Annons

Tips på hur man fotar luciafirande

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_89

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska i veckan iväg på lucia firande och där ska jag även fotografera en hel del.

Min fråga är hur fotar jag på bästa sätt för att få så bra foton som möjligt?

Vilka inställningar är bra att ställa in kamran med?

Kamran som kommer att användas är en Sony cybershot DSC H5

Jag hoppas man kan få svar på den här frågan =)
 

Fredrik_89

Aktiv medlem
Är det ingen kunnig person på den här sidan som kan svara?

Vet ju att det sitter många kunniga här på fs men kanske inte finns så mycket man kan göra med en DSC H5 kamera med inställningar?
 

js1

Aktiv medlem
Går inte dom tipsen att överföra till din kamera? Du har väl möjlighet till en del manuella inställningar på den?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Frågan är främst hur mörkt det kommer att vara. Tyvärr tror jag att du är mycket begränsad med den den där kameran eftersom den har en väldigt liten sensor. Det betyder bl.a. att prestandan på höga iso inte är nåt vidare (bilderna blir väldigt brusiga på höga isotal), och det är tyvärr högt iso du måste använda för att få korta slutartider som ger tillräckligt skarpa bilder. Zooma så lite som möjligt eftersom det försämrar ljusinsläppet, och undvik blixt då den ofta dubblerar som stämningsdödare.

Måste du använda blixt, sök om du hittar nåt som heter "blixtkompensation" i kamerans menyer, och minska på det värdet. Det gör blixten svagare men tillåter dig ändå att använda lite längre slutartider än annars, som gör att du inte dödar stämningen som du annars skulle göra med en hård blixt rakt på. Finns det nåt som heter "slow sync" eller motsvarande kan du också prova det.

Innan du går ut och fota luciatåget, prova fotografera vardagsrummet hemma upplyst med endast stearinljus. Prova med och utan blixt och se vad du gillar bättre.
 
ANNONS