Annons

Blixt till X-T20

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Vill köpa blixt till X-T20. Några måste:

-TTL
-HSS
-AF lampa ska funka

Har tittat på:
Nissin i60
Metz M400 (just nu på kampanj)

Vill inte ha Fujifilm EF-X500 pga storlek/ pris.

Förslag?

Har någon använt Metz M-400 till Fuji, erfarenheter?
.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Hej,

Vill köpa blixt till X-T20. Några måste:

-TTL
-HSS
-AF lampa ska funka

Har tittat på:
Nissin i60
Metz M400 (just nu på kampanj)

Vill inte ha Fujifilm EF-X500 pga storlek/ pris.

Förslag?

Har någon använt Metz M-400 till Fuji, erfarenheter?
.
Ingen erfarenhet av Metz (för något kameramärke), men däremot så är jag väldigt nöjd med "lillebror" till Nissin i60 som heter i40: http://www.nissindigital.com/i40.html

Har inte testat i60, men om den är lika välgjord som i40 så är det nog ett väldigt intressant alternativ.
 

r2d2

Aktiv medlem
grattis!! precis rtätt tid att ställa den frågan!

kolla in godox o vänta in!! snart kommer de ha fult stöd för fuji med ttl och hss!

kolla in deras ad200 mm. fantastiskt bra grejer! ser inga andra system som kan tävla med godox för fuji nu.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ingen erfarenhet av Metz (för något kameramärke),
Metz är ett tyskt blixtmärke som var helt dominerande under 70-80-talet. Alla pressfotografer hade Metz. Under 90-talet fick Metz konkurrens av kameratillverkarnas egna TTL-blixtar.

Metz har haft lite ekonomiska problem sedan kineserna kom in på marknaden. Deras stora verksamhet idag är lyx-TV-apparater, ungefär som Bang & Olufsen. De mindre Metz-blixtarna och deras sändare är idag ommärkta kinesiska produkter. Men jag har inte hittat att M400 skulle ha någon kinesisk motsvarighet, så den kanske de gör själva.

Metz M400 har blivit rätt populär eftersom den har ett huvud som både kan vinklar och vridas, men är ändå kompakt.
 

smislo

Aktiv medlem
Godox AD200 verkar helt OK men inte till det ändamål jag vill ha den till. Liten och portabel utan extra tillbehör. AD200 ser jag som portabel studio blixt.
Ser ingen Godox som har stöd till FUJI, t ex TT-350...

Metz M400 har rätt pris just nu (kampanj) och verkar lite bättre byggd än Nissin, åtminstone enligt de få recensioner som finns.

Verkar att M400 har fått rätt med HSS också, det ända som jag är osäker om AF assist funkar med X-T20?
 

martinot

Aktiv medlem
Metz M400 har rätt pris just nu (kampanj) och verkar lite bättre byggd än Nissin, åtminstone enligt de få recensioner som finns.
Intressant med Metzen. Känner ju absolut igen namnet/märket, även om jag inte använt det till någon modern kamera iaf. (kan ha använt på ett gammalt filmbaserat Minoltasystem, men glömt om det var Metz eller annan tredjepartare jag körde med).

Var kör de kampanj, och till vilket pris?

Gällande Nissin i40 så håller jag med om att mina Nikon SB-700 och SB-910 känns något bättre byggda.

Däremot så har Nissin iaf. inte sparat in på metallfoten som känns bra.

Köpte en dyr (som ny) bättre beg. originalblixt ifrån Panasonic för mina m43-kameror, och där var det en riktig besvikelse att de använde sig av en billig klen fot helt i plast (fast den som ny kostade lika mycket som Nikons dyra blixtar). Riktigt sunkigt och uselt av Panasonic måste jag säga. Tog helt klart ner mitt förtroende lite för de som varumärke när de tar sådana tveksamma genvägar (speciellt på produkter som är premiumprissatta).
 

PFH

Avslutat medlemskap
Intressant med Metzen. Känner ju absolut igen namnet/märket, även om jag inte använt det till någon modern kamera iaf. (kan ha använt på ett gammalt filmbaserat Minoltasystem, men glömt om det var Metz eller annan tredjepartare jag körde med).

Var kör de kampanj, och till vilket pris?

Gällande Nissin i40 så håller jag med om att mina Nikon SB-700 och SB-910 känns något bättre byggda.

Däremot så har Nissin iaf. inte sparat in på metallfoten som känns bra.

Köpte en dyr (som ny) bättre beg. originalblixt ifrån Panasonic för mina m43-kameror, och där var det en riktig besvikelse att de använde sig av en billig klen fot helt i plast (fast den som ny kostade lika mycket som Nikons dyra blixtar). Riktigt sunkigt och uselt av Panasonic måste jag säga. Tog helt klart ner mitt förtroende lite för de som varumärke när de tar sådana tveksamma genvägar (speciellt på produkter som är premiumprissatta).
https://www.cyberphoto.se/search?q=metz+m400
 

smislo

Aktiv medlem
Intressant med Metzen. Känner ju absolut igen namnet/märket, även om jag inte använt det till någon modern kamera iaf. (kan ha använt på ett gammalt filmbaserat Minoltasystem, men glömt om det var Metz eller annan tredjepartare jag körde med).

Var kör de kampanj, och till vilket pris?

Gällande Nissin i40 så håller jag med om att mina Nikon SB-700 och SB-910 känns något bättre byggda.

Däremot så har Nissin iaf. inte sparat in på metallfoten som känns bra.

Köpte en dyr (som ny) bättre beg. originalblixt ifrån Panasonic för mina m43-kameror, och där var det en riktig besvikelse att de använde sig av en billig klen fot helt i plast (fast den som ny kostade lika mycket som Nikons dyra blixtar). Riktigt sunkigt och uselt av Panasonic måste jag säga. Tog helt klart ner mitt förtroende lite för de som varumärke när de tar sådana tveksamma genvägar (speciellt på produkter som är premiumprissatta).
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=M400f
 

smislo

Aktiv medlem
Beställde idag och hoppas på att den uppfyller förväntningarna.

Frågan är vad som kommer först, kameran skickad i måndags från RAJALA/ Finland och blixt idag från CB/Umeå...
 

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej,

Sent svar, men kanske kan det hjälpa någon. Jag har en X-T1 och en X-E1, som jag parat ihop med en Nissin i40 sedan flera år. Fick för några veckor sedan hem en Metz M400. Bra pris på Cyberphoto sedan ett tag tillbaka, så passa på.

Jag var i stort nöjd med Nissin i40, framför allt med dess (brist på) storlek och dess klockrena exponering. Dock saknade jag HSS, och hade problem med att trycket på rattarna försvann och fick därför sätta tejpbitar framför vilket ju kändes "sådär". AF assist-lampan fungerade inte heller på Fujifilm, men det var en mindre grej.

Metz M400 då? Alla de bitar jag saknade ovan på i40 är nu lösta, och efter övergången från Canon 5D är det nu bara RAW-hanteringen och möjligen det kortare skärpedjupen med normalzoomen jag saknar!

M400'an är precis aningen större än i40. Lite mer fipplande för att få fram det inbyggda bouncecardet, men annars gillar jag framför allt att den har HSS (kallas "FP) som fungerar klockrent efter firmwareuppgradering på blixt och hus. Rätt skönt med AF assist-lampan också. Kommunikationen mellan hus och blixt fungerar sömlöst, dvs ändras blixtkompensation, slow sync eller 2nd curtain på den ena ändras det även på den andra, och vice verca.

M400 rekommenderas varmt till Fujifilm-fotografer. För under 2000 kr är det inget att snacka om!
 

smislo

Aktiv medlem
Det stämmer det mesta du skriver men jag tycker att AF ASSIST lamp inte fungerar riktigt, med V 1.1 fungerade någonlunda (inte i riktigt mörk miljö) men med V 1.2 fungerar AF ASSIST lamp inte alls.

METZ använder istället LED (som är tänkt att användas vid filmning) som AF ASSISTi V1.2 som jag tycker är väldigt korkad. Som man skrev på ett annat inlägg här på forumet, dumt att behöva blända folk med så pass mycket ljus som LED gör.

Vet du om man kan gå tillbaka til V1.1?
 

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej Samir,

Det visste jag inte ens om - jag uppgraderade direkt till 1.2, och trodde i min enfald att AF Assisten är samma som LED'en :) Blev förvånad att den var så stark men funderade inte så mycket mer på det. Vad för typ av ljus avger den "riktiga" Assisten?

Jag tror inte det går att nedgradera.


Mvh Jimmy
 

smislo

Aktiv medlem
Du har en liten lampa bredvid den stora LED lampan. Den har fungerat i V 1.0 och V 1.1 som AF ASSIST, dämpad rött ljus (IR).
 

smislo

Aktiv medlem
Fick igår mail från METZ att de beklagar att jag inte "gillar" lösningen med LED som AF ASSIST lampa. Enligt METZ det är vad användarna ville att METZ ska komma i uppdateringen med den nya mjukvaran.

Jag fick filer för att degradera mjukvara till V 1.1 om någon är intresserad, skicka PM.
 

Nilzohn

Aktiv medlem
Metz har varit ganska duktiga genom åren på att lyssna på sina kunder, så det kan ligga något i det. Dock tycker jag inte jag får så mycket träffar alls när jag googlar, så vem vet...

Allra bäst vore kanske om man kunde välja assisttyp, eller om blixten väljer IR först och sen om det misslyckas går på LED istället. Tänker också lite kring TTL och LED; den är ju rätt skarp så jag undrar om inte kameran kan bli lite lurad av den.

Upplever också att bounce inte exponerar riktigt lika bra som Nissin i40.
 
ANNONS