Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är a900's största begränsning?

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Det har inte gått femtio timmar sedan officiella specs slapptes för Sony a900, aka. "Flagship Model", och några har redan börjat knorra över brister som inte borde finnas på en ny kamera i den prisklassen, eller brister som ännu inte fått någon hållbar lösning. Vad tycker Du är den största bristen/besvikelsen?

Jag tycker att det är mer än svagt att Sony kräver att vi ska köpa den hialöst dyra HVL-F58AM och sätta på kameran, för att kunna styra våra övriga blixtar trådlöst. Vitsen med att använda den inbyggda blixten som master var ju bl.a. att den kostade gratis.

Skärpning Sony. Bygg genast en efterföljare till Minolta D-314/6i med den funktionalitet som krävs för att den ska kunna användas som master för trådlös styrning och sälj den för USD50:-.
 

Jacob Jexmark

Aktiv medlem
För mig är det bruset. Jag vill ha större sensor just pga den bättre brushanteringen men A900 ser ut att ha en brusnivå lik A700. Helt oacceptabelt på en FF-kamera år 2008.
 

ondjultomte

Aktiv medlem
För mig är det bruset. Jag vill ha större sensor just pga den bättre brushanteringen men A900 ser ut att ha en brusnivå lik A700. Helt oacceptabelt på en FF-kamera år 2008.
Ändå ligger bruser enligt tidiga testar ungefär i samma nivå som Nikons D700, du var inte lite krävande du! :)

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1000&thread=29264659

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_09_2008/post-10734-1221040782.jpg
 

wsaar

Aktiv medlem
En brist är att AF-punkterna sitter hyfsat centrerat, men det gäller alla FF kameror på marknaden. Tycker brusnivån är helt ok jämfört med resten av 24 MP-kamerorna på marknaden ;)

...nästa klagomål från de som insisterar på att jämföra med D3/D700 borde väl vara att Sonys filer tar större plats.
 

ondjultomte

Aktiv medlem
En brist är att AF-punkterna sitter hyfsat centrerat, men det gäller alla FF kameror på marknaden. Tycker brusnivån är helt ok jämfört med resten av 24 MP-kamerorna på marknaden ;)

...nästa klagomål från de som insisterar på att jämföra med D3/D700 borde väl vara att Sonys filer tar större plats.

Ha 20+Mp filer i några lager i photoshop tar ju lite minne, tur att 2GB extra kostar 300 400 nått nuförtiden då ;)

så har man råd med en kamera å objektiv för 40000+ så har man nog råd med 8Gb minne också.
 

niklasl

Aktiv medlem
Största bristen just nu är väl att ACR ännu saknar stöd för råfilerna varför jämförelser av bildkvalitet känns lite hypotetiska f n...

Stor sensor med hög upplösning -> stora filer, inget konstigt, kan ibland krympas med DNG.
 

pet

Aktiv medlem
För mig är det bruset. Jag vill ha större sensor just pga den bättre brushanteringen men A900 ser ut att ha en brusnivå lik A700. Helt oacceptabelt på en FF-kamera år 2008.
Säga att brusnivån i A900:an är helt oacceptabelt på en FF kamera år 2008 är väl ändå till att ta i..med tanke på den höga upplösningen tycker jag det redan ser riktigt bra ut trotts att det ännu inte finns någon raw-konventerare som stöder filerna från A900...brusnivån ligger som väntat på minst samma nivå som A700:an om inte bättre...men hur den verkligen presterar återstår att se när den dyker upp i butik o raw-konventerare med stöd för kamerans filer finns ute.

Är man ute efter bästa brusprestandar på höga iso-tal så är det Nikon D700/D3 eller Canon 5D som gäller...är man däremot ute efter hög upplösning så är det Sony A900 eller Canon 1DS markIII som gäller.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Utan att närmare känna till kameran kan jag med säkerhet säga att för den som för andra kameror gäller att dess största begränsning är fotografen. Detta är ingen sarkasm eller "lustighet", bara en evig sanning.....
Us
 

tannler

Aktiv medlem
En annan uppenbar svaghet är ett Sony har kopierat delar av menyer och begränsningar från a300/350 i stället för att expander från a700, ex.vis funktionen att kunna trycka av utan att ha ett AF-objektiv monterat. m42? - glöm det.

Jag ser därmed två klara minus som sammantaget gör att jag tappar intresset för Flagskit Model, f'låt, Flagship ska de' ju' va'.
 

Photocon

Aktiv medlem
Kan man verkligen uttala sig om en kameras brister innan man provat den själv?
Självklart. Bevisen hittar du i tråden!

Skämt åsido: Det går naturligtvis att uttala sig om man redan i specarna hittar något man saknar.

men det är svårt att bedöma kameran redan. Som någon annan skrev här så vill jag i alla fall se rawfiler uppräknade i ACR och jämförda med exv 1DsMkIII innan jag vågar uttala mig för kategoriskt.

Mvh/Lennart
 

pareli

Aktiv medlem
Utan att närmare känna till kameran kan jag med säkerhet säga att för den som för andra kameror gäller att dess största begränsning är fotografen. Detta är ingen sarkasm eller "lustighet", bara en evig sanning.....
Det finns inga eviga sanningar längre. Dom försvann ungefär samtidigt som den digitala fototekniken utvecklades.
Detta hindrar inte att en dålig kamera inte duger åt en tillräckligt bra fotograf. Hur bra fotografen är, avgör han själv.
 

pareli

Aktiv medlem
On topic:
För mig ser det ut som om den höga upplösningen inte riktigt lever upp till sitt nominella värde. 24 Mp-filerna är grötiga och luddiga, även på ISO 100. Om man drar ner filerna till runt 20 Mp ser det bättre ut. Jag skulle säga att A900 är en mycket bra 18 Mp-kamera.
 

wsaar

Aktiv medlem
On topic:
För mig ser det ut som om den höga upplösningen inte riktigt lever upp till sitt nominella värde. 24 Mp-filerna är grötiga och luddiga
Ja, det finns mycket skräpbilder där ute just nu, tagna i JPG/med tidig firmware etc.

I Imaging Resource's recension har de ju plåtat testkartor under kontrollerade förhållanden och meddelar bättre resultat än t.ex. DPReviews rapporterade upplösning för Canon 1Ds mkIII... men vi får väl se vilka siffror DPReview kommer fram till när de testar med produktionsfirmware och Adobe Camera RAW.

Skulle bli förvånad om den inte var riktigt skarp för sin upplösning i produktionsutförande. Sonys 10 mp och 12 mp APS-C kameror har ju hela tiden lett skärpeligan enligt DPreviews tester.
 

Vevo

Aktiv medlem
En annan uppenbar svaghet är ett Sony har kopierat delar av menyer och begränsningar från a300/350 i stället för att expander från a700, ex.vis funktionen att kunna trycka av utan att ha ett AF-objektiv monterat. m42? - glöm det.

Jag ser därmed två klara minus som sammantaget gör att jag tappar intresset för Flagskit Model, f'låt, Flagship ska de' ju' va'.
Hrmpff... ta och titta igen...
http://www.dpreview.com/previews/SonyDSLRA900/page11.asp
Custom meny Page two (näst längst ner)
 

tannler

Aktiv medlem
Kan man verkligen uttala sig om en kameras brister innan man provat den själv?
Varför inte? Om "alla" anser att den borde ha ditteli-dutt och pys, för att vara riktigt intressant, kan jag inte nnat än att se det som en uppenbar begränsning. Det gäller bara att läsa specs och se vad som fattas.

Jag hänger upp mig på avsaknaden av intern blixt, alt en liten triggerblixt att köpa till - kasta ut 4.300:- på en blixt som bara skall användas med en pillefjutt av sin kapacitet för att kunna styra mina två 5600HS(D) är bara idiotiskt dumt. Kommer bara inte på fråga.

Jag vill kunna använda mitt Minolta MD Rokkor 58/1.2 på a900, men se det går inte. Det finns inget sätt att exponera "utan objektiv". I a700 kunde jag stänga av kontrollen om det satt ett objektiv på plats, men i a900 är det alternativet borttaget.

Båda dessa begränsningar/brister går att upptäcka utan att klämma och känna.
 
ANNONS