Annons

Canon DW100 dvd-brännare eller LG dvd-spelare med brännare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Canon Legria HF200 videokamera som filmar med mycket fin skärpa. När jag däremot bränner till dvd-skivor med hjälp av en LG dvd-spelare med dvd-brännare försämras bildkvaliteten en hel del, alltså när jag spelar dvd-skivan.

Skulle det vara värt att köpa en Canon DW100 dvd-brännare? Behålls skärpan mer då?
 

jannebacon

Medlem
Jag har en Canon Legria HF200 videokamera som filmar med mycket fin skärpa. När jag däremot bränner till dvd-skivor med hjälp av en LG dvd-spelare med dvd-brännare försämras bildkvaliteten en hel del, alltså när jag spelar dvd-skivan.

Skulle det vara värt att köpa en Canon DW100 dvd-brännare? Behålls skärpan mer då?
Du måste köpa en blue-ray brännare.
 
Jag har inte en blue ray-spelare att spela dvd-skivorna i. Måste jag även köpa en sådan? Fungerar mina vanliga, köpta dvd-filmer i en blue ray-spelare?

Är Canon DW100 ens kompatibel med min Legria HF200?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Format, codec mm

Jag har en Canon Legria HF200 videokamera som filmar med mycket fin skärpa. När jag däremot bränner till dvd-skivor med hjälp av en LG dvd-spelare med dvd-brännare försämras bildkvaliteten en hel del, alltså när jag spelar dvd-skivan.

Skulle det vara värt att köpa en Canon DW100 dvd-brännare? Behålls skärpan mer då?
Tror inte att det har nånting med DVD brännare/spelare att göra utan i vilket format å upplösning du bränner dina filer.
Det här med videoformat å hur dom är kodade är en djungel utan dess like. Har för mej att jag läste en väldigt bra redogörelse här på fotosidan för att tag sen som klargjorde de här med "container" filer å format å FPS mm.
Annars dyker de nog upp svar som är bättre än mitt ;-)

ThomasR
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet är att DVD har lägre upplösning än HD. Din videokamera videofilmar i HD-kvalitet, men när du bränner en DVD så skalas bilden ner till DVD-kvalitet.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är bättre att spara videofilmerna från kameran på en hårddisk. Sen skaffar du en enkel mediaspelare som kan anslutas till din teve (om det är en HD-teve). Koppla disken till mediaspelaren och spela upp filmerna.

Om du inte har en HD-teve så är ovanstående inte ett alternativ, utan då får du titta på filmerna på en dator, eller om du inte har en dator med högupplöst skärm så blir det att titta på filmerna på kamerans skärm.

Såvida du inte kan acceptera kvalitetsförlusten med DVD, förstås.
 

patson

Aktiv medlem
Jag har en Canon Legria HF200 videokamera som filmar med mycket fin skärpa. När jag däremot bränner till dvd-skivor med hjälp av en LG dvd-spelare med dvd-brännare försämras bildkvaliteten en hel del, alltså när jag spelar dvd-skivan.

Skulle det vara värt att köpa en Canon DW100 dvd-brännare? Behålls skärpan mer då?
Ja. Om du filmar i HD och skriver till skiva med DVD-brännare så sker en konvertering som försämrar kvaliteten. DW100 klarar däremot att bränna i HD vilket ger samma kvalitet som i kameran. Läs mer på länken:

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/standard_definition/DW-100/

Edit: Många liknande svar medan jag skrev... Lycka till!
 
Är min videokamera, Canon Legria HF200 kompatibel med Canon DW100? Då hade det varit värt att köpa den för att få bättre bildkvalitet. Tacksam för svar!!

Jag sparar även på två externa hårddiskar, men vill ge bort dvd-skivor till släkt och vänner.
 
ANNONS