Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jorgene

Aktiv medlem
Orkar inte ge mig in i en diskussion om det här. Vissa tycker att fotografi ska regleras och vissa tycker det inte.
Bedrägligt beteende, medvetna upphovsrättsbrott, överlagda lögner, plagierande och så vidare, har inte det minsta att göra med om "fotografi skall regleras", eller ej. Det handlar helt enkelt om Terje själv, hur han bettett sig och hur han fortsätter att bete sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Svar till inlägg #5124:

Det handlar inte om regler för hur fotografi ska eller får se ut. För min del får folk gärna göra vilka bilder som helst, med vilka motiv som helst, och med vilka hjälpmedel och bildmanipulationer som helst och fortfarande kalla det för naturfotografi. Det är inte det saken handlar om.

Det handlar om ärlighet. Den som ljuger och bedrar är inte ärlig och respekterar inte sina medmänniskor. Mänsklig samvaro måste bygga på ärlighet om den ska fungera.

Den f.d. bedragaren som inte riktigt vill erkänna sig ha varit en bedragare kan inte räkna med sympati från de bedragna. Så enkelt är det.
 

afe

Aktiv medlem
Det är nog få här som tycker att fotografin ska regleras. Det är nog många som har moraliska synpunkter på om man säger sig ha ha gjort en bild på ett visst sätt, fast den egentligen kom till på ett helt annat sätt, och sådant skadar förstås förtroendet för fotografen när det kommer fram (och kan leda till att fotografen får svårt att sälja bilder). Det är på inget sätt olagligt att ljuga om hur man gjort en bild såvitt jag vet.

Om en fotograf ljugit om hur han tagit sina bilder (oklart vilka och jag antar att det inte diskuterades under samtalet), använt andras bilder för sina montage utan tillstånd och också använt andras text i bokproduktion och artiklar tycker jag det är ganska anmärkningsvärt att studenter på en fotoutbildning inte tar upp det. "Regler och konventioner" är en annan sak, och såna får man förstås bryta mot - det gör många duktiga fotografer.

Om man som institution vill ha en föreläsare som bryter mot konventioner tycker jag det vore smakligare att ta någon som inte använder andras material. Björn Rörslett gör jättekonstiga naturbilder, och jag har svårt att tro att han snor några delar av dem från andra - har ingen aning om han föreläser dock :)
 

Mesch

Aktiv medlem
Orkar inte ge mig in i en diskussion om det här. Vissa tycker att fotografi ska regleras och vissa tycker det inte. Den som har lust får gärna läsa essän. Kram.
Här känns det som om TH kommit precis dit han ville. Inte är väl plagiat, kopiering och brott mot upphovsrätten så farligt, det är ju nyskapande som är fint och bra på något märkligt sätt.
Fy f*n jag mår illa :(
 

yens

Aktiv medlem
Orkar inte ge mig in i en diskussion om det här. Vissa tycker att fotografi ska regleras och vissa tycker det inte. Den som har lust får gärna läsa essän. Kram.
TH har alltså precis som många här misstänkt upphöjt sitt fuskande, ljugande, anklagande och sittande på sina höga hästar till en konstform.

- Diskuterades det hur fotografer han tagit bilder av skulle ersättas?
- Diskuterades det att TH alltid förespråkat att bilderna ska bli klara direkt i kameran?
- Diskuterades det om tjejen som TH stämde för att hon hade målat en spegelvänd hare av fel art mot annan bakgrund och hävdade att det var hans och skrämde henne att betala?
- Diskuterades det att TH hade varit inne och manipulerat sin sambos bilder?
- Diskuterades det om texter som TH har tagit av författare och försökt få tillstånd i efterhand?

Nä, trodde väl inte det...
 

TBone

Aktiv medlem
Ja, vad ska man säga.

Att Terje är en lögnare är en sak, men att de som han spottat och fortsätter att spotta på kommer tillbaka till honom och ber om mer gör mig illamående.
 

xandx

Aktiv medlem
Veritas

Vem är Terje? *skoja*
Ja han borde inte få lämna sitt hus, inte få prata med någon om foto eller annat, han borde helt och hållet isoleras från allt vad fotografering heter. Han borde inte ens få lov att omnämnas i någon text eller någon tidning och inte heller bli avbildad, han borde fan veta hut och inte tro att han är något. Vi borde sätta en fotboja på honom som väger 1 ton och prygla honom på ett torg, minst 50 piskrapp skall han ha, inte mindre.

Vi får en del rapporter om detta inlägg. För mig är det uppenbart att det är ironiskt skrivet, vi får hoppas det iallafall... Ironi är svårt i skriven text och bör undvikas eller indikeras tydligt. // mod
 
Senast redigerad av en moderator:

PMD

Aktiv medlem
Vem är Terje? *skoja*
Ja han borde inte få lämna sitt hus,
Varför det?

inte få prata med någon om foto eller annat
Det tycker jag är upp till den han vill prata med. För min del skulle inte ett sådant samtal ge något, så jag avstår.

han borde helt och hållet isoleras från allt vad fotografering heter.
Ja, det kan jag hålla med om. Åtminstone om det gäller kommersiell eller annan offentlig fotografering.

Han borde inte ens få lov att omnämnas i någon text eller någon tidning och inte heller bli avbildad,
Så länge det dyker upp nyheter om Hellesø så är det rimligt att media skriver om honom.

han borde fan veta hut och inte tro att han är något. Vi borde sätta en fotboja på honom som väger 1 ton och prygla honom på ett torg, minst 50 piskrapp skall han ha, inte mindre.
Hm, nu tar du nog i lite väl mycket. Jag förstår att hela ditt inlägg ska uppfattas som ironskt eller kanske satiriskt, men en del av det är faktiskt helt rimligt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Prefekten på HFF saknar uppenbarligen omdöme, och förefaller snarast vara helt dum i huvet. Han kan inte ha tänkt igenom saken speciellt noga.
Dum i huvet är han nog inte.
Omdömeslös - ja.
Enkelt uttryckt så luktar det väldigt illa.

Jag tycker att han skulle bjudit in någon av dem som avslöjade fusket i stället.
Terje är väl helt olämplig för uppdraget.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dum i huvet är han nog inte.
Omdömeslös - ja.
Enkelt uttryckt så luktar det väldigt illa.

Jag tycker att han skulle bjudit in någon av dem som avslöjade fusket i stället.
Terje är väl helt olämplig för uppdraget.
Eller varför inte bjudit in både Terje och någon från dom som avslöjade fusket.

/Karl
 

uanjar

Medlem
Först får vi väl fastslå att Terje långt innan fuskandet, redan i den analoga forntiden var en hyllad naturfotograf. Man kan fördöma fusket och ändå erkänna att karl'n kan ta väldigt fina bilder också utan att fuska.

Sen är det väl så att i de flesta fotogenrer är fuskandet väldigt accepterat. Ser du på modebilder eller konstfoto kan väldigt mycket vara fixat i datorn och det är något man erkänner och rent av skryter om. Och vem tar inte bort lite rynkor och blemmor på ett porträtt?

Just naturfotografin har väl här en speciell historia. Jag har fått ett intryck att det varit rätt vanligt att plåta djur i fångenskap eller rent av uppstoppade djur en gång i tiden, men man rensade upp i träsket, inte minst pådrivet av Naturfotograferna, /N och skapade en etisk kod (som också Hellesø propagerat för). Jag fick ett intryck av att det var rätt mycket fajt bland gubbarna i början av sjuttiotalet, då jag som tonåring började plåta lite mer på allvar.

Sen kan man undra över psykologin. Vad får en människa att gå över gränsen och göra just det man själv fördömt?

Jag skulle gärna lyssna till vad Hellesø har att säga och få tillfälle till diskussion och kritiska frågor. Jag ser inget konstigt med att bjuda in honom.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Sen är det väl så att i de flesta fotogenrer är fuskandet väldigt accepterat. Ser du på modebilder eller konstfoto kan väldigt mycket vara fixat i datorn och det är något man erkänner och rent av skryter om. Och vem tar inte bort lite rynkor och blemmor på ett porträtt?
Ja, men det har inget med TH att göra. Han tog ANDRAS bilder från djurparker och sålde dom som EGNA, tagna i vilda Snuseland.
Försök stjäla modefotografers bilder av toppmodeller och klipp in och sälj som egna och se hur stora summor du får räkning på.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag förstår verkligen inte längre vad problemet är. Han gjorde bort sig ordentligt. Han ljög. So what? Nu är det gammalt groll och borde begravas och förlåtas. Även om anledningen så skulle vara att han gjorde vad han gjorde för att få pengar i hushållskassan och få mat på bordet.

Det börjar bli oerhört barnsligt det här. Låt saken självdö. Ni förstår väl ändå att det är en människa ni pratar om? En människa som behöver äta, sova och leva som vi andra människor.

Låt det självdö. Det tjänar vi alla på.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen är det väl så att i de flesta fotogenrer är fuskandet väldigt accepterat. Ser du på modebilder eller konstfoto kan väldigt mycket vara fixat i datorn och det är något man erkänner och rent av skryter om. Och vem tar inte bort lite rynkor och blemmor på ett porträtt?
Det är det förstås många som gör, men jag hoppas att det inte är så många som likt Hellesø ljuger om saken och påstår att bilderna kommer opåverkade direkt från kameran.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår verkligen inte längre vad problemet är. Han gjorde bort sig ordentligt. Han ljög. So what? Nu är det gammalt groll och borde begravas och förlåtas. Även om anledningen så skulle vara att han gjorde vad han gjorde för att få pengar i hushållskassan och få mat på bordet.

Det börjar bli oerhört barnsligt det här. Låt saken självdö. Ni förstår väl ändå att det är en människa ni pratar om? En människa som behöver äta, sova och leva som vi andra människor.

Låt det självdö. Det tjänar vi alla på.
Visst. Hellesø kan enklast lämna hela eländet bakom sig genom att sluta med fotografi offentligt och/eller professionellt, men det tycks han ju inte vilja göra. Så länge han envisas med det får han nog finna sig i att kritiken inte tystnar.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag förstår verkligen inte längre vad problemet är. Han gjorde bort sig ordentligt. Han ljög. So what? Nu är det gammalt groll och borde begravas och förlåtas.
Om du läst på ordentligt så skulle du veta att problemet går mycket längre än så, hade Terje erkänt allt och lagt korten på bordet så hade saken varit utagerad för länge sedan.

Det är bara Terje själv som själv får ta på sig skulden till att saken inte är utagerat. Han har själv gjort det omöjligt genom att ständigt försöka skylla ifrån sig och dölja saker.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS