Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa surfplattan att använda som fotoviewer?

Produkter
(logga in för att koppla)

orteninho

Medlem
Tjenare!

Jag och några polare brukar försöka göra en fotoresa varje år och det är så jävla tradigt att släpa på en laptop så jag går i tankarna av att skaffa en surfplatta att ha både hemma i vardagen men även som är bra att ha med på resor. Tanken jag har är att använda den som fotoviewer mycket då den lilla LCD:n på min Nikon D90 är lite kass att se om bilden är bra i sin helhet på.

Jag har främst kollat på Sony Xperia Tablet Z men jag tänkte kolla om NI har nån sjyst input? En 10" är nog att föredra.

Anledningen till varför jag tvekar på Xperian är priset... Jag kör ju mest med laptopen hemma just nu liksom.

Tacksam för inputs!
 

Per

Aktiv medlem
Xperia tablet Z är nog ett bra val om man vill satsa på en lite större och dyrare platta. Vill man gå ner lite i storlek och pris tror jag att LG GPAD 8.3 är en vettig fotografplatta. Båda har erkänt bra skärm, minneskortläsare och stöd för usb-otg så att man enkelt kan hantera bildfilerna från systemkameran.
Annars har ju Samsung också kompetenta plattor, men då utan Tablet Z's tålighet.
 

orteninho

Medlem
Tack för svaret! Vilken av Samsung-plattorna skulle man i så fall satsa på? Tänkte försöka klämma på en LG G Pad idag men de enda som hade dom var Netonnet och där får man inte testa grejerna...
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
En platta är jättebra att visa bilder på eller själv kolla sina bilder på. Men att enkelt få över bilderna från sin kamera till plattan, hur gör man då?
Hemma har jag gått via dropbox, dvs kamera -> PC -> dropbox -> platta.
Är man ute och reser är det inte så lätt. Flytta över minneskortet från kameran till plattan och kopiera? Har även ett minneskort med WiFi men det har jag aldrig fått att fungera mot plattan, provade ett annat fabrikat som ScandFoto sålde men de fick inte det att fungera. Jag har inte hittat nån självklar lösning.
Har D7000 och Samsung Note 10.1.
 

koxa

Aktiv medlem
En platta är jättebra att visa bilder på eller själv kolla sina bilder på. Men att enkelt få över bilderna från sin kamera till plattan, hur gör man då?
Hemma har jag gått via dropbox, dvs kamera -> PC -> dropbox -> platta.
Är man ute och reser är det inte så lätt. Flytta över minneskortet från kameran till plattan och kopiera? Har även ett minneskort med WiFi men det har jag aldrig fått att fungera mot plattan, provade ett annat fabrikat som ScandFoto sålde men de fick inte det att fungera. Jag har inte hittat nån självklar lösning.
Har D7000 och Samsung Note 10.1.
Inga problem att föra över bilder från kamera till Samsung telefon/tablet. Flyttar själv över bilder från mina kameror till min Galaxy Note med en USB OTG-kabel.
 

orteninho

Medlem
Inga problem att föra över bilder från kamera till Samsung telefon/tablet. Flyttar själv över bilder från mina kameror till min Galaxy Note med en USB OTG-kabel.
En följdfråga på det här! Kör du i jpeg eller RAW? Tänker om det finns nån sjyst app för att hantera RAW för android?
 

koxa

Aktiv medlem
En följdfråga på det här! Kör du i jpeg eller RAW? Tänker om det finns nån sjyst app för att hantera RAW för android?
Jag för endast över Jpeg till telefonen, tex om någon vill ha en bild snabbt på stan osv. Fotar RAW+Jpeg. Tror inte det är realistiskt/användbart att föra över RAW till små mobila plattformar. RAW framkallar jag i LR på en snabb PC hemma med 27" skärm.
 

Crowflyer

Ny medlem
En följdfråga på det här! Kör du i jpeg eller RAW? Tänker om det finns nån sjyst app för att hantera RAW för android?
Jo, det finns flera appar som hanterar raw-filer. Jag kör en som heter CR2 thumbnailer och som finns som gratis-version och betalversion. I gratisversionen ser du endast 5 bilder per sida. Men jag rekommenderar att du testar kompatibilitet mellan kamera, platta och app för det kan finnas begränsningar märkte jag själv. Samma app finns för Nikon.

Köpte en Nexus 10, som har en bra skärm, men där funkade det inte att koppla kameran direkt till plattan utan jag var tvungen att köpa en minneskortsläsare som jag anslöt med USB-OTG kabel samt appen Nexus media importer.

Det är smidigt att ha en platta för att kolla på bilder när man är på resa men med stora filer blir det segt att bläddra. Men det överväger ändå tyngd och storlek.
 

orteninho

Medlem
Det är smidigt att ha en platta för att kolla på bilder när man är på resa men med stora filer blir det segt att bläddra. Men det överväger ändå tyngd och storlek.
Det är lite så jag tänker också. Ofta kan man ju kasta mycket direkt i kameran (man är inte jätteskicklig än direkt...), men det underlättar nog att kunna dubbelkolla bilder direkt på resan och bara få med det bästa hem för slutredigering i de fall det behövs.

Efter idag så står jag och väljer mellan Xperian och LG:s platta. Frågan är ju hur mycket pengar man vill slänga i sjön...
 

Per

Aktiv medlem
En följdfråga på det här! Kör du i jpeg eller RAW? Tänker om det finns nån sjyst app för att hantera RAW för android?
Jag gillar RawVision. Lite som ett Lightroom eller Bridge i mobilen/plattan, med bra verktyg för att importera, tagga och processa råfiler. Du kan, men måste inte kopiera bilderna till plattan innan du granskar och jobbar med dem.

Sällan man gör några kritiska justeringar på mobilen eller plattan kanske, det får vänta tills man kommer hem till sin kalibrerade skärm. Men till det du är ute efter, att gå igenom bilderna på minneskortet, plocka bort de oskarpa och tagga upp de du vill spara funkar det bra. Och fotar man enbart raw och vill plocka ut en jpg innan man kommer till datorn så funkar det också.
 

iSolen.se

Guest
Tjenare!

Jag och några polare brukar försöka göra en fotoresa varje år och det är så jävla tradigt att släpa på en laptop så jag går i tankarna av att skaffa en surfplatta att ha både hemma i vardagen men även som är bra att ha med på resor. Tanken jag har är att använda den som fotoviewer mycket då den lilla LCD:n på min Nikon D90 är lite kass att se om bilden är bra i sin helhet på.

Jag har främst kollat på Sony Xperia Tablet Z men jag tänkte kolla om NI har nån sjyst input? En 10" är nog att föredra.

Anledningen till varför jag tvekar på Xperian är priset... Jag kör ju mest med laptopen hemma just nu liksom.

Tacksam för inputs!
Hur ska du göra när du fyllt minneskorten?
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
LG G Pad 8.3 är en underbar tablet, kvick i UI, underbar skärm och gedigen i konstruktionen.
För mig är den perfekt i storleken, 7" är för litet och 10" för stort. Har fotat med min D7000 direkt till plattan via OTG, både RAW och JPEG.
Du kan ju även kalibrera skärmen, i alla fall om din enhet är rootad (vilket inte är svårt att göra, bara man är läskunnig),
 

tommypeters

Aktiv medlem
Köpte en Nexus 10, som har en bra skärm, men där funkade det inte att koppla kameran direkt till plattan utan jag var tvungen att köpa en minneskortsläsare som jag anslöt med USB-OTG kabel samt appen Nexus media importer.
Jag antar att du då har en Canon-kamera, det är den och inte din Nexus som är "boven". Med många kameror monteras deras minneskort som en disk då de fungerar som "USB-slav", så är det inte med Canon:s kameror.
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
LG G Pad 8.3 är en underbar tablet, kvick i UI, underbar skärm och gedigen i konstruktionen.
För mig är den perfekt i storleken, 7" är för litet och 10" för stort. Har fotat med min D7000 direkt till plattan via OTG, både RAW och JPEG.
Du kan ju även kalibrera skärmen, i alla fall om din enhet är rootad (vilket inte är svårt att göra, bara man är läskunnig),
Går att justera färg, kontrast och ljusintensitet med gratisappen screen adjuster som ej kräver root. Kräver ej heller onödiga behörigheter.

Även jag har en LG G Pad och är väl rätt nöjd men det finns ett par problem..... Ljudet är kasst i högtalarna, tror aldrig jag har hört så dåligt ljud i en platta, skärmen är för varm i färgen och har lite blacklight bleding. Finns folk som har extremt mycket BLB, det kan dock skilja ganska mycket mellan olika batches. Har lagt in Mahdi kitkat rommen och plattan har blivit betydligt piggare.

Länk till Screen adjuster på Google Play
 

mac60

Aktiv medlem
Jag antar att du då har en Canon-kamera, det är den och inte din Nexus som är "boven". Med många kameror monteras deras minneskort som en disk då de fungerar som "USB-slav", så är det inte med Canon:s kameror.
Har själv Canon 5d MarkIII och en Samsung Galaxy Tab 3 Wifi 10,1 och det fungerar att koppla en OTG kabel mellen dessa och se bilderna utan problem.
Fotar alltid i båda formaten så eventuellt så visas inte RAW filen eftersom jag använder programmet Galleri att kolla och Fotoredigerare att småredigera ( samma prog som Galleri)
Har även köpt några micro SD kort med adapter så att jag kan sätta dom i plattan och kolla bilderna.
Jättenöjd med plattan att kolla bilderna på samt att använda den
Mats
 
ANNONS