Annons

Canon G7X vs Sony vs Sony RX100 III

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Samma sensor från Sony i båda. Canon har lite större zoomomfång. Har ingen aning om vilken som har bäst optik i övrigt. Troligen ganska likvärdigt.
 

Spannen

Aktiv medlem
Svårt! Jag ska främst fotografera min lilla dotter och vår hund. :) Ganska mycket inomhus. Fördel Canon med 28-100 istället för 28-70 då eller tänker jag fel? :)
 

nikitin

Aktiv medlem
Svårt! Jag ska främst fotografera min lilla dotter och vår hund. :) Ganska mycket inomhus. Fördel Canon med 28-100 istället för 28-70 då eller tänker jag fel? :)
Båda kamerorna har en zoom som börjar på 24mm. Canons zoom är snabbare vilket visas i dprd test, http://m.dpreview.com/previews/canon-powershot-g7-x . Vid 28mm är Canon nästan ett bländarsteg snabbare än Sony - skillnaden minskar, och efter 50mm är dom lika. Detta samt Canons bättre egenskaper vid höga ISO gör att G7 X borde vara bättre inomhus. Kantoskärpan hos Canon kommer inte att märkas så mycket vid porträtt foto då man oftast inte har huvudmotivet i kanten. Längre zoomen hos Canon är också praktiskt.

Dock så vet jag inte vilken kamera som fokuserar snabbast, vilket är viktigt vid fotograferade av barn och hundar (som aldrig är stilla).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle ta Sonyn p g a:
1. Skarpare objektiv
2. Inbyggd sökare - väldigt skönt i solljus

Jag misstänker att sensorn är samma och då lär inte bruset skilja nämnvärt i råformat.
 

larsborg

Aktiv medlem
En av de två är bäst, räcker det?

Ja, - Sony RX100 mk III är troligen bäst, har en liten sökare, förutom en bakre skärm, mycket bra optik.
Canon G7X har ännu inte blivit fullständigt testad, kan bli ett alternativ.
Båda kamerorna har optik, där de fysiska lagarna, till en del, har ersatts av en inre automatisk mjukvara,
för att korrigera brytningsfel (endast vid jpg-filer), billigare att konstruera på detta sätt,
- kan ge en något sämre upplösning/skärpa i bildkanterna, i normalfall knappast märkbart .

Stalltips:
Sony RX100 mk I, originalet, säljs för betydligt lägre pris, ca. kr. 3700:-, än Sony RX100 mkIII
 

Bengf

Aktiv medlem
Högst troligt att det är två likvärdiga kameror, Sony varianten med inbyggd sökare är nog ett plus då man på klassiskt vis får ett stadigare stöd av kameran när man håller den mot ögat. Canonkameran kan dock vara lite snabbare då man förbättrat snabbheten i deras G16 och S120.


Där i mot att fota kvicka barn inomhus med liten miniblixt som dessa kameror har är inte så lätt minsann, det är en utmaning även för större systemkameror med mer avancerad autofokus.


Personligen tycker jag inte det blir så bra med att fota kvicka barn inomhus, då så mycket möbler och annat jox kommer i vägen hela tiden.


//Bengt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Högst troligt att det är två likvärdiga kameror, Sony varianten med inbyggd sökare är nog ett plus då man på klassiskt vis får ett stadigare stöd av kameran när man håller den mot ögat. Canonkameran kan dock vara lite snabbare då man förbättrat snabbheten i deras G16 och S120.


Där i mot att fota kvicka barn inomhus med liten miniblixt som dessa kameror har är inte så lätt minsann, det är en utmaning även för större systemkameror med mer avancerad autofokus.


Personligen tycker jag inte det blir så bra med att fota kvicka barn inomhus, då så mycket möbler och annat jox kommer i vägen hela tiden.


//Bengt.
Helt rätt, Bengt! Det var t o m så att min dåvarande sportkamera D2H inte ens räckte till! Nu var ju i o f s valet bara mellan G7X och RX100 III. Men barn som rör sig, f f a inomhus kan man glömma med dessa.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag skulle nog rekommendera att filma ungarna inomhus, hela RX100 serien har en utmärkt filmkvalité där MP4 läget duger jättebra, RX100III har väl lite ytterligare förbättringar vad gäller film om jag inte missminner mig.


För övrigt så förväntar jag mig att nästa modell i serien behöver förbättra autofokusen lite grann, klarar mig ganska bra med minn RX100 som är den första i serien men jag utsätter den inte eller för allt för svåra/besvärliga motiv.


//Bengt.
 

larsborg

Aktiv medlem
Här är den första fullständiga testen av Canon G7X!

http://www.mobile01.com/newsdetail.php?id=15679

Den är på japanska, lägg den i ett översättningsprogram!

Sony RX100 mk III är fortfarande en ohotad vinnare, bättre optik, mindre brus, snabbare AF, visserligen små skillnader mellan de två, Sony RX100 mk III och Canon G7X, - men ändå inte helt två likvärdiga kameror.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Sonyn har för lite tele för mig. Kollat på G7 x-bilderna hos Cyberphoto och tycker att kantskärpan ser bra ut på bildeena med maximal vidvinkel. Vid den brännvidden vill man i regel ha stort skärpedjup och därmed blända ner lite . Kantskärpan brukar också vara bättre med tele, och det är då man vill kunna ha
Mindre skärpedjup och mindre bländaral också. Sökare kan vara bra som sagt, men Sonyn kostar mer än jag vill betala för den typen av kamera.
 

afe

Aktiv medlem
Jag testade båda som hastigast idag, och föredrar klart RX100 III tack vare den inbyggda sökaren (även om konstruktionen är tämligen omständig att använda i praktiken). G7X har dock en bättre skärm om man gillar att använda den för fotografering (eller filmning).

LX100 var också en mycket trevlig bekantskap, och den jag skulle välja före någon av de andra. Den är större, men det innebär också bättre ergonomi (och mycket bättre fysiska kontroller) - enda nackdelen (jag hann upptäcka) med den är att fokuseringen inte hängde med i dåligt motljus.
 

afe

Aktiv medlem
Jämfört med G7x eller LX100?
Camerastore jämförde G7X och RX100 III: http://youtu.be/_E6Mxxe_kG4

Jag tycker LX100 är trevligare i hanteringen än båda dessa tack vare att den är större och har bättre fysiska kontroller, men den är också just större och autofokusen kändes inte helt bra på den (den trodde sig vid flera tillfällen satt skärpan när den inte gjort det). RX100 III tycker jag var klart bäst om man vill ha en riktigt liten kamera, eftersom den har en bra sökare (även om den är lite omständig att använda) och G7X saknar sökare eller möjlighet till sökare helt.

LX100 (som tråden egentligen inte efterfrågar) är en större kamera som kan jämföras med flera spegellösa systemkameror. Den är som sagt riktigt bra i hanteringen, har ett riktigt bra och ljusstarkt objektiv, men den är inte i närheten av lika fickvänlig.
 
ANNONS