Annons

Tankar kring ny idé!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiven

Medlem
Hallå! :)

Har en idé om en sida som bryter ut en viktig del ur det som hittils mycket varit forumens uppgift!
Men som vanligt med idér blir man rätt blind av sin egen optimism. Så nu vill jag bli kalldushad av er! :D

Nej men ni kan väl gå in ta en titt och sedan säg vad ni tror rent spontant och vad ert första intryck är! :)

Här finns den: www.photic.me

Tack på förhand!
 

Stiven

Medlem
Hallå! :)

Har en idé om en sida som bryter ut en viktig del ur det som hittils mycket varit forumens uppgift!
Men som vanligt med idér blir man rätt blind av sin egen optimism. Så nu vill jag bli kalldushad av er! :D

Nej men ni kan väl gå in ta en titt och sedan säg vad ni tror rent spontant och vad ert första intryck är! :)

Här finns den: www.photic.me

Tack på förhand!
Åja! Åtminstonde EmiliaK har väl något att säga! :D
 

Svardet

Aktiv medlem
Låter som en bra idé och skulle gärna bli medlem själv! MEN tror att kruxet blir att få det att fungera ordentligt,

Jag skulle chansa på att en stor del av de kommande användarna skulle svara följande, eller snarlikt, på frågan: "Varför blev jag medlem?" - "för att utvecklas själv som fotograf och få kritik på mina bilder"

Tror att det är få som tänker på att man utvecklas lika mycket när man själv ger kritik, man ser andra saker och lär sig formulera sina tankar om bilder, vad man gillar, inte gillar etc. och därmed får en bättre förståelse för fotograferingens konst

Så för att komma till poängen, det kommer det nog bli så att det är många som laddar upp sina bilder och väntar på att någon ska kolla på dem och komma med kritik, men om du har en hög med användare som inte ger någon kritik själva utan bara vill bli kritiserade så slutar det ju i slutändan med att ingen får kritik.. mest bara användare som gnäller över att de inte får någon feedback.

Samma gäller om man inför någon form av krav på att man måste ge en kritik för varje bild man laddar upp själv, blir det lätt så att folk bara skriver "snygg bild" på några bilder för att kunna ladda upp själva.

Ett utkast på en lösning skulle vara ett system som fungerar på följande vis:
Man trycker på en knapp att man vill ladda upp en bild
Man får X antal bilder allokerade till sig som man ska ge kritik på (bör väl väljas ut slumpmässigt från de äldsta icke kommenterade bilderna)
Man får snällt skriva kritik på dessa bilder,
Sedan får man ladda upp egen bild

Funktionen kan göras så att man kan göra den flera gånger om man är på humör för det (så att man kan samla på sig antal bilder man kan ladda upp)
Detta ska ju givetvis inte ersätta den vanliga möjligheten att ge kritik på valfria bilder (som är på FS)

Sedan för att dra det ett steg längre så kan kommentarer på "tvångskritik", eller hur man vill kalla det, flaggas i någon speciell färg, användaren som har fått bilden kan därmed också anmäla kommentaren som "oväsentlig" eller dylik term, så om någon bara skriver "snygg bild" så kan denna flaggas. Den användare som har skrivit kritiken får då skriva en kritik på ytterligare en bild, utöver X antal, nästa gång en bild ska laddas upp samt kan användaren bli varnad om man får för många anmälningar inom en specifik tidsram och till slut bli avstängd om det inte blir bättre.

Kan onekligen göra att det skrämmer bort användare, eller så skrämmer de bara bort de oseriösa användarna och kvar blir de som faktiskt vill utvecklas och hjälpa andra att utvecklas, för på sitt sätt skulle det vara kul med en funktion liknande den ovan, där man måste ge kritik på några slumpmässiga bilder, gör att man hamnar lite utanför sin komfort zon och utvecklas själv,

Vad tror du? blir nog ganska avancerat att koda dock ^^
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Frågan är inte ny, har funnits en utvecklingsgrupp här på Fotosidan, se
http://www.fotosidan.se/groups/fem-dimensioner/index.htm

Att man sedan inte kan se några exempel på din länk utan att avge en giltig e-mailadress, är ju skumt. Fick lite känslan av e-mailnapping :S

För det andra så vet jag inte hur kritiken skall kunna bli bättre av att man bedömmer själva kritiktexten. Det finns ju vissa som enbart vill ha positiv kritik, för man vet ju själv hur bra bilderna är ;)

Finns det något stöd för hur man ska skriva själva kritiken?

Får avsluta med lite positivt och det är att sidan var väldigt bra designad, med lätta ljus färger och symboler.
 

Stiven

Medlem
BRA poänger!

Det där kallar jag "incentive"-problemet.
Jag tycker din lösning är intressant. Ska beakta den. Vi har lite andra tankar kring hur man löser det. Det är vitkigt att folk känner att dem får ut något av att skriva kritiker! Det är där det står och falelr lite!

Kan jag få din mail för diskussion? :)
 

Stiven

Medlem
Frågan är inte ny, har funnits en utvecklingsgrupp här på Fotosidan, se
http://www.fotosidan.se/groups/fem-dimensioner/index.htm

Att man sedan inte kan se några exempel på din länk utan att avge en giltig e-mailadress, är ju skumt. Fick lite känslan av e-mailnapping :S

För det andra så vet jag inte hur kritiken skall kunna bli bättre av att man bedömmer själva kritiktexten. Det finns ju vissa som enbart vill ha positiv kritik, för man vet ju själv hur bra bilderna är ;)

Finns det något stöd för hur man ska skriva själva kritiken?

Får avsluta med lite positivt och det är att sidan var väldigt bra designad, med lätta ljus färger och symboler.
Hej Ola!

Ja vi täntke ha stödord och lite isntruktioner för hur kritiker skall skrivas! Det komemr vara viktigt att cementera vad en bra kritik är eftersom det är lite vad vi vill vara! :)

Tråkigt det där med emailnappningskänslan. Vad kan vi göra för att undvika den tror du? Skriva någon disclaimer, typ "Vi lovar och svär att inte.." :)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Tråkigt det där med emailnappningskänslan. Vad kan vi göra för att undvika den tror du? Skriva någon disclaimer, typ "Vi lovar och svär att inte.." :)
En enkel idé är väl att ta bort kravet :)

Om man bara vill in och titta på bilderna och kommentarerna som finns. Det är ju först när man antingen vill ladda upp bild eller skriva en kommentar som det behövs något "konto" att koppla mot, eller har jag missat något?
 

Stiven

Medlem
En enkel idé är väl att ta bort kravet :)

Om man bara vill in och titta på bilderna och kommentarerna som finns. Det är ju först när man antingen vill ladda upp bild eller skriva en kommentar som det behövs något "konto" att koppla mot, eller har jag missat något?
Ah!

Ja, såklart! jag vill ju gärna få tag i lite emails så ajg kan kontakta dem itnresserade för beta-testning så småningom. Så vi behöver emailen. Tror jag... haha!

Ska fundera igenom det igen! :)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag tror inte på idén med en ren kritik-sajt. Mest för att jag själv är fett ointresserad av det.
Jag tror att du behöver kombinera den med något annat, där kritiken är ett moment.
Varför inte göra någon form av kurs-sajt, där man i nätgrupper får gå kurs tillsammans och i kurserna ingår övningar. eleverna kommer sedan att få ge kritik på varandras bilder. Kritik som ges utifrån det uppgiften handlade om.
Det blir tydligare och rakare, och mer motiverat, för alla.

Petter ...
 

Stiven

Medlem
Jag tror inte på idén med en ren kritik-sajt. Mest för att jag själv är fett ointresserad av det.
Jag tror att du behöver kombinera den med något annat, där kritiken är ett moment.
Varför inte göra någon form av kurs-sajt, där man i nätgrupper får gå kurs tillsammans och i kurserna ingår övningar. eleverna kommer sedan att få ge kritik på varandras bilder. Kritik som ges utifrån det uppgiften handlade om.
Det blir tydligare och rakare, och mer motiverat, för alla.

Petter ...
Okej! Hmm.. Intressant idé med kurs siten. Ska ta det i beaktande! tack för feedbacken! =)
 

A.Dent

Aktiv medlem
Sajter där man måste bli medlem/kräver e-post bara för att kolla vad det är går bort totalt ur mitt intresse. Väldigt många tänker lika dant som mig.
 

dajli

Aktiv medlem
Sedan för att dra det ett steg längre så kan kommentarer på "tvångskritik", eller hur man vill kalla det, flaggas i någon speciell färg, användaren som har fått bilden kan därmed också anmäla kommentaren som "oväsentlig" eller dylik term, så om någon bara skriver "snygg bild" så kan denna flaggas. Den användare som har skrivit kritiken får då skriva en kritik på ytterligare en bild, utöver X antal, nästa gång en bild ska laddas upp samt kan användaren bli varnad om man får för många anmälningar inom en specifik tidsram och till slut bli avstängd om det inte blir bättre.
Intressant tanke, och något som på ett sätt skulle kunna tillföra mycket även här på Fotosidan. Problemet kan dock blir för de nybörjare som vill vara med och utvecklas genom bildkritiken. Det kan vara svårt kanske när man är totalt grön att ge kritik som verkligen är konstruktiv när man inte har någon erarenhet alls? Men samtidigt skulle det nog kunna vägas upp av att man t.ex. bara förtydligar vad det är man gillar... :)
 
ANNONS