Annons

Bildstabilisering Canon 70-200 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

f00dagi

Ny medlem
Hej!

Jag har köpt ett begagnat Canon 70-200 II f4 IS.

Om jag tar två bilder efter varann (handhållet) med så lika förutsättningar det går med och utan bildstabilisering påslaget så hade jag förväntat mig skillnad i slutartid eller ISO (om Av inställt) i de två fallen. Tänker jag fel?

Om jag t.ex. sätter f4.0 på Av så blir slutartid 1/125 och ISO 1600 oavsett om bildstabilisering är på eller av för ett visst foto. Jag hade förväntat mig att slutartiden eller ISO skulle kunna bli tre stopp bättre med bildstabilisering på.

Bildstabiliseringsläge 1 och jag hör hur motorn arbetar.

Är det så att bildstabilisering snarare yttrar sig som skarpare bilder trots långa slutartider?

-Daniel
 

Marteric

Aktiv medlem
IS styr eller påverkar inte dina inställningar. Ta två handhållna bilder på 1/10 med och utan IS och jämför skärpan så får du antagligen se på skillnad med och utan IS...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så funkar det inte. IS på eller av kommer inte ändra kamerans inställningar. Vad som händer är det att hade du valt en mindre bländaröppning så att slutartiden hade blivit säg 1/60 sek så skulle bilden utan IS nog varit suddig medan den med IS på förmodligen hade blivit skarp. IS minskar skakningsoskärpa vid långa slutartider. Med andra ord, för en given bländaröppning måstr du välja ett högre ISO för att tillåta en snabbare slutartid om IS är avstängd jf med om du hade IS på för att minska risken för skakningsoskärpa men IS på/av spaken ändrar inte kamerans övriga inställningar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte hastigheten

Nu är det i och för sig inte hastigheten som gör att IS hänger sig i normalläget (inte i läge 2/sportmode ellervad det heter hos olika kameror). Det är accelerationen från noll i början av panoreringen. Hastigheten påverkar nada om man kan hålla en jämn hastighet i fotograferingsögonblicken och har börjat panorera i tid.
 
ANNONS