara varm om händerna, det och ett par bra tumvantar/handskar, gärna vattentåliga funkar nog hur bra som helst
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Har nu från Millgårds länk i inlägg #14 beställt ett par försvarets skidhandskar av läder i tummodell i storlek avsedda att dras utanpå. Hoppas de är stora nog för lovika invändigt. Blir perfekt detta, inte kul att frysa om händerna om man inte behöver. Just nu fryser jag inte vid vindstilla och minus 20, men kylan kan vara värre även här nere i Timrå och blåser det är jag rökt med bara lovika. Tror inte man kan klä sig för varmt om händerna i midvinterkylan, i alla fall då man står still och inte rör sig. Känns som en lagom investering i handkomfort :) Andas gör de också då de är av läder. Man kan ju dra ur lovikan ur handsken om man vill värma ansiktet. Hoppas på detta!
 

kunert

Aktiv medlem
Ett alternativ är titta in på butiker som säljer yrkeskläder, brukar kunna ha en uppsjö av bra handskar!
Men som vanligt brukar det inte spela någon roll hur mycket man än klär sig, händerna är alltid värst tycker jag, balaklava för ansiktet är perfekt om man fryser om ansiktet.
 

Sabud

Aktiv medlem
Har väl fotat heldag vid något tillfälle då det varit runt -20 och då gäller det att vara rätt klädd;)
Använder mest stativ så att man inte behöver hålla i kameran hela tiden. Använder ett par
gamla HellyHansen tumhandskar samt moderna fingervantar i fleece köpta i jaktbutiken.
Har även en dunparkas med STORA värmefickor att parkera händerna i mellan varven.
På fötterna Nokias `sågstövlar´ med filtinsatser och plats för dubbla ullsockar.

Fleecevantarna är förvånande varma och man kan hålla i kameran ganska länge.

/Stephan
 

Kustbo

Aktiv medlem
Då det inkommit massor med bra tips på vantar och hur man håller händerna varma så slänger jag in ett tips för att slippa bli kall nerifrån för det hjälper till att slippa frysa om resten av kroppen med, något jag lärde mig under många år som funktionär på vintertävlingar.

Ska man stå stilla på ett ställe en längre tid så lönar det sig att isolera sig från marken, är det snö som det ofta är på vintern så rensa undan så mycket som möjligt på en liten yta där man ska stå så ingen snö kommer åt ovanpå skor eller underben.
Sedan kommer räddaren, ta med en bit frigolit ca 60X60 cm och ca 15-20cm tjock, lägg den på marken där Du rensat bort snön och så ställ Dig på frigoliten, var noga med att ta bort all snö från skorna innan Du kliver upp på plattan.

Nu slipper Du att markkylan kryper igenom skosulorna och vidare upp i benen och Du klarar Dig mycket längre, med denna metod och såklart vettiga kläder på övriga kroppen har jag tillbringat många långa pass på div motortävlingar som funktionär i ända ner till -35gr där gränsen för att ställa in gick då iaf.
 
ANNONS