Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

billig 10D på tradera..

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Fast adressen som företaget jag tänkte på med samma namn har var denna adrssen: 795 COUNTY RD 6, CAMDEN

Fick inget organisationsnummer i mailet. Nu orkar jag inte pressa honom mer om det. Ska ju ändå inte köpa nån kamera av den där på Tradera. Han verkar ju rätt skum den där som svarar på mailen..
 

Erik_E

Aktiv medlem
Proboarder skrev:
Hmmm
förutom att du kan
1. sno konton med bra referens
2. sälja 200 par strumpor och få 200 + i kreds.
Medge att det är lite långsökt att någon snor någon annans konto och den andra inte märker det? En affär tar oftast ett antal dagar (iaf för mig när jag handlar på ebay), och då vore det konstigt om den riktiga innehavaren inte skulle märka det. Dessutom har de flesta seriösa 10+ auktioner igång samtidigt. Om nu någon skulle sno, hur stor är chansen att just du skulle råka ut för det? Inte stor, och internethandel är alltid riskfyllt. Ebay tillsammans med PayPal erbjuder 250$ refund ifall man blivit lurad.

För det andra om att någon sålt 200 par strumpor, är också en synnerligen korkad kommentar. Av en händelse kan man faktiskt SE vad för något personen ifråga sålt för något, och det kollar man upp ifall man har något innanför pannbenet.

Med lite vanligt vett undviker man 99.9% av lurendrejarna.

/Erik
 

Proboarder

Aktiv medlem
Erik_E skrev:
Medge att det är lite långsökt att någon snor någon annans konto och den andra inte märker det?
Händer OFTA.

En affär tar oftast ett antal dagar (iaf för mig när jag handlar på ebay), och då vore det konstigt om den riktiga innehavaren inte skulle märka det.
Ehm. alla autionerar inte varje dag.


Dessutom har de flesta seriösa 10+ auktioner igång samtidigt. Om nu någon skulle sno, hur stor är chansen att just du skulle råka ut för det? Inte stor, och internethandel är alltid riskfyllt. Ebay tillsammans med PayPal erbjuder 250$ refund ifall man blivit lurad.
250 dollar är betydligt mindre än 10D:ns pris. Eller tänk en 1Ds.

För det andra om att någon sålt 200 par strumpor, är också en synnerligen korkad kommentar. Av en händelse kan man faktiskt SE vad för något personen ifråga sålt för något, och det kollar man upp ifall man har något innanför pannbenet.
Jo, för många tänker ju på det, NOT.
man ser 200 positiva saker. och genomför köpet.
200 par strumpor var ett exempel, men 200 aktioner av filter / småsaker går fort.
 

Erik_E

Aktiv medlem
Visst, du har rätt i att internethandel inte är 100% säkert. Dock är chansen att bli lurad väldigt liten om du synar säljaren noggrant.

Jag kollar för övrigt upp vad säljaren sålt och vad denne har negativ feedback för, ifall personen har någon. Om något verkar tveksamt skickar jag några mail med frågor till säljaren, verkar det fortfarande tveksamt kanske jag betalar lite extra för att handla av en välrenommerad säljare.

Gäller det dyrare saker bör man undvika de billigaste, tvivelaktiga auktionerna. Återigen kan jag poängtera att auktioner med en generell bild på kameran eller dylikt inte känns seriöst.

Som sagt, håller man sig till dessa ganska enkla tumregler minimerar man risken för att bli lurad.

/Erik
 

Proboarder

Aktiv medlem
Såg också, o tänkt samma sak.

Trist att man hellre misstror en person nu för tiden, än litar på dom, men det är ju så tyvärr genom att internet blivit som ett ghetto av scams
 

KGS

Aktiv medlem
Tja, varför skulle inte Sune kunna ha det? 8500 är väl ett högst rimligt pris för en beg 300D?

En tanke om tradera, nångång måste alla, seriösa eller inte, göra sin första försäljning... hur ska man annars samla ihop alla de där referenserna o lyckade försäljningarna som gör att man blir trovärdig?

/kg som tänkte en tanke
 

Maverick28

Aktiv medlem
KGS skrev:
Tja, varför skulle inte Sune kunna ha det? 8500 är väl ett högst rimligt pris för en beg 300D?

En tanke om tradera, nångång måste alla, seriösa eller inte, göra sin första försäljning... hur ska man annars samla ihop alla de där referenserna o lyckade försäljningarna som gör att man blir trovärdig?

/kg som tänkte en tanke
Priset är rimligt.. tror inte alla får ut de 12000 som jag fick för min 4 månader gamla kamer (med batterigrepp dock)

Sedan sjunker j beg priset då dne är köpt i spanien.

Det ma kan undar över är hotmailadfressen... Men det är en annan sak...

Sedan borde det ju inte finnas hur många stulna 300D som helst så ett samtal till polisen bör ju hjälpa i det fallet.....

Borde gå att få serienumrena på de stöldanmälda
 

Rikard

Aktiv medlem
Tycker att det är en stor skillnad i hur man annonserar

* Företag i UK med tveksamma svar via e-post som börjar en auktion på 1 krona - om ingen hade bjudit mer 1000:- hade dom ändå sålt ? Nä troligen inte utan dom hade skapat en ny användare som trissat upp budet.

* Sune annonserar på en seriös branschsite (fotosidan.se) ger en rimlig förklaring till varför, ger en möjlighet till att nå han över tfn. och e-post, dessutom kan man säkert träffa han i Helsingborg om man vill.

Vi kan inte misstro alla bara för att några få bär sig dumt åt. Vi måste som köpare se till att få en god kontakt med säljaren och vice versa.
 

KGS

Aktiv medlem
Nä, jag utgår från att alla människor är ärliga till motsatsen bevisats... hittills har jag bara blivit blåst en gång, i en bilaffär, så där ere kontanter på huven som gäller i fortsättningen ;-).

En kille skriver till mej o berättar att han har 1,8 miljoner USD till mej, det är väl en schysst snubbe? bara jag skickar honom 925 dollar, mitt kontonummer och lite fullmakter så fixar han resten... snälla människor det finns i världen...

När pengarna kommer ska jag ordna en gigantisk fototräff för alla på fotosidan.se

/kg som har blå ögon
 

Daniel Lindholm

Aktiv medlem
Haha, privat företag? Vad menar han? Ingen lär väl tro att han bedriver ett statligt företag som annonserar på tradera. Host, ja det där låter inte seriöst för fem öre. Säljer han begagnade kameror eller? Vilket fall som helst är det väl tull osv. Skall köparen stå för detta då? Kan ju komma på hur många frågor som helst. Hela grejjen verkar inte speciellt genomtänkt på någon punkt.
 

Daniel Lindholm

Aktiv medlem
Just precis. Konstigt att han inte ens vill berätta vad företaget heter. Det är ju precis som du säger, något som alla företagare gärna säger både en och två.. och femtio gånger.
 

videochild

Aktiv medlem
Akutionen avslutad...

Nu är det klart 10100:-
Ett bra pris om det nu är så att de har rent mjöl i påsen.

Jag har funderingar att ta kontakt med "stefanN" och höra efter om han får någon kontakt eller rent av får en kamera hemskickad. Eller är det någon som redan har kontakt eller tänker ta??

Det är kanske inte så bra om alla här skirver till honom...
 

skägga

Aktiv medlem
Re: Akutionen avslutad...

videochild skrev:
Nu är det klart 10100:-
Ett bra pris om det nu är så att de har rent mjöl i påsen.

Jag har funderingar att ta kontakt med "stefanN" och höra efter om han får någon kontakt eller rent av får en kamera hemskickad. Eller är det någon som redan har kontakt eller tänker ta??

Det är kanske inte så bra om alla här skirver till honom...
Gör det du , det skulle vara intresant att veta fortsättningen !
 

skägga

Aktiv medlem
Re: Akutionen avslutad...

videochild skrev:
Nu är det klart 10100:-
Ett bra pris om det nu är så att de har rent mjöl i påsen.

Jag har funderingar att ta kontakt med "stefanN" och höra efter om han får någon kontakt eller rent av får en kamera hemskickad. Eller är det någon som redan har kontakt eller tänker ta??

Det är kanske inte så bra om alla här skirver till honom...
Hur gick det , kontaktade du honom någonting eller?
Såg att ingen av dom har fått något omdömme av motparten i alla fall , men det säger kanke
ingenting
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Ingen affär för köparen

Har ni följt Tradera auktionen? Jag kollade här om dan och säljaren hade fått ett negativt omdömme, inte helt oväntat eftersom alla inte trodde denna auktion var ärlig. Det gäller att vara uppmärksam.
 
ANNONS