Annons

100-400 vs 70-200 + TC1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Förlåt men var får du 400x2 ifrån? Det handlade väl om att jämföra 70-200@200mm + 2TC = 400mm med 400mm läget på 100-400?
Härifrån:
smilfinken skrev:
Har jag varken ett 100-400 eller ett 70-200 och överväger alternativen är det naturligtvis intressantast vilken som är snabbast av 100-400 eller 70-200 med 2X.

Möjligen tolkade jag texten fel men det står faktiskt "100-400 eller 70-200 med 2X" och inte "100-400 utan eller 70-200 med 2X". Som jag har lärt mig svenska skrivregler så är det entydigt att extendern avses på båda objektiven men det kan givetvis vara ett skrivfel.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Ptja, i ditt fall så vet ju ju hur fort ditt 70-200 går i båda ändlägena, och kan tänka att "hm, om det skulle gå hälften så fort, vore jag nöjd då?". Eller var det något annat du inte förstod i mitt resonemang?

Jag menar att det finns de som har ett 70-200, och funderar på ett billigt sätt att få ett 180-400 genom att förlänga brännvidden två gånger istället för att köpa sig ett 100-400. Då kan de ju fundera på ifall den fokushastighet de borde få kommer att räcka. Vet inte hur jag ska skriva det tydligare, tyvärr.

Du utgår ju hela tiden ifrån att någon har varken 70-200 eller 100-400, och funderar på att köpa endera ett 70-200 plus teleförlängare, eller ett 100-400. Eller har jag missförstått dig istället?



Det gör jag inte, helt enkelt. Jag har inte över huvud nämnt kombinationen 100-400 och teleförlängare.

För den delen märker jag absolut ingen skillnad på hastigheten över hela skalan med mitt 70-200 på 70 jämfört med 200 mm, men jag har ju ingen förlängare på, det kanske gör skillnad?
Det verkar som jag tolkade Din skrivning på annat sätt än Du avsåg - läs #21 - Då blev svaret fel helt enkelt.
Har man ekonomisk möjlighet att välja fritt enligt Ditt förslag är det ingen tvekan. En zoom utan extender är överlägsen en zoom med extender.
Enligt min uppfattning och erfarenheten från mina tre objektiv som kan ha extender - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, Canon EF 200mm f/2.8L II USM och Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM - så är det bara knivskarpa fasta objektiv som fungerar bra med extendrar. Zoomar är för oskarpa för att tåla att förstoras.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Om jag tolkar Henry rätt så utgår han från situationen att någon har ett 70-200 och funderar på att antingen skaffa en Extender 2X eller ett 100-400.
Då känns det ännu konstigare att vi talar förbi varandra eftersom vi tydligen menar samma sak. ;)

(Fast trådskaparen frågade om 70-200 och Extender 1.4X. Det ger inte samma räckvidd, men inte heller samma hastighetsförsämring av AF. Skärpeförsämringen blir helt säkert inte heller lika stor.)
Jag skrev kanske lite väl allmänt om just jämförelsen av AF-hastighet med och utan teleförlängare, det var inte meningen att styra om utrustningsfrågan.

Tycker fortfarande det kan vara intressant att veta att AF bör gå långsammare än innan om man sätter på en 1.4X på sin 70-200, oavsett hur snabb eller långsamt fokuseringen på ett 100-400 är.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Det verkar som jag tolkade Din skrivning på annat sätt än Du avsåg - läs #21 - Då blev svaret fel helt enkelt.
Ser det nu, ett kommatecken hade gjort det lite tydligare. Jag var bara så inne på jämförelsen mellan 100-400 utan och 70-200 med förlängare att jag inte tänkte på att det kunde tolkas annorlunda.

Har man ekonomisk möjlighet att välja fritt enligt Ditt förslag är det ingen tvekan. En zoom utan extender är överlägsen en zoom med extender.
Frågan kändes ställd på det sättet (fast det var ju som påpekats inte 2X, utan 1.4X), men det var faktiskt mest ditt påstående att jämförelsen med och utan förlängare på samma glugg skulle vara helt ointressant jag ville anföra mina besvär mot. ;)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Ser det nu, ett kommatecken hade gjort det lite tydligare. Jag var bara så inne på jämförelsen mellan 100-400 utan och 70-200 med förlängare att jag inte tänkte på att det kunde tolkas annorlunda.



Frågan kändes ställd på det sättet (fast det var ju som påpekats inte 2X, utan 1.4X), men det var faktiskt mest ditt påstående att jämförelsen med och utan förlängare på samma glugg skulle vara helt ointressant jag ville anföra mina besvär mot. ;)
Ja, det tycker jag fortfarande. Att fokushastigheten går ner rejält med ökande brännvidd är ju självklart. Vill man övertyga sig själv är det ju bara att jämföra ett kort och ett långt objektiv, av samma kvalitet, så märks ju det tydligt utan mätinstrument. Den intressanta jämförelsen blir ju mellan ett objektiv med extender och ett utan på samma brännvidd.
 

Drogen

Aktiv medlem
Det är snarare AF-hastigheten hos alternativen till objektivet med extender man bör jämföra med.
Jag kanske har formulerat mig konstigt någonstans men det är precis detta som är kärnan i min fråga. 70-200 med TC1,4 eller 100-400 utan TC. I något svar här uttrycks det att en zoom med TC är alltid sämmre än samma zoom utan TC, och det är det nog ingen som säger emot. Tittar man på jämförelser så är dock 100-400 4,5-5,6 L IS märkbart sämre i skärpa än t.ex. 70-200 2,8 L IS. Blir då 70-200 med en TC1,4 ännu sämre än vad 100-400 utan TC är när det gäller skärpa och af-hastighet? Mycket teoretiskt snack, men ändå intressant... :)
 

mapem

Aktiv medlem
Aha! Nu begriper jag varför mitt gamla Sigma 70-210/2,8 knappt hinner fokusera alls förrän motivet har flugit iväg när extendern är på. Skärpa finns annars så det räcker, men inte där jag vill ha den! Trådar här är ofta lärorika.
 

MixPix

Aktiv medlem
När jag en gång i tiden köpte min 2TC så hade jag ingen koll alls på skärpa o af-hastighet.
Därför tycker jag det är relevant info att af-hastigheten faktiskt går ner.

Om det beror på mindre ljus, konvertern i sig eller bara brännvidden lämnar jag därhän.
Skriver bara det ifall nån har samma tro som jag hade dvs att man inte kommer märka skillnad med eller utan TC.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Ja, det tycker jag fortfarande. Att fokushastigheten går ner rejält med ökande brännvidd är ju självklart. Vill man övertyga sig själv är det ju bara att jämföra ett kort och ett långt objektiv, av samma kvalitet, så märks ju det tydligt utan mätinstrument. Den intressanta jämförelsen blir ju mellan ett objektiv med extender och ett utan på samma brännvidd.
Som jag skrev så uppvisar inte mitt 70-200 det här, för dig, självklara beteendet. Dessutom är mitt 70-200L mycket snabbare än mitt 100L på alla brännvidder, men den jämförelsen är kanske lite orättvis.

Jag antar att ingen av oss kommer att övertyga den andre i något av fallen eftersom vi tydligen ser verkligheten från olika synvinklar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kanske har formulerat mig konstigt någonstans men det är precis detta som är kärnan i min fråga. 70-200 med TC1,4 eller 100-400 utan TC. I något svar här uttrycks det att en zoom med TC är alltid sämmre än samma zoom utan TC, och det är det nog ingen som säger emot. Tittar man på jämförelser så är dock 100-400 4,5-5,6 L IS märkbart sämre i skärpa än t.ex. 70-200 2,8 L IS. Blir då 70-200 med en TC1,4 ännu sämre än vad 100-400 utan TC är när det gäller skärpa och af-hastighet? Mycket teoretiskt snack, men ändå intressant... :)
Jämför på The Digital Picture.

Jag har jämfört 70-200 med 1.4X inställd på 280mm/5.6 med 100-400 inställd på 300mm/5.6.
(Jämförelsen är gjord med en småbildskamera, EOS-1Ds Mark III.)
I mitten ser man ingen stor skillnad, men hörnskärpan är klart bättre på 100-400.
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag skrev så uppvisar inte mitt 70-200 det här, för dig, självklara beteendet. Dessutom är mitt 70-200L mycket snabbare än mitt 100L på alla brännvidder, men den jämförelsen är kanske lite orättvis.
100L är ju ett makroobjektiv med rätt långt fokusomfång, så det är inte alls konstigt att det är lite långsamt.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Som jag skrev så uppvisar inte mitt 70-200 det här, för dig, självklara beteendet. Dessutom är mitt 70-200L mycket snabbare än mitt 100L på alla brännvidder, men den jämförelsen är kanske lite orättvis.

Jag antar att ingen av oss kommer att övertyga den andre i något av fallen eftersom vi tydligen ser verkligheten från olika synvinklar.
Kanske beror mycket på vilket kamerahus den sitter på? Jag har, ännu så länge, bara 5D2 men hoppas mycket på 5D3, som jag beställt, när det gäller AF. Jag håller med om att 70-200 fokuserar så snabbt över huvud taget att det är svårt att få en uppfattning om skillnaden. Den framträder tydligt först med extender påsatt.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
När jag en gång i tiden köpte min 2TC så hade jag ingen koll alls på skärpa o af-hastighet.
Därför tycker jag det är relevant info att af-hastigheten faktiskt går ner.

Om det beror på mindre ljus, konvertern i sig eller bara brännvidden lämnar jag därhän.
Skriver bara det ifall nån har samma tro som jag hade dvs att man inte kommer märka skillnad med eller utan TC.
Tror det är ganska uppenbart att att det handlar om båda faktorerna. Med ett 2,8 + extender räcker ljuser mer än väl, en solig dag, och hastigheten med extender går ner direkt när den monteras. Samtidigt som man tydligt märker att fokushastigheten går ner märkbart på långa telen utan extender när ljuset minskar.
 

smilfinken

Aktiv medlem
100L är ju ett makroobjektiv med rätt långt fokusomfång, så det är inte alls konstigt att det är lite långsamt.
Nej, jag skrev ju att det var orättvist, men mitt innehav av jämförbara L-gluggar är begränsat.

Jo, förresten, jag har ju ett 24-105 också. Det är långsammare än mitt 70-200 på att fokusera, på valfri(a) brännvidd(er). Jag förstår fortfarande inte den generella sanningen att alla objektiv fokuserar långsammare ju längre brännvidden är.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Kanske beror mycket på vilket kamerahus den sitter på? Jag har, ännu så länge, bara 5D2 men hoppas mycket på 5D3, som jag beställt, när det gäller AF. Jag håller med om att 70-200 fokuserar så snabbt över huvud taget att det är svårt att få en uppfattning om skillnaden. Den framträder tydligt först med extender påsatt.
Jag kan förstås testa om jag känner skillnad på 5D2 vid tillfälle, nu provade jag bara på 7D igår - men enligt en vanligtvis tekniskt insatt person i en annan tråd (Joakim, menar jag då, minns inte om det var i 5D3-tråden?) så styr inte kamerahuset över hastigheten på Canons gluggar.
 

Drogen

Aktiv medlem
Jämför på The Digital Picture.

Jag har jämfört 70-200 med 1.4X inställd på 280mm/5.6 med 100-400 inställd på 300mm/5.6.
(Jämförelsen är gjord med en småbildskamera, EOS-1Ds Mark III.)
I mitten ser man ingen stor skillnad, men hörnskärpan är klart bättre på 100-400.
Tack för den. Jag har letat lite på tdp men inte hittat möjligheten att jämföra med TC.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag kan förstås testa om jag känner skillnad på 5D2 vid tillfälle, nu provade jag bara på 7D igår - men enligt en vanligtvis tekniskt insatt person i en annan tråd (Joakim, menar jag då, minns inte om det var i 5D3-tråden?) så styr inte kamerahuset över hastigheten på Canons gluggar.
Såg att The_SuedeII skrev det men då talades det om objektivets inställningshastighet utifrån kamerans förmåga att leverera tillräckligt med ström. Men det är ju även reaktionstid (analys och beräkning på inkommande ljus). Vår upplevelse är ju hela tiden.

Tillägg:
Har just varit ute och fotat en provserie med mina tre objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, Canon EF 200mm f/2.8L II USM och Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM och alla kombinationer av extendrarna Canon Extender EF 2x III samt Canon Extender EF 2x II + Canon Extender EF 1.4x II.

Lägger ut en hänvisning här så snart jag hunnit bearbeta bildserien.
 
Senast ändrad:

Drogen

Aktiv medlem
Tackar för ett gediget material. Jag uppskattar ditt arbete och ska studera det lite närmare under kvällen.
 
ANNONS