Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en bra Bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Klart intressant diskussion. Det här har jag tänkt på en del den senaste månaden och det har faktiskt resulterat i att jag fotograferar betydligt mindre av rädsla att ta "en dålig bild". Inte dålig enligt andra, jag tog en "fin" bild och gav till min bror uppförstorad i julklapp och alla tyckte den var mycket fin. Förmodligen var den väldigt fin men i mina ögon var den helt död. Jag tog en bild som jag trodde han skulle tycka om och det lyckades jag med, men jag tyckte inte det var en "bra bild". Det jag är rädd för är att inte ta den bild som jag vill ta. Låter märkligt men så är det för mig.

Jag börjar mer och mer tänka i banorna att en bra bild berättar någonting. Vad bilderna berättar och hur de berättar är vad som spelar roll. En oerhört enkel bild kan om den är rätt tagen förmedla ett enormt starkt budskap och då börjar det bli intressant. Men jag tror att berättelsens innehåll är viktigt för åhöraren. Finner man inte den intressant så spelar det ingen roll om den var bra, man vill ju ändå inte lyssna.

Med det här resonemanget har jag dragit mig undan naturfotografering t.ex. Klyshiga solnedgångar med härliga färger och suddigt vatten som sköljer över stenar. Vad talar de om? Jag vet inte, det är vackert, men sagan är helt död. Det blir snabbt ointressant. Tekniskt kan de vara helt perfekta men det hjälper inte. På samma sätt får aldrig teknik bli ett självändamål. Jag tycker man ska kunna behärska olika tekniker för att kunna förmedla det man vill förmedla.

Sen såg jag tidigare i diskussionen om det spelar någon roll vem fotografen är. Jag tycker absolut det spelar en mycket stor roll. Vet man hur just den fotografen brukar tänka, kan man ofta läsa in mycket mer i en bild än bara det man ser. Jag minns en jättedålig bild här på fotosidan. En grynig bild av en badstrand med sned horisont och jättedålig komposition. Men jag fann den trots det intressant, just för att den bilden var ett helt nytt grepp för den fotografen som i övrigt höll en annan stil. Då är det inte bilden i sig som blir intressant utan varför han valde att ta den bilden. Min första tanke när jag såg bilden var att alla som kommenterade och gav positiv kritik var helt ute och cyklade. Bilden var ju jättedålig (och det är den fortfarande). Det jag reagerade på var att det syntes mig som att det bara var för att det var en tidigare erkänd fotograf som tagit bilden som drog upp bildens betyg. Men då förstod jag inte vad det innebär för en bild vad fotografen tidigare presterat. För mig spelar det roll eftersom varje bild en fotograf tar är en liten en sammanfattning av fotografens tidigare erfarenhet och kunskap. För varje bild man tar väljer man riktning och tar ett steg frammåt.

/Samuel Eketorp
 

Tomasz

Aktiv medlem
Alla bilder berättar något, men det är inte alla som förstår det. Speciellt är det många som fotograferar utan att veta vad de vill säga, de kanske inte ens är medvetna om vad de gör.

Och som så många andra berättelser -skrivna, talade, filmade- så är det bara ett fåtal som griper tag i oss. Visst kan en "banal" berättelse vara intressant för någon enskild, men kioskvältarna är inte så många.
 

Ängsbacka

Aktiv medlem
intressant sannerligen!

som nybörjare inom fotografi funderar jag hur jag med det verktyget (kameran) kan engagera och /eller provocera fram något för en framtida betraktare. Ett foto slits ju i exponeringen loss från sin tid och sitt sammanhang, och väntar sedan på en betraktare som tolkar in sitt i den nu "fria" bilden.

Ett par intressanta människor som talat om dessa saker har jag läst nu och de är Otto Steinert olika texter om subjektivt fotografi och Mari Lundqvists "drömmen om verkligheten".

Rekommenderas.

Jag är mycket nyfiken på denna tråds utveckling.

Tack för de intressanta inläggen.

/Christer
 

bassa

Aktiv medlem
Enligt mig finns det flera sätt att betrakta en bild.Antingen en bild där , betraktaren tolkar bilden.Man ser inte någon konkret händelse, men man fastnar vid bilden ,men snart tar det tekniskt konstnärliga över och hamnar i fokus.Men hur stark är då bilden?,när kommentarerna, även från likartade fotografer ,ofta blir ganska tunna ex: Snyggt Johan det där fångade du bra ,och snart domineras radvis av det konstnärliga och tekniska, ex: Diagonaler,Gyllene snittet, rörelseoskärpa snygga gråskalor.OSV.Naturligtvis är detta mycket lärorikt,och därför bra, men varför inte längre kommentarer ,hur man uppfattar bilden.Vad är det som gör att jag fastnar för bilden,även om den tekniskt inte skulle vara perfekt.Mitt andra ex: Är en bild där betraktaren,ser något konkret, en händelse
som skakar om eller,visar något som betraktaren studsar till av, skrattar,eller blir berörd av,mer direkt EX: Bengt Sändhs album Folk.Bilderna talar utan att tolkas på samma sätt rent tekniskt. Även om i Bengts bilder är tekniskt bra Så dominerar budskapet.Bilden berättar. Frågan är då hur bedöms en sådan bild Ex: Bilden Missär, konstnärligt i gämförelse, med mitt tidigare exempel? . Klart är dock att kameran är ett fantastiskt verktyg. Mvh Bengt
 

Pentmax

Avslutat medlemskap
Intresseväckande resonemang här. Som tidigare beskrivits tolkas många bilder med främst utgångspunkt från själva bildytans fördelning av former,färger,skuggor osv. Ofta ser man oxå på bilden intentionellt, dvs ställer frågor om vad fotografen avsåg med sitt skapande.
Jag tycker om att vara lite mer egoistisk och tänker dessutom på vad bilden betyder för mig själv.Varför gillar jag detta fotot men inte det andra? Just ordet Varför känns centralt i allt bildbetraktande. Det är därför bra om bilden ställer många frågor men det är inte lika viktigt att den ger lika många glasklara svar. Ju fler betydelselager desto mer att upptäcka nästa gång man ser på fotot. Hur?, vad?, varför?. Det är mycket nu.
 

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Re: Vad är en bra bild?

En bra bild för mig är en bild som ger betraktaren en känsla av välbehag.

Knutte K skrev:
........... Betraktarens referenser i livet som t.ex. uppfostran, umgänge, uppväxtort, ålder, kön, vanor, yrke, socialgrupp, hobbies, utbildning, ursprungskultur, sociala närverk, trosuppfattning, omgivningar och nuvarande bostadsort påverkar i hög grad hur vi tolkar och tar till oss en bild. ........
Rätta mig om jag har fel? [/B]
Hur menar du att utbildning och nuvarande bostadsort påverkar en persons uppfattning om vad personen tycker är en bra bild?

Så om jag skulle flytta till Australien skulle jag få en annan uppfattning om en bild är bra eller dålig?
Om jag skulle studera låt säga elektroteknik så ändras min uppfattning om vad jag tycker är en bra bild, det låter konstigt så förklara gärna hur du tänker.
 

iBoat

Aktiv medlem
Lång tråd, har inte läst igenom hela, så någon har kanske nämnt bilden av Che Guevara som togs av Alberto Korda. Den har ingen vidare tekniskt kvalitet, ej heller riggad eller ljussatt på något speciellt vis. Ändå är den en av världens mest berömda bilder. Varför, kan man undra. Visst han var känd, men det var ändå BILDEN som de flesta kommer ihåg av Che Guevara.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
iBoat skrev:
Lång tråd, har inte läst igenom hela, så någon har kanske nämnt bilden av Che Guevara som togs av Alberto Korda. Den har ingen vidare tekniskt kvalitet, ej heller riggad eller ljussatt på något speciellt vis. Ändå är den en av världens mest berömda bilder. Varför, kan man undra. Visst han var känd, men det var ändå BILDEN som de flesta kommer ihåg av Che Guevara.
Det är inte originalfotografiet som är en av världens mest berömda och spridda bilder, utan den beskärda varianten samt de grafiska versionerna av ansiktet på affisher, tröjor mm. Korda fick inte ett öre för bilden. En italiensk affärsman frågade om han fick en kopia av Korda och den använde han sedan till att börja trycka alla dessa saker och sälja dom. Eftersom Cuba stod utanför den internationella copyrightöverenskommelsen kunde Korda inte göra någonting när bilden spreds och drog in miljoner. Det finns inte så många bilder på Che och detta är väl en av de bättre och att den spritts så mycket och dragit in så mycket pengar beror väl främst på kulten och mystiken kring Che Guevara och inte för att bilden är ett mästerverk?
 

iBoat

Aktiv medlem
Graal skrev:
Det är inte originalfotografiet som är en av världens mest berömda och spridda bilder, utan den beskärda varianten samt de grafiska versionerna av ansiktet på affisher, tröjor mm. Korda fick inte ett öre för bilden. En italiensk affärsman frågade om han fick en kopia av Korda och den använde han sedan till att börja trycka alla dessa saker och sälja dom. Eftersom Cuba stod utanför den internationella copyrightöverenskommelsen kunde Korda inte göra någonting när bilden spreds och drog in miljoner.
Visst är det den beskurna bilden som är mest känd. Jag lade upp den här bilden bara för att poängtera den ganska alldagliga originalbilden. Ur det perspektivet är det rätt märkligt att den kunde bli en av de mest sedda bilderna.
 

Kijana

Aktiv medlem
iBoat skrev:
.. så någon har kanske nämnt bilden av Che Guevara som togs av Alberto Korda. Den har ingen vidare tekniskt kvalitet, ej heller riggad eller ljussatt på något speciellt vis. Ändå är den en av världens mest berömda bilder. Varför, kan man undra. Visst han var känd, men det var ändå BILDEN som de flesta kommer ihåg av Che Guevara.
Precis, det är ju inte alltid tekniskt perfekta bilder går hem, eller att de tekniskt dåliga väljs bort.
Che Guevara-bilden lever väl istället högt på sin "estetik". Och vad är då estetiken i denna bild? Bortsett från att bilden kan ha blivit populär bara för att den visar Che levande, på samma sätt som djurägare gillar sina bilder på sina älsklingar, så finns det ju andra liknande skäl till att gilla bilden. Det vill säga att det är motivet som är populärt.

Hur som helst, personligen kan jag dra en del paralleller till Jesus som han brukar framställas generellt. Jag kan också se vissa likheter i ansiktets uttryck mellan bilden av Che Guevara och Davidskulpturen av Michelangelo. Samma koncentrerade blick, samma känslor mot någonting (utanför bildramen).

Men vad är en bra bild? Såg tidigare i tråden ett par tips på läsning. För närvarande läser jag Det ljusa rummet (Camera lucida) av Roland Barthes och ska, när jag hinner, försöka tugga mig igenom On Photography av Susan Sontag före fredag.
Barthes är av uppfattningen att en bra bild har något i sig som talar till dig, nåt som sticker till í dig. Vad det är beror förstås på vem du är, vilken bakgrund du har, ålder, kön, etnicitet och så vidare.
Kontentan är att det finns lika många bra bilder som det finns människor på jorden.
Fast jag uppskattar en bra komposition...

Och det här var mitt 2 000:e inlägg!
 

Kijana

Aktiv medlem
Ska man tolka denna länk som att Jens Assur är en bra bild?
Eller förstår man vad en bra bild är när man gillar Jens Assurs foton?

Förstår inte meningen med länken.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Ska man tolka denna länk som att Jens Assur är en bra bild?
Eller förstår man vad en bra bild är när man gillar Jens Assurs foton?

Förstår inte meningen med länken.
Jag länkade därför att det diskuteras i tråden vad som är bra fotografi.
 

Kijana

Aktiv medlem
Okej. Men bra fotografi och en bra bild är ju mer än Jens Assur.
Skulle man diskutera dessa frågor enbart med Assur som norm blev det väl ganska svart eller vitt. Bra fotografi har väl åstadkommits utan att Jens Assur varit inblandad, och som jag uppfattade i länkade tråd, flera som anser att det finns en del dålig fotografi med Jens Assur inblandad.
Kan bara upprepa min slutsats från ett tidigare inlägg: Det finns lika många svar på vad som är en bra bild som det finns människor på jorden.
 

bassa

Aktiv medlem
Det är just det som är intressant,trots att det finns så många,många bilder och människor,blir bilderna ganska lika. Därför är nog en sådan här frågeställning , helt ok
Bengt
 

Teodorian

Aktiv medlem
Hur långt är ett snöre? Vad kostar en taxi?

Allt är subjektivt,
Nej, allt är verkligen inte subjektivt!

Det finns rådande mer eller mindre allmängiltiga trender, värderingar, normer som även gäller bilder: motiv, komposition, exponering, efterbehandling, val av papper och andra media osv.
 

Stisse

Aktiv medlem
Nej, allt är verkligen inte subjektivt!

Det finns rådande mer eller mindre allmängiltiga trender, värderingar, normer som även gäller bilder: motiv, komposition, exponering, efterbehandling, val av papper och andra media osv.
Så du menar att du inte har egna åsiker óm vad som är bra eller dåligt i dina exempel?
Klart man påverkas av omvärlden men det är dina värderingar och tycke som avgör vad som är bra eller inte.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Nej, allt är verkligen inte subjektivt!

Det finns rådande mer eller mindre allmängiltiga trender, värderingar, normer som även gäller bilder: motiv, komposition, exponering, efterbehandling, val av papper och andra media osv.
Du räknar upp sådant som trender, värderingar etc. Men är inte det subjektiva saker så det förslår? Har du något exempel på något som är objektivt när det handlar om en bild är bra eller inte?

I och med att vad som är en bra bild är så beroende på hur betraktaren upplever den kan det knappast bli annat än subjektivt.
 
ANNONS