Annons

Canon DSLR till 13-åring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det verkar inte vara någon hysteri kring att man ska köpa ny kamera jämt längre?
Eran att byta för att en nyare modell är fantastiskt mycket bättre är över.
Sensorteknologin rusar inte framåt längre.
Tom mobiltelefoner är otroligt bra, i alla fall så länge som ljuset är bra.
 

snysop

Aktiv medlem
Eran att byta för att en nyare modell är fantastiskt mycket bättre är över.
Sensorteknologin rusar inte framåt längre.
Tom mobiltelefoner är otroligt bra, i alla fall så länge som ljuset är bra.
Ja det är otroligt härligt! Jag var lite "stressad" över att jag köpte en 80d för någon månad sedan. Den är ju "gammal"!! Men jag är jättenöjd med den och saknar inget - förutom att den gärna fick väga lite mindre :p

Tillägg:
Dock känns det även därför lite "pressat" att köpa en bra kamera till henne. Ju bättre kamera desto längre liv(?). Och med "bättre" menar jag framförallt det där extra lull-lullet som tex enkel wifi-koppling till hennes iPhone osv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet med wifi är att bilder direkt ur kameran sällan kan mäta sig med bilder från mobilen om de skall visas i litet format på t ex sociala media. Mobiöen har så kraftiga processorer att bilden direkt ur mobilen i regel blir mer tilltalande. Att bilderna inte tål närmre granskning eller förstoring då de är sönderredigerade märks ju inte. Jag bekymrar mig för att om hon ffa ämnar att dela via wifi så kommer hon bli besviken på kameran jf med mobilen och kommer återgå till den. Så jag ser inte nyttan med wifi i kameran. Skall bilden direkt till FB kör jag mobilen. Däremot för annat kör jag råformat med kameran och redigerar alltid.
 

Olof R

Aktiv medlem
Jag ska försöka mig på en sammanfattning av på vilka 3-siffriga Canon modeller (600D till 800D) nya funktioner kom:
Canon EOS 600D - Här kom vikskärmen.
- 3,7b/s vid serietagning
650D - AF-systemet med 9 korslagda AF-fält från storebror 60D
- touchscreen
- första Canon-systemkamera med möjlighet till kontinuerlig fokusering under filmning. För filmningens skull har kameran även inbyggd stereomikrofon
- 5b/s
700D - är mest en finputsning av 650D
750D och 760D - Högre upplösning än 700D (24MP)
- Största skillnaden mellan 750D och 760D är att 760D även har en display på ovansidan
- 760D/750D har bättre AF-system än 700D (liknande 70D)
- Wifi och NFC
- 5b/s
800D - 6b/s
- Wi-Fi, NFC och Bluetooth för enkel överföring av bilder
- Guide-funktion, vilket innebär att man lätt kan få fram förklaringar på skärmen över vad de olika funktionerna gör.
- 45-punkters All Cross-typ AF-system (liknande 80D)

Detta är inte någon fullständig beskrivning av funktioner och prestanda. Jag har bara försökt plocka fram när några viktiga funktioner dök upp. Syftet är att göra det lite enklare när man tittar på begagnat.
 
ANNONS