Annons

Ändra bildformat så det passar fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Hej som rubriken lyder skulle jag vilja veta hur man ändrar storleken på bilder så den passar fotosidan och hur man kan göra detta med flera bilder lätt och smidigt.
Jag använder Photoshop

Om det är så att det redan finns en tråd om detta som någon vet om skulle jag bli väldigt glad om någon kan länka till den. Hittar ingen när jag har sökt men kanske har sökt på fel sätt.
 

lumor_

Aktiv medlem
Image>Image size...

Om du vill göra samma med många kan du spela in en action (inkl. att spara i viss mapp och sedan stänga bilden).

Testa...
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Beror ju på hur stora du vill ha dina bilder. Själv brukar jag köra 1000 pixlar på bredden på liggande bilder, och 700 pixlar på höjden på ståendes, så slipper man scrolla bilderna på en vanlig 17 skärm med normal upplösning. Du börjar ju med att Spara som... väljer Jpeg, ca tio eller elva i kvalitet. Sen ändrar du bildstorlken som jag skrev ovan, och sen får du ju kolla så att bilderna inte väger mer än 300 kB, och om dom gör det så får du tumma antingen på storleken eller bildkvalite´n, innan du laddar upp dom!
 

jtkarlsson

Aktiv medlem
Johan Pihl skrev:
Beror ju på hur stora du vill ha dina bilder. Själv brukar jag köra 1000 pixlar på bredden på liggande bilder, och 700 pixlar på höjden på ståendes, så slipper man scrolla bilderna på en vanlig 17 skärm med normal upplösning. Du börjar ju med att Spara som... väljer Jpeg, ca tio eller elva i kvalitet. Sen ändrar du bildstorlken som jag skrev ovan, och sen får du ju kolla så att bilderna inte väger mer än 300 kB, och om dom gör det så får du tumma antingen på storleken eller bildkvalite´n, innan du laddar upp dom!

Vänta här nu.
Man ändrar väl storleken innan man sparar?


/Thomas
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
jtkarlsson skrev:
Vänta här nu.
Man ändrar väl storleken innan man sparar?


/Thomas
Klart att man gör, och jag har väl inte sagt nåt annat heller (läs vad jag skrivit istället)? Att Spara och Spara som är två olika saker. Att Spara som gör man för att göra en kopia (t ex till en webbsida som FS) av orginalbilden som kanske ligger i Tiff eller Högsta Jpeg-kvalitet! Ok? Spara gör man sist av allt!
 

Radeeon

Aktiv medlem
Ok ska kolla detta prog.
Låt oss nu säga att jag laddar upp en del bilder från en mapp. Om jag sedan flyttar eller byter hd med dessa bilder kommer dom då försvinna från fotosidan eller hur funkar det?
 
ANNONS