Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350D sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

snowman8

Aktiv medlem
Det händer inget då jag trycker på avtryckaren. Har laddat ner sista firmware. Då jag kopplar bort stömmen blir strömmen på! De sade i fotoaffären att det skulle kosta 130 euro att laga om det är avtryckar knappen. Jag har tagit bilder med kameran men inte så mycket! Jag glömmer inte den som kommer på felet! Mvh Johan
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Om det är avtryckaren som är kass borde det fungera med en trådutlösare. Om du har en sådan kan du ju testa det.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Har du batterigrepp/vertikalgrepp? Ratten på den kan hamna i ett mellanläge, så att avtryckaren på kameran inte reagerar. Men det förklarar förstås inte det andra felet med strömbrytaren.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag hade en Canon 5D som hade samma symptom som din kamera. Då var det avtryckarknappen som var trasig. Det fungerade att ta bilder med trådutlösaren.

Detta var 2009 och det kostade 1500 kr att laga på Intervision i Malmö.

Du känner inte någon som kan låna dig en fjärrutlösare så du kan testa?

/Gunnar
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
350D har väl bara en 2,5mm stereoplugg som fjärrkabel-ingång.

Köp en sån kabel för en tjuga på den lokala radio-handlaren, koppla in i kameran, klipp av sladden och kortslut ledarna. Alternativt köper du sådan kabel som har Hane i båda ändarna, och så kortsluter du i andra änden.
Det är så fjärren fungerar, fast den har ju en strömbrytare naturligtvis =)
 

snowman8

Aktiv medlem
Jag hade en Canon 5D som hade samma symptom som din kamera. Då var det avtryckarknappen som var trasig. Det fungerade att ta bilder med trådutlösaren.

Detta var 2009 och det kostade 1500 kr att laga på Intervision i Malmö.

Du känner inte någon som kan låna dig en fjärrutlösare så du kan testa?

/Gunnar

Jag känner ingen som kan låna en fjärrutlösare men jag funderar på att köpa en!
Mvh Johan
 

snowman8

Aktiv medlem
350D har väl bara en 2,5mm stereoplugg som fjärrkabel-ingång.

Köp en sån kabel för en tjuga på den lokala radio-handlaren, koppla in i kameran, klipp av sladden och kortslut ledarna. Alternativt köper du sådan kabel som har Hane i båda ändarna, och så kortsluter du i andra änden.
Det är så fjärren fungerar, fast den har ju en strömbrytare naturligtvis =)
Tack för tipset! Mvh Johan
 

snowman8

Aktiv medlem
Tack för tipset! Mvh Johan
Tack för tipset att använda en 2,5 mm plugg och kortsluta andra ändan. Den tog två bilder och det gjorde mig jätte glad! Jag låter kameran vila över natten. Jätte mycket tack för förslaget.Ja förstår nu att avtryckar knappen är sönder! Nästa steg är att gnidav sina geni knölar och fundera på vad som är vettigast. Men jätte tack för tipset! Mvh Johan
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Tack för tipset att använda en 2,5 mm plugg och kortsluta andra ändan. Den tog två bilder och det gjorde mig jätte glad! Jag låter kameran vila över natten. Jätte mycket tack för förslaget.Ja förstår nu att avtryckar knappen är sönder! Nästa steg är att gnidav sina geni knölar och fundera på vad som är vettigast. Men jätte tack för tipset! Mvh Johan
Men avtryckaren på 350D har ju två olika lägen, delvist intryck då skärpan och exponering ställs in, och helt nertryckt då bilden tas. Själv brukar jag i 90% av fallen (förutom rörelsebilder) trycka in halvvägs, sedan komponera om bilden och sedan trycka av.

Hur löser man det med en fjärrkabel ? Kanske en begagnad 350D är den bästa lösningen ändå.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fjärrkabeln har tre anslutningar. Koppla ihop två och det mosvarar halvt nedtryckt. Koppla ihop alla tre och det motsvarar helt nedtryckt.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Men avtryckaren på 350D har ju två olika lägen, delvist intryck då skärpan och exponering ställs in, och helt nertryckt då bilden tas. Själv brukar jag i 90% av fallen (förutom rörelsebilder) trycka in halvvägs, sedan komponera om bilden och sedan trycka av.

Hur löser man det med en fjärrkabel ?
Jag har för mig att man löser det genom de två kanalerna som finns på en vanlig stereopropp. Sluter man den ena mot "jord" så är det halvtryck, den andra så är det avtryck.

Kanske en begagnad 350D är den bästa lösningen ändå.
Jag tycker nog en 30D (eller 40D, för all del) vore bättre idag, en annan 350D är förmodligen inte långt ifrån att gå sönder den heller. ;)
 

snowman8

Aktiv medlem
Jag har för mig att man löser det genom de två kanalerna som finns på en vanlig stereopropp. Sluter man den ena mot "jord" så är det halvtryck, den andra så är det avtryck.



Jag tycker nog en 30D (eller 40D, för all del) vore bättre idag, en annan 350D är förmodligen inte långt ifrån att gå sönder den heller. ;)

Tusen tack för ditt inlägg. Jag förstår nu att jag skall inte köpa en 350D utan en 30D!
Mvh Johan
 

apersson850

Aktiv medlem
20D och 30D skiljer det inte så mycket på. Till 40D hoppade utvecklingen till mer. Vad kostar en sån? Fundera på om du verkligen inte har råd med en begagnad 40D. Det var ju längesedan jag köpte min 40D ny - en begagnad idag kan väl inte vara värd speciellt mycket.
 
ANNONS