Annons

zooma in, sätta fokus, zooma ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebee

Aktiv medlem
Ja, funkar den här metoden bra? Har kört med den länge och jag tkr bilderna blir okej, men det känns fel på något sätt!

Om jag ska fota en modell, säg halva kroppen.. Så zoomar jag in ögonen, sätter fokus där o zoomar sedan ut till halvkropp för att fota där.. Förvränger man fokuset när man zoomar ut o in eller behåller man det? Tycker det är svårt att sätta fokus när man inte ser tydligt vart man sätter det.. Nån som har fler tips för att sätta fokus så man får skarpa bilder?

/ Sebastian
 

Schappe

Aktiv medlem
Jag har för mig att det skiftar mellan olika objektivkonstruktioner. Vissa håller samma fokus vid olika brännvidder medans andra "slirar" lite. Tyckar du att det funkar bra med de objektiv som du använder så "good for you".

//Peter
 

Anders Östberg

Guest
Det fungerar bara om din zoom är "parfokal", dvs fokus förändras inte vid zoomning. Är den inte det så kommer du att hamna mer eller mindre ur fokus med den metoden. Man får nog räkna med att dom flesta zoomar inte är det, speciellt eftersom autofokus gäller nuförtiden så tror jag inte tillverkarna tycker att det är en så viktig egenskap. Nikons 18-70 verkar dock rätt hyfsad enligt vad jag kunde hitta på nätet, så det blir kanske inte så mycket fel, plus att du förmodligen bländar ner en del och därmed döljer felet pga det också.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sebee

Aktiv medlem
jo, kör ju med 18-70 som du skrev.. har blivit skärpe-jägare, då måste man ta reda på så mkt man kan! =) Kör på f5.6, vet inte om det är optimalt men borde vara bättre än 3.5 iaf?

tror jag ska göra lite tester framöver o jämföra faktiskt.. ja får tacka för bra svar! Har ni några fler tips så får ni gärna skriva dom..
 

Gimbal

Aktiv medlem
Har en sigma 17-70 där den metoden var enda sättet att få skarpa bilder i 17mm läget, autofokus gav suddigare bild. Lämnade in objektivet och nu fungerar inte zoomtricket lika bra, däremot funkar autofokus. Så man får nog helt enkelt prova sig fram till vilket som funkar bäst.
 
ANNONS