Annons

Vilket är bäst sätt att bevara korten på lång tid!

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Jag framkallar väldigt mycket kort varje år (c:a 2000 bilder per år som åker in i album). Har senaste åren sparat i 11*15. Kör nu med en sony nex och där har du endast 3:2 eller 16:9 som val. Vid 3:2 blir korten 11*17 och tyvärr så finns det ju inga sådana album.
Vilket sätt är bäst att bevara korten på dessa två olika alternativ?

Köpa en album utan fickor och sätta in dom och dra plastfilmen över korten och färdigt.
Eller köpa ett album med pergamyn och klistra fast dom med små fästkuddar, då ligger ju inte korten lika skyddade (eller gör dom det?)
Vilket sätt är bäst att bevara korten på. Vet ju inte om plastfilmen kommer i framtiden fastna på korten, iså fall är det ju bättre med andra alternativet.

Vill ha korten i storlek 11*17 och då finns det inga album.
Men om jag lägger i korten i albumen 11*15 som jag har haft i många år så kommer ju bilden två cm utanför skyddsfilmen, är det fara för korten om dom ligger med två cm utan skyddsfilm.

Någon som har något tips på hur det bästa sättet är att bevara kort i album?

Vänliga hälsningar johan!
 

Smw

Aktiv medlem
Jag framkallar väldigt mycket kort varje år (c:a 2000 bilder per år som åker in i album). Har senaste åren sparat i 11*15. Kör nu med en sony nex och där har du endast 3:2 eller 16:9 som val. Vid 3:2 blir korten 11*17 och tyvärr så finns det ju inga sådana album.
Vilket sätt är bäst att bevara korten på dessa två olika alternativ?

Köpa en album utan fickor och sätta in dom och dra plastfilmen över korten och färdigt.
Eller köpa ett album med pergamyn och klistra fast dom med små fästkuddar, då ligger ju inte korten lika skyddade (eller gör dom det?)
Vilket sätt är bäst att bevara korten på. Vet ju inte om plastfilmen kommer i framtiden fastna på korten, iså fall är det ju bättre med andra alternativet.

Vill ha korten i storlek 11*17 och då finns det inga album.
Men om jag lägger i korten i albumen 11*15 som jag har haft i många år så kommer ju bilden två cm utanför skyddsfilmen, är det fara för korten om dom ligger med två cm utan skyddsfilm.

Någon som har något tips på hur det bästa sättet är att bevara kort i album?

Vänliga hälsningar johan!


Hej !

Jag antar att du låter något labb eller framkallnngsföretag göra dina kort, och
då blir det förmodligen gjorda i en kemisk process, i princip med samma sorts material och
kemi som färgkort gjordes med från början.

Hållbarheten för dessa är väl ca 40-50 år innan det börjar se blekta ut om de förvaras
rätt, dvs mörkt, svalt och lagom luftfuktighet, betydligt kortare annars, även beroende
på hur väl framkallningsprocessen gjordes.

Sätter man gränsen då en minsta förändring kan ses så blir tiden betydligt mindre.


Förmodligen kan man räkna med samma tidsrymd för dagens "kort".

Rätt montage är: syrafri material, inget lim ( finns säkert sånt som är ok ), fäst
med fotohörn.

Pergamyn och fotohörn är nog ok, tejpkuddar antagligen mindre bra.

Plastfilm, antagligen sämre, dels så kan den kanske åldras och fastna vid ytan,
sen blir det tätt, i värsta fall mögel.

Nu är det ju rätt mycket spekulation här, leta rätt på några gamla album gjorda
på olika sätt och kolla.

------------

Bäst hållbarhet kan jag tänka mej att rätt gjorda svarvita förstoringar har, därefter
utskrifter med pigmentbläck, givetvis båda av och med bästa papper och färger.



Sen finns ju en aspekt till: blir det för krångligt blir det inte av, då är kanske
ett "sämre" montage bättre.


//MW
 

Ventures

Aktiv medlem
Det skedde väl en uppryckning av kvalitén efter en period på 70-talet då pappersbilderna på kort tid blev förfärliga med rödmurrig ton. Men i dessa lågpristider så får man säkert betala extra för att få arkivbeständiga kopior. Jag skannar negativ från 70-talet och lyckas på så sätt få fram betydligt trevligare bilder än papperskopiorna från den tiden. Så betryggande backup av bildfilerna är att rekommendera ifall pappersbilderna inte håller trots bästa tänkbara förvaring.
Många albumlösningarna med klister av olika slag brukar ju ge upp efter några decennium och bilderna börjar trilla ut.
Själv printar jag sällan ut något på papper längre och de senare åren har fotoalbumen ersatts av USB-stickor som man pluggar in i TV:n när man vill visa bilder för släkten, men pappersbilder i album har förstås sina fördelar.
 
ANNONS