Annons

Prishöjning av 5d2!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Lagom hemkomen från sportlovet ser jag att Scandinavian Photo och många med dem höjt priset ganska avsevärt på 5d2 och kitet, ca 10%.

Hur blir det för oss som beställt kameran, är det ett avtal som säljare i Sverige kan spotta åt?

Känns väldigt omotiverat att migrera till Canon om man måste vänta i flera månader för att sedan få veta att man hållt sig från andra märken (och andra säljare än Scandinavian) bara för att tackas med ett påslag.

//M
 

geronimo13

Aktiv medlem
Lagom hemkomen från sportlovet ser jag att Scandinavian Photo och många med dem höjt priset ganska avsevärt på 5d2 och kitet, ca 10%.

Hur blir det för oss som beställt kameran, är det ett avtal som säljare i Sverige kan spotta åt?

Känns väldigt omotiverat att migrera till Canon om man måste vänta i flera månader för att sedan få veta att man hållt sig från andra märken (och andra säljare än Scandinavian) bara för att tackas med ett påslag.

//M
Tror nog det flesta butiker har med i sina köpvillkor att det finns reservation för prisändringar. Tror dock tex cyber och scand kommer stå för priserna på orignalordern.
 

Matkamies

Aktiv medlem
Tror nog det flesta butiker har med i sina köpvillkor att det finns reservation för prisändringar. Tror dock tex cyber och scand kommer stå för priserna på orignalordern.
Nar det galler 5d2 sa har dom butiker jag star i ko hos lovat halla sig till dom priser som var vid orginalordern.
 

laan

Aktiv medlem
Nar det galler 5d2 sa har dom butiker jag star i ko hos lovat halla sig till dom priser som var vid orginalordern.

Det priset som är när man beställer är i princip alltid det som gäller, då det även är då som försäljaren beställer från tex canon. De får i sin tur det dåvarande inköpspriset.

De som beställer nu får självklart det högre priset däremot.
 
Är inte bara 5DMk2 som har blivit dyrare, canon har höjt priserna i allmänhet och jag kan tänka mig att andra tillverkare gjort samma sak.
 

Linmajon

Aktiv medlem
SF katalogen Photo #49 droppade ner i brevlådan idag. Mycke prylar har blivit ganska rejält mycket dyrare, ex. videokameror, men vissa saker ligger ungefär som förr.
Räkna inte med att kronans rejäla störtdykning inte kommer att märkas.
 

Enicar

Aktiv medlem
Nå?

Lagom hemkomen från sportlovet ser jag att Scandinavian Photo och många med dem höjt priset ganska avsevärt på 5d2 och kitet, ca 10%.

Hur blir det för oss som beställt kameran, är det ett avtal som säljare i Sverige kan spotta åt?

Känns väldigt omotiverat att migrera till Canon om man måste vänta i flera månader för att sedan få veta att man hållt sig från andra märken (och andra säljare än Scandinavian) bara för att tackas med ett påslag.

//M
Har du tagit reda på hur det ligger till med din beställning och ev. prishöjning? Vad säger leverantören, Scandinavian Photo?
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Den svagare kronkursen börjar göra sig klart märkbar. Att tro att det inte skulle göra det är väl knappast någon som gör. När US dollar stiger med cirka 50 % på lite över ett halvår så kan man nog se en höjning på cirka 10 % som en mycket måttlig höjning.

En höjning på 10 % när dollarn har gått upp 50 % innebär ju i realiteten en sänkning av priset på produkten.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Den svagare kronkursen börjar göra sig klart märkbar. Att tro att det inte skulle göra det är väl knappast någon som gör. När US dollar stiger med cirka 50 % på lite över ett halvår så kan man nog se en höjning på cirka 10 % som en mycket måttlig höjning.

En höjning på 10 % när dollarn har gått upp 50 % innebär ju i realiteten en sänkning av priset på produkten.
Dollarkursen är nog inte lika intressant som yen-kursen, som igår hade blivit 73 procent dyrare mot i somras, dvs mkt värre än dollarn, och kamerorna kommer ju från Japan. (om de handlas i dollar vet jag dock inte)
 

the_Rose

Aktiv medlem
Har du tagit reda på hur det ligger till med din beställning och ev. prishöjning? Vad säger leverantören, Scandinavian Photo?
Kom faktiskt hem för 10min sedan efter att ha varit på Scandinavian i Fridhemsplan och kollat. Säljaren jag pratade med sa att det var priset vid beställningstillfället som gäller, så där kunde jag pusta ut.

Fick också veta att de fått in nästan alla kamerahus som beställts av kunder, men att inflödet av kit i princip stått stilla den senaste månaden. Jag har ett kit på beställning och hade plats 12 för 3 veckor sedan, nu ligger jag topp tio och prognosen löd "allt mellan någon vecka till nån månad". Så där fick jag en liten besvikelse.

Den som väntar på nåt gott...


...väntar alltid för länge.

//Mårten
 
ANNONS