Annons

Tips på fota dressyr och hoppning med häst

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_89

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite små frågor angående det här med att fota dressyr samt hoppning med häst finns det några speciella regler för hur man ska fota sådant?

Vad tycker ni själva är bra att tänka på när man ska fota sådana saker ska man rikta in sig på hesten eller både hästen samt ryttaren?

Jag är vill gärna ha så många råd som möjligt inom det här ämnet.

Med vänliga hälsningar
Fredrik
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Har du för avsikt att fota både ute och inne? Frågar mest därför att min högst minimala erfarenhet när det gäller hästsport är att det allra mest är mer eller mindre dåliga ljusförhållanden i ridhus om inte tv råkar vara där och sänder.

Med en Canon 1D mk3 och Canon 85/1,8 tog jag nedan följande bild i ett ombyggt kostall och var ganska svårfotat när jag körde utan blixt vilket jag tror inte är så värst populärt bland ryttarna att använda. För att få ett hyggligt resultat så krävs det ganska mycket av sin kamerautrustning med tanke på de nämnda omständigheter i ridhus.

Med min ringa erfarenhet som sagt så förstod jag i alla fall att vid hoppning så tycks de flesta gilla att man tar dem i upphoppet precis innan hästens bakben lättat från marken. Men ingen regel utan undantag givetvis, någon tyckte det var bra att även kunna få se bilder tagna bakifrån. Så ta ett snack med de som är intresserade av denna sport så får du säkert många tips och önskningar att uppfylla.

Bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1303448&target=

Lycka till!

//R
 

nsumar

Medlem
Fota Dressyr/Hoppning

Vad avser hoppning bör du veta hur de ska hoppa banan så att du kan placera dig rätt. Bästa bilden får du enligt mig från sidan när ekipaget hoppar (riktning <---) då får du med avstampet och ryttaren över hindret samt landningen men alla tycker olika.

Vad avser dressyr så bör du också titta på dressyrprogrammet så att du vet vilka "mönster" som ska ridas. I de högre klasserna (>LA:) så är det längning i trav och skänkelvikning (hästen rör sig i sidled) och även samladgalopp mm ger fina bilder. Titta på lite dressyr (om du orkar) men som sagt jag fotar inte mycket Dressyr/Hoppning utan har filmat när min dotter rider. JAg ska börja fota mer nu när jag köpte en ny kamera och då kanske jag har mer att komma med :)


hoppas du fick lite mer info, Lycka till med fotande och håll dig undan hästar med en röd rosett i svansen (bakskygga kan sparkas)
 

Joza

Aktiv medlem
Har själv två döttrar som tävlar på klubbnivå.
ridhus är oftast mörka med många trasiga lysrör så man får välja ut ett hinder med det bästa ljuset.
Jag tycker bilder lite snett framifrån blir bäst (ögonkontakten)
kör en serie under upphoppet med ca två till tre bilder.
man får skruva upp isot till minst 1600.
Bländare f2/8 och större krävs vid hoppning.
Utomhus är det betydligt enklare välj ett fint hinder med en bra bakgrund och kör serietagning försök fylla hela bilden.
Bländare f4 och mindre brukar räcka.
 
ANNONS