Annons

Med kameran i trädgården

Produkter
(logga in för att koppla)

alandia

Medlem
Hej, ....åsså plocka´ jag nåra blommor..... sjöng visst...ja vem var det nu igen ?
Här är i allafall en nyklippt ros från min trädgård
 

Bilagor

Gatufoten

Aktiv medlem
Humlor, ungar och röda vinbär

Det zummar i träden. Utanför dörren studsar jag till av kvällsvärmen. Träden skuggar så effektivt att inomhus är det bara 18 grader, ute är det varmare. Ovanför zummar det av minst 100 000 humlor och getingar. De far ivrigt omkring och smaskar lindhonung och inte en enda av den stör mig. Men ljudet av alla insekterns ivriga arbete är verkligen mäktigt. Det kommer snart att bli en massdöd, för lindens lockande sötma kloggar igen insekterna att de kommer inom kort att dö och falla ned som ett svart långsamt regn. Naturen är hård ibland, men småfäglarna klagar inte. Lite barnatjut hörs svagt i bakgrunden, sådär lagomt.

En liten kvällspromenad i trädgården påminner mig om barndomstiden alla timmar när man satt ute och smakade sig genom vinärs- och hallonbuskarnas läckerheter. Smultron, jordgubbar, krusbär och alla grönsaker. Jag hade obegränsad tillgång då och jag har det nu. Det är också en rikedom.
Krypande runt vinbuskarna börjar jag äta mig fram.

Varför inte ta en kvart och gå på humlejakt? Kamerans batterier är väl halvladdade och det billiga ojektivet är på. Men det får duga. Humlejakt är väl en fas som många gått igenom. Jaga humlor är så där lagom utmanande och det gjorde man ju för länge sedan. Gick gäspande på humlejakt vid åkerkantens tistlar men det var ju riktigt uppiggande. Den tänkta kvarten blir en halvtimme och jag är klarvaken. Så där ja nu var det ju riktigt trevligt att fota igen. Nu gäller det att ta vara på de sommardagar som återstår, bland vinbärsbuskarna. Det är en rikedom som slår en dyr kamera
 

Bilagor

ANNONS