Annons

Är detta en etisk bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

grummel

Aktiv medlem
För att de ska publiceras i tidning brukar det vara att man inte ska kunna identifiera den drabbade personen, som är skadad i detta fall. Så jag tycker denna bild är okej.
 

pettisson

Aktiv medlem
Fotografen har väl bara lagt på en blå cirkel, va för ansiktet så när bilden togs så kunde kanske ansiktet urskiljas. Men hursomhelst. Jag tycker bilden är lite för på ändå. Det hade väl ändå inte gjort nåt negativt för nyhetsvärdet i bilden att stå längre bak. Kanske få med mopeden också.
 

Kijana

Aktiv medlem
Ska man låta sina fördomar få plats här så säger väl bara det att bilden innehåller datum och klockslag en hel del om klassen på fotografen. Och i denna klass verkar det inte vara känt att en bra fotograf kan använda sin fantasi lite grann för att berätta om händelsen på ett sätt som inte luktar så mycket pang på rödbetan och publicitetsiver.
Kontentan av denna utläggning är att jag inte anser att publiceringen av bilden är över gränsen, men jag skulle inte protestera om den blev kritiserad.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns ju två frågor att diskutera här: Har fotografen gjort rätt? Har den som publicerade gjort rätt?

Enligt min mening har fotografen varit för närgången. Det kan finnas en förklaring till det -- fotografen kanske är en av ambulansmännen eller en nära anhörig/vän till offret.

Publiceringen går inte att kritisera på normala etiska grunder -- offret går ju inte att identifiera. Däremot är bilden så närgången att jag inte tror att någon vettig redaktör i normala medier skulle publicera den, eftersom man kan räkna med att många läsare skulle reagera negativt.

Wighs webbsajt är ju lite speciell och kan vara mer närgången än andra utan att läsarna tar illa upp.
 

mayro

Aktiv medlem
Om någon stog med en kamera så där och en av våra ungar låg på båren så.......... och kamera vore mos...

Så ser jag bilden som far ...

Och som utomstående ser jag bilden så här...

Då jag ser bilden och inte är personligt inblandad med fotoobjektet på båren så är det "bara en till" sådan där bild man har sett så många som fotas av närgångna fotografer som inte hajar att hålla lite högre flagg för hur närgånget man bör förhålla sig som utomstående person. För kameran ger fasiken inte kamerabärare mer rätt att "kliva på" än en annan vanlig person utan kamera har.. men en del tror att så snart man har en kamera är man någon slags kulturelit eller mediaproffs som skall visa den nakna närgångna "sanningen"..

Jag anser denna bild kunde tagits med klart mer diskret respektfullt avstånd.... Det är olyckan man bör visa och inte välja ut offret för olyckan enskilt..

Dålig media samt dålig fotograf är min dom..
 

Omega3000

Aktiv medlem
citat"Dålig media samt dålig fotograf är min dom.."

Instämmer till fullo!

Du kör väl inte upp kameran i snoken på en som ligger och plågas på en bår!

Det har hänt en liten olycka,du behöver inte ens ha en bild på den där incidenten.
 

kyo

Avslutat medlemskap
Äh spela roll, jag tror inte att den skadade egentligen bryr sig så mycket i det där läget så länge ansiktet inte kommer med.

Med det sagt tycker jag att bilden är oetisk för att den är tagen med så dålig kvalité, usch, inte ens min mobilkamera är så kass.
 

krilleflyers

Aktiv medlem
Under bilden står följande "Foto: Räddningstj. Nybro"
Så jag tror att det är nån från räddningstjänsten på brand som tagit kortet. Däremot så brukar även vanliga tidningsjournalister vara närgågna på olycksplatser har jag märkt. Dom går mitt i olycksplatsen.
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Tja, nyhetsvärdet i bilden ger mig inte så mycket men visst är den ok och något informativt.

Vad tycker vi om etiken i dessa?


http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00889/27s20-napalm-496_jp_889169b.jpg

http://www.faktoider.nu/img/nguyen1.jpg

Enligt mig starka och självklara trots tragiken.

Haha...nu e du inne på farligt spår...
Två av världens mest kända pressbilder, tja, det skall väl vara
folk på denna sidan till att såga de¨m...haha!

Men om vi skall vara lite allvarliga!
I mitt tycke är dessa bilder klockrena som reportage bilder, jag kan dock förstå ifall anhöriga till vietnamesen som får kulan i huvet inte håller med...men ibland tror jag att mänskligheten behöver sådana här brutala bilder för att påminnas om krigets terror inte bara då Hollywoods sminkade version. Bara en sådan sak att de är svartvita förhöjer den dokumentära nivån i mitt tycke!
Häpp!
//Peter
 
ANNONS