Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag korkad om jag köper Lightroom 5 idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Jag har Lightroom 4.4 idag och är nöjd med den. Dock har jag helt missat att 5:an har kommit antagligen för ett bra tag sedan (räknat i Lightroomtid).

Köptarmen gör sig påmind och frågan är om 6:an är på gång eller inte. Kort sagt, ska jag vänta på 6:an eller uppgradera till 5:an redan idag?
Den nya lagningspenseln och verktyget för att räta upp bilder lockar väldigt, fast den nya förhandsvisningen ger mig ingen fördel.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Köp femman du. Det kostar så lite att uppgradera idag och funktioner som lagningspenseln och smart preview är helt klart värt det. Sen kommer det säkert en version 6 till höst/vinter men då hinner du ju utnyttja femmans nya funktioner i minst ett halvår, kanske nästan ett år. :) och skulle det komma en ny uppdatering inom ett par månader så brukar man få väldigt fördelaktigt uppgraderingapris.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett tips är att nappa på Adobes Photopaket.prenumeration. Kostar cirka 105 kr/månad.
Då får man både LR, Photoshop och Bridge. Dessutom ständig tillgång till senaste versionen.
Nackdelen är förstås att programvaran slutar fungera om man inte gör sin månadsbetalning.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Själv tänkte jag som så att jag passar på att köpa LR5 innan Adobe helt koncentrerar sig på prenumerationsmodellen även för LR. LR6 kanske aldrig kommer utan det kanske enbart blir en LR CC till hösten eller nästa år, vem vet?
 

appslapp

Aktiv medlem
Skall väl tilläggas att man måste äga/köpt en adobe produkt för att få dett erbjuande...och det gör ju inte alla;)
 

gladers

Aktiv medlem
Jag har Lightroom 4.4 idag och är nöjd med den. Dock har jag helt missat att 5:an har kommit antagligen för ett bra tag sedan (räknat i Lightroomtid).

Köptarmen gör sig påmind och frågan är om 6:an är på gång eller inte. Kort sagt, ska jag vänta på 6:an eller uppgradera till 5:an redan idag?
Den nya lagningspenseln och verktyget för att räta upp bilder lockar väldigt, fast den nya förhandsvisningen ger mig ingen fördel.
Köp. Lightroom är ändå det mest kompetenta bildbehandlingsprogrammet näst Photoshop CC och detta till en mycket modest penning. Uppgraderingar kommer alltid att komma och gå, det finns helt enkelt ingen optimal tidpunkt att passa.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Köp. Lightroom är ändå det mest kompetenta bildbehandlingsprogrammet näst Photoshop CC och detta till en mycket modest penning. Uppgraderingar kommer alltid att komma och gå, det finns helt enkelt ingen optimal tidpunkt att passa.
Säg inte det, de första mindre uppdateringarna av mjukvara oavsett vem den kommer ifrån brukar fixa en massa buggar man missade i X.0 versionen. Så ur det perspektivet är det kanske inte någon dum ide att uppgradera nu, och sedan vänta till 6.2 eller så för nästa uppgradering.
 

appslapp

Aktiv medlem
skumt står klart och tydligt under villkor att man måste ha produkt sedan innan:

"Erbjudandet gäller endast kunder som äger en äldre version av Photoshop eller Photoshop Extended, version CS3 eller senare (CS3.x, CS4, CS5.x eller CS6), "
 

kaoriblast

Aktiv medlem
skumt står klart och tydligt under villkor att man måste ha produkt sedan innan:

"Erbjudandet gäller endast kunder som äger en äldre version av Photoshop eller Photoshop Extended, version CS3 eller senare (CS3.x, CS4, CS5.x eller CS6), "
Så står det på mina fakturor också, men jag prenumerera likväl.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Och varför måste man uppgradera varje gång det kommer en ny version med lite nya småfix?
Köp du 5:an om du vill ha den nu och glöm hysterin.

//Julle.
 

abbot

Aktiv medlem
Jag köpte fullversioner av LR5 för 639kr och Elements 12 + Premier 12 för 560kr på dustin härom dagen, dom hade något erbjudande, mycket prisvärt

//Torbjörn
 

afe

Aktiv medlem
Det står fel på Adobes svenska sida. Kollar du den amerikanska sidan framgår att det inte finns krav på ägande av äldre version. Man kan tycka att de borde rättat det eftersom det varit fel i flera veckor, men det har de av någon outgrundlig anledning inte gjort.

Hur som helst - man behöver inte äga en endaste liten Adobeprodukt för att ta del av det erbjudantet som förlängts några gånger hittills.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Korkad och glad

Man är alltid korkad några gånger i livet, går inte att undvika.
Men om man blir glad av att göra något korkat så har man ändå vunnit något.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Prenumerations modellen är fungerar alldeles utmärkt så länge Adobe inte blir hackade.
Jag var en av de som byta kreditkort.

Om man skall ha licenser enligt traditionell modell så kostar uppgraderingarna av LR och PS betydligt mer per år än om man betalar en prenumeration.

Det finns en en intervju på Luminious Landscape med den berömde Thomas Knoll. Mannen bakom Camera Raw.
Den är ganska intressant och beskriver tänket bakom deras satsning.
Intervjun är lång men intressant.
http://www.luminous-landscape.com/interview_with_thomas_knoll.shtml
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man är alltid korkad några gånger i livet, går inte att undvika.
Men om man blir glad av att göra något korkat så har man ändå vunnit något.
Nu måste man väl inte vara korkad för att göra ett misstag?
Sedan blir man väl ändå mer glad av att gjort något smart?

Adobe är fullkomligt medvetna som nämns i intervjun att Photoshop är ett av världens mest spridda program och till större delen som illegala kopior.

Deras licensmodell med LR & PS för 105 kronor per månad måste ses som ett försök att komma till rätta med detta.

Dessa 1260 SEK är ju ungefär vad en uppgradering av LR kostade för några år sedan.
En uppgradering av PS var ju flera tusen per gång.
Så jag kan inte se annat att deras nya modell är ett förmånligt erbjudande.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu måste man väl inte vara korkad för att göra ett misstag?
Sedan blir man väl ändå mer glad av att gjort något smart?

Adobe är fullkomligt medvetna som nämns i intervjun att Photoshop är ett av världens mest spridda program och till större delen som illegala kopior.

Deras licensmodell med LR & PS för 105 kronor per månad måste ses som ett försök att komma till rätta med detta.

Dessa 1260 SEK är ju ungefär vad en uppgradering av LR kostade för några år sedan.
En uppgradering av PS var ju flera tusen per gång.
Så jag kan inte se annat att deras nya modell är ett förmånligt erbjudande.
Jo, men prenumerationsmodellen känns lite olustig just för lightdroom, eftersom det även är en databas och det kan ju hända att man vill kunna fortsätta söka i den även om man av någon anledning skulle sluta fotografera, och därmed inte är i så stort behov av senaste versionen.
 

afe

Aktiv medlem
Jo, men prenumerationsmodellen känns lite olustig just för lightdroom, eftersom det även är en databas och det kan ju hända att man vill kunna fortsätta söka i den även om man av någon anledning skulle sluta fotografera, och därmed inte är i så stort behov av senaste versionen.
Det kan jag möjligen köpa, men metadata går att spara i XML-format bredvid bilderna så man är ju inte helt fastlåst.
 
ANNONS