Annons

Ny dator och ny skärm som inte fungerar tillsammans!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Stort tack till alla för engagemang och hjälp på olika sätt! Jag upphör aldrig att glädjas åt att så många är så hjälpsamma, och tar sig tid för att ge råd och tips :)
Tänkte att ni kanske undrar hur det gått?

Slutligen så har jag fått hjälp via EIzo, som guidat mig genom installeringen, och kan nu köra skärmen på full upplösning, fast i 30 htz. Det skulle förmodligen inte bli problematiskt, annars får jag höra av mig. De har varit väldigt hjälpsamma och trevliga, och jag är ENORMT lättad nu!
Nu är skärmen kalibrerard och klar att användas, det ska bli så roligt att då inviga den så fort som möjligt :)

Tusen tack alla snälla!
 

stefohl

Aktiv medlem
Slutligen så har jag fått hjälp via EIzo, som guidat mig genom installeringen, och kan nu köra skärmen på full upplösning, fast i 30 htz. Det skulle förmodligen inte bli problematiskt, annars får jag höra av mig. De har varit väldigt hjälpsamma och trevliga, och jag är ENORMT lättad nu!
Nu är skärmen kalibrerard och klar att användas, det ska bli så roligt att då inviga den så fort som möjligt :)

Tusen tack alla snälla!
Ska göra dig lite besviken. Det är inte så roligt att jobba vid 30 Hz. Markören blir ryckig och hoppig.
 

iSolen.se

Guest
Stort tack till alla för engagemang och hjälp på olika sätt! Jag upphör aldrig att glädjas åt att så många är så hjälpsamma, och tar sig tid för att ge råd och tips :)
Tänkte att ni kanske undrar hur det gått?

Slutligen så har jag fått hjälp via EIzo, som guidat mig genom installeringen, och kan nu köra skärmen på full upplösning, fast i 30 htz. Det skulle förmodligen inte bli problematiskt, annars får jag höra av mig. De har varit väldigt hjälpsamma och trevliga, och jag är ENORMT lättad nu!
Nu är skärmen kalibrerard och klar att användas, det ska bli så roligt att då inviga den så fort som möjligt :)

Tusen tack alla snälla!
Håller med Stefan, 30Hz är inte en lösning utan ett symptom på problem. Försök byta dator om det fortfarande går.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Ska göra dig lite besviken. Det är inte så roligt att jobba vid 30 Hz. Markören blir ryckig och hoppig.
Tack för info :) Jo, han sa att bilden kan bli släpig och att jag, om det blir jobbigt hellre ska byta dator, men nu får jag ändå möjlighet att testa hur det funkar, innan bytesrätten upphör, och i värsta fall byta dator. Vet bara inte vad jag ska satsa på i så fall som motsvarar den jag har nu, och i samma prisklass. Så svårt tycker jag så jag nästan är beredd att det släpar, men jag får testa och se hur det fungerar.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för info :) Jo, han sa att bilden kan bli släpig och att jag, om det blir jobbigt hellre ska byta dator, men nu får jag ändå möjlighet att testa hur det funkar, innan bytesrätten upphör, och i värsta fall byta dator. Vet bara inte vad jag ska satsa på i så fall som motsvarar den jag har nu, och i samma prisklass. Så svårt tycker jag så jag nästan är beredd att det släpar, men jag får testa och se hur det fungerar.
Tycker det känns konstigt att sälja en dator idag utan DisplayPort.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tycker det känns konstigt att sälja en dator idag utan DisplayPort.
Förklaringen är nog att Pavilion är en konsumentserie och man förväntar sig sannolikt inte att datorn används med en tjusig extern skärm. Förutom att det är enkelt om man vill koppla den till en TV så finns det rätt gott om enklare skärmar som har HDMI, men inte DP.
 

EJM68

Aktiv medlem
Förklaringen är nog att Pavilion är en konsumentserie och man förväntar sig sannolikt inte att datorn används med en tjusig extern skärm.
Jag tror att datorn riktar sig mot Gaming i och med ett hyggligt grafikkort. Det skall vara enkelt att koppla datorn mot en vanlig TV-skärm. Även enklare datorskärmar brukar vara utrustade med DP. De flesta moderkort för stationära datorer med inbyggt grafikkort brukar också erbjuda DP.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror att datorn riktar sig mot Gaming i och med ett hyggligt grafikkort. Det skall vara enkelt att koppla datorn mot en vanlig TV-skärm. Även enklare datorskärmar brukar vara utrustade med DP. De flesta moderkort för stationära datorer med inbyggt grafikkort brukar också erbjuda DP.
Även gamingdatorer brukar prioritera DP över HDMI. HDMI fungerar generellt väldigt dåligt med gaming och gamingskärmar. Ofta så är det bara DP som fixar den för gaming så viktiga synkroniseringen emellan grafikkort och skärm (G-Sync och FreeSync bygger bägge främst på DP-standarden). Därav att de flesta grafikkort för spel oftast kanske har en HDMI och en DVI ut, men oftast tre DP (antingrn mini eller fullstora).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag köpte en nyligen utan men den kör USB-C :)

Edit: Hmm. Jo det känns ändå konstigt att vara utan DisplayPort.
Det är inte USB du kör (även om det finns externa grafikkort/adaptrar som ansluts med just USB-protokollet). Det är DP, men som är integrerat i samma kontakt som för USB-C.

Detta precis på samma sätt som det i vissa Macar är MiniDP-portar som även har Thunderbolt i samma kontakt (med helt oilka protokoll bakom).

Det är alltså bara kontakten som delas av flera helt olika underliggande funktioner på datorn (för att spara plats).

Inte för att det har någon betydelse för TS, men tänkte att det kunde vara bra att känna till.
 

ldn99

Aktiv medlem
Tack för info :) Jo, han sa att bilden kan bli släpig och att jag, om det blir jobbigt hellre ska byta dator, men nu får jag ändå möjlighet att testa hur det funkar, innan bytesrätten upphör, och i värsta fall byta dator. Vet bara inte vad jag ska satsa på i så fall som motsvarar den jag har nu, och i samma prisklass. Så svårt tycker jag så jag nästan är beredd att det släpar, men jag får testa och se hur det fungerar.
Det är nog naturligt att skärmtillverkaren tycker du skall byta dator. Varför inte byta skärm till en Benq SW2700PT som enligt beskrivningen ger 2560x1440 med HDMI (dubbelkolla dock!) och som fått utmärkta recensioner av Stefan http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-stor-skarm-med-stort-omfang.htm.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Tycker det känns konstigt att sälja en dator idag utan DisplayPort.
Jag gjorde en sökning på prisjakt. Av alla 15" och större bärbara datorer som lanserats i år har bara 25% displayport. Datorer över 8000 har 50% DP. 80% av DP-datorerna kostar >10000kr
DP verkar bara finnas på dyrare bärbara datorer.
 

martinot

Aktiv medlem
DP verkar bara finnas på dyrare bärbara datorer.
Stämmer. Det är oftast bara företagsdatorer, eller gamingdatorer, som har DP.

Majoriteten av de flesta hemanvändare kör oftast inte extern skärm (bara iakttagelse, jag själv har alltid gjort det). De få gånger de gör det så verkar de klara sig fint med HDMI, och när de vill koppla in sin TV hemma eller på landet så passar HDMI bättre (få TV som har DP).

Så mitt tips till TS är att gå inte bara på en promodell gällande skärm, utan även en promodell gällande bärbar dator. Det finns ifrån samtliga stora tillverkare på marknaden (HP, Lenovo, Dell, Microsoft, Apple, etc).

Själv så har jag på PC-sidan (bla) en HP EliteBook (som promodellerna heter) och Lenovo ThinkPad (som Lenovos promodeller heter), samt Microsoft Surface Pro (också deras promodell). Via mitt konsultuppdrag så har jag även en Dell Latitude (Dells promodeller). Sedan kör du på Apple har nästan alla deras modeller det, men även där rekommenderar jag ändå främst deras promodeller som MacBook Pro.

Finns även flera andra fördelar med pro/företagsmodeller som gör de lämpliga för seriöst arbete, jämfört med "hem PC"-modeller. Dels så kommer de oftast med Pro-versionen av Windows (som har vissa fördelar även utanför domänanslutning), och dels så är komponenterna oftast av högre kvalitet och bättre anpassade för seriöst arbete. Även service är normalt bättre på dessa företagsdatorer (de har normalt lite bättre marginaler för det på de modellerna, och något som oftast förväntas av deras kunder).

Summering: En väldigt generell regel (för att hålla det enkelt) är att endast köpa bärbara som i namnet heter antingen "EliteBook", "ThinkPad", "Surface Pro", "Latitude", eller "MacBook Pro" så är du oftast hemma och normalt löst alla problem.

Om du gillar HP så byt bara (innan tiden för ångerrätt går ut) din "Pavilion" (som är deras hem-PC/budget-märke) till en "EliteBook" (promodeller/företagsdatorer) så är alla skärmproblem lösta (och flera andra potentiella problem minskar du risken för på köpet).
 

EJM68

Aktiv medlem
Summering: En väldigt generell regel (för att hålla det enkelt) är att endast köpa bärbara som i namnet heter antingen "EliteBook"
Det är tyvärr inte så enkelt. HP Elitebook brukar ha kontorsskärmar som är riktigt tråkiga. Deras Zbook serie brukar ha bättre skärmar, men de är ganska stora och dyra.

Apple och Microsoft är de som är enklast att välja bland och faktiskt har bra produkter samt support.
 

iSolen.se

Guest
Det är inte USB du kör (även om det finns externa grafikkort/adaptrar som ansluts med just USB-protokollet). Det är DP, men som är integrerat i samma kontakt som för USB-C.

Detta precis på samma sätt som det i vissa Macar är MiniDP-portar som även har Thunderbolt i samma kontakt (med helt oilka protokoll bakom).

Det är alltså bara kontakten som delas av flera helt olika underliggande funktioner på datorn (för att spara plats).

Inte för att det har någon betydelse för TS, men tänkte att det kunde vara bra att känna till.
Det är intressant. I praktiken dock ingen större skillnad, jag måste ha specialkabel eller adapter för att kunna ansluta en DP skärm till en USB-C eftersom det är en ny kontakt. Skönt att veta att ingen konvertering av signalen krävs. Adaptern kostade typ 800 spänn så Apple tjänar som vanligt bra på kontaktbyten.

Så, läxan lärd är att köpa en dator med DisplayPort. Körde tre stora externa skärmar på min ThinkPad...rätt skönt men funkade inte för alla skärmar.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är tyvärr inte så enkelt. HP Elitebook brukar ha kontorsskärmar som är riktigt tråkiga. Deras Zbook serie brukar ha bättre skärmar, men de är ganska stora och dyra.
Nu tänkte jag att hon främst skulle bildredigera på sin nya Eizo-skärm (via DP), och inte den interna skärmen (som ändå aldrig hos någon tillverkare brukar ha samma kompletta färgrymder, eller möjligheter till hårdvarukalibrering).

Apple och Microsoft är de som är enklast att välja bland och faktiskt har bra produkter samt support.
Håller absolut med.

Dessa två är mina privata favoriter (det är främst via jobbet som jag kör med HP, Lenovo och Dell).
 

Mrs C

Aktiv medlem
Det är nog naturligt att skärmtillverkaren tycker du skall byta dator. Varför inte byta skärm till en Benq SW2700PT som enligt beskrivningen ger 2560x1440 med HDMI (dubbelkolla dock!) och som fått utmärkta recensioner av Stefan http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-stor-skarm-med-stort-omfang.htm.
Tack för tipset, jag är helt snurrig nu, och vet varken ut eller in! Har inte haft tid att testa hur det funkar än, men jag märker ingen fördröjning i rörelser när jag flyttar markören över Eizoskärmen jämfört med laptopskärmen, inte på det lilla jag testat. Det här har tagit/tar så mycket energi, och jag har lagt så mycket tid, och även gått över den budget jag tänkt från början, så jag börjar känna mig handlingsförlamad. Stressen att inte ha tiden att ta tag i det, och att jag måste göra det innan ångerrätten tar slut, är påfrestande, då det inte är lätt att veta vad man i så fall ska välja i stället, om jag nu får byta/lämna tillbaks. Jag tycker det verkar omöjligt att hitta nån likvärdig dator för det pris jag betalat för HP'n, som samtidigt ska ha displayport, det drar iväg i nästan dubbla priset, eller mer. Det känns som jag får betala mer för datorer med sämre prestanda mm, efter vad jag förstår. Skulle uppskatta konkreta förslag på datorer, om någon vill föreslå någon modell?

Om det funkar med 30 htz med min nuvarande dator utan att jag upplever det ryckigt, är det ändå ett dåligt köp? Jag ska bara ha den till stillbild.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om det funkar med 30 htz med min nuvarande dator utan att jag upplever det ryckigt, är det ändå ett dåligt köp?
Du kan ju prova med ngt som kräver mycket av datorn.
Känner du ngn som spelar? eller ngn som videoredigerar
låt de installera testa o om det funkar så kommer du inte få några problem.
 
ANNONS