Annons

Fota på kyrkogården? Alla helgona

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hej!
Om en stund åker jag och tänder ett ljus för min mor på kyrkogården. Jag hade bestämt mig innan att jag inte skulle ta med kameran.....men nu har jag ångrat mig och vill inte missa tillfället.
Jag hinner där emot inte att googla fram (spontant infall nu) vad jag skall ställa in kameran på.
Finns det några generella tips för att få stämningsfyllda nattbilder på alla ljusen?
Prioritera bländare?
Förutsättningen:
550D
Tokina 11-16/2,8
18-55 kit-glugg
55-250/4,5-5,6
50/1,8-
Stativ.
Och skulle helst bara ta med ett av objektiven.
Tacksam för hurtigt svar:)
/Ronny
 

Marteric

Aktiv medlem
Ok, ett hurtigt svar....Stativ, självutlösare/fjärrutlösare, lås spegel, stäng av IS, RAW, Manuell inställning... välj bländare med avseende på skärpedjup, men även på de "stjärnor" du kan få av ljusen (mindre bländare=mer stjärna", justera slutartid så att exponeringen blir som du vill...
Lycka till!
 

Staffan3

Aktiv medlem
Långa slutartider eller fälla upp spegeln?

Jo, jag hade en lien kurs på Skogskyrkogården nu senast...
En tanke som slog mig var att ju längre slutartid 10-30 sek så minskades behovet av att fälla upp spegeln.
Man kan även ta med en liten ficklampa med gulfilter om man har det där nya blåa skenet, för att måla i lite skuggor...

Jag hoppas att inga beskökare har tagit illa upp eller blivit störda och jag ber om ursäkt för ev störningar...

Staffan
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jo precis, spegeluppfällning gör mest nytta från 1/30-2 sekunder ungefär och det ger mer effekt på längre brännvidder, men jag har sett testbilder som visar att det gör skillnad på i stort sett alla tider. Dock är det väl perfekt skärpa kanske inget som har så stor betydelse här, jämfört med ljus, skuggor och stämning?
 
ANNONS