Annons

Lightroom 3 - DPP

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
Blir inte klok på hur det fungerar!
Sparar ner från SD-kortet i Lightroom 3 bilder är tagna som stora RAW enbart, sedan när jag öppnar DPP och vill redigera filerna från den plats de sparats på på hårddisken så kan inte DPP öppna dem. Kan någon ge förslag på hur det ska göras, ska jag sluta använda Lightroom 3?
Kan de sparas direkt från minneskortet till DPP? Den lösningen fungerar ej nu eftersom DPP inte kommer upp som alternativ på listan med vilken åtgärd som ska väljas.
Jag har inte hittat någon väg runt det heller.
 

AFJ

Aktiv medlem
Varför vill du använda DPP om du har Lightroom?

Generellt sett så kan du förstås använda båda parallellt och varför det inte funkar för dig vet jag inte. Däremot är det väl så att de flesta som använder Lightroom inte ser någon nytta med att också använda DPP. Det mesta som du kan göra i DPP kan du göra i LR plus att LR erbjuder en mängd saker som du inte kan göra i DPP.
 

torlju

Aktiv medlem
Varför vill du använda DPP om du har Lightroom?

Generellt sett så kan du förstås använda båda parallellt och varför det inte funkar för dig vet jag inte. Däremot är det väl så att de flesta som använder Lightroom inte ser någon nytta med att också använda DPP. Det mesta som du kan göra i DPP kan du göra i LR plus att LR erbjuder en mängd saker som du inte kan göra i DPP.
Tycker det går snabbare att rätta till exponering mm i Dpp innan bilden öppnas för vidare behandling, sedan verkar det enklare när de färdigredigerade ska sparas i olika versioner
 

AFJ

Aktiv medlem
Tycker det går snabbare att rätta till exponering mm i Dpp innan bilden öppnas för vidare behandling, sedan verkar det enklare när de färdigredigerade ska sparas i olika versioner
OK, jag har ganska liten erfarenhet av DPP men just sådan som du nämner är väl saker som Lightroom ofta anses vara väldigt bra på.

Nåväl, smaken är ju olika.

Jag tror Stefan kan vara inne på något, om du låter LR konvertera filerna till DNG vid import så antar jag att DPP inte kan läsa dem.

Om de däremot ligger som CR2-filer borde det fungera.
 

torlju

Aktiv medlem
Filerna ligger som CR2 på hårddisken, det gör de på minneskortet också när jag försöker göra om det hela direkt från kortet och går ej att öppna i DPP.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Filerna ligger som CR2 på hårddisken, det gör de på minneskortet också när jag försöker göra om det hela direkt från kortet och går ej att öppna i DPP.
Två förslag:

1. Arbeta mer med Lightroom så kommer du nog snart att tycka att det är lättare och snabbare att göra allt där än att gå omvägen via DPP.

2. Om inte förslag #1 faller dig i smaken, kolla så du har rätt version av DPP för din kamera. Den senaste borde vara det bästa alternativet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Filerna ligger som CR2 på hårddisken, det gör de på minneskortet också när jag försöker göra om det hela direkt från kortet och går ej att öppna i DPP.
Ok, så omfattar dig rätt så kan du inte öppna filerna i DPP hur du än gör, oavsett om du blandar in LR eller ej?

Har du någonsing kunnat använda DPP till dina RAW-filer?

Vilken kamera har du?

Vilken version av DPP?
 

Smw

Aktiv medlem
Blir inte klok på hur det fungerar!
Sparar ner från SD-kortet i Lightroom 3 bilder är tagna som stora RAW enbart, sedan när jag öppnar DPP och vill redigera filerna från den plats de sparats på på hårddisken så kan inte DPP öppna dem. Kan någon ge förslag på hur det ska göras, ska jag sluta använda Lightroom 3?
Kan de sparas direkt från minneskortet till DPP? Den lösningen fungerar ej nu eftersom DPP inte kommer upp som alternativ på listan med vilken åtgärd som ska väljas.
Jag har inte hittat någon väg runt det heller.
Hej !

Starta DPP.

Hittar du bilderna med DPP ?
Är du i rätt biblotek ? ( DPP -view -Folder view förbockat )
Lägg en jpg fil i samma biblotek, DPP brukar inte vara kinkig med dessa.

Hur ser det ut i utforskaren ? ( vilket OS ? )


//MW
 

joakim d

Aktiv medlem
Långsiktigt tror jag det är bättre om du vänjer dig vid Lightroom istället eftersom det programmet klarar det mesta som DPP kan lika bra men ofta bättre, har mer funktionalitet och sist men inte minst så jobbar du i ett program istället för två och slipper då sådant här strul.
 

cls

Aktiv medlem
Tycker det går snabbare att rätta till exponering mm i Dpp innan bilden öppnas för vidare behandling, sedan verkar det enklare när de färdigredigerade ska sparas i olika versioner
Hej, jag använder också DPP parallellt med LR. Jag använder dock DPP endast för tömning av kameran via EOS Utility samt grovgallring av dynga som jag gör riktigt raskt via Ctrl+A, Alt+Q, markering av skräp och radering. Däremot går jag sen över till LR och importerar det som blivit kvar (för vidare hantering).

Att jag använder det annorlunda än du är väl ett sidospår, vad jag egentligen tänkte säga var att jag upplever att man (om man vill) kan använda DPP och LR för helt oberoende redigering. När jag jobbar i LR skapar jag XMP-filer som innehåller all redigeringsinfo och dem tar inte DPP nån hänsyn till. Omvänt så verkar DPP lägga till motsvarande redigeringsinfo direkt i råfilen, men den bryr sig inte LR om. Om jag skulle vilja så kan jag alltså redigera på olika sätt i LR respektive DPP utan att de olika redigeringarna stör varandra. Därför blir jag lite fundersam på hur du menar - kan du göra exempelvis exponeringsjustering i DPP som sedan syns i LR?
 
ANNONS