Annons

FF utan AA

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag kopierade några av testbilderna. Sedan filtrerade jag AA-bilderna med "Unsharp mask" värdena: 200-300%: 0,2-0,3: 0

Jag tycker att denna lilla uppskärpning minskar skillnaden i skärpa mellan "utan AA" och "AA".
Utan AA så är konturskärpan framförallt vid hög kontrast ( t.ex tryckt text mot vit botten) klart bättre.
Mitt spontana intryck är att det är skönt att slippa Moiré.

(kanske kommer man att förbättra AA-filtret och även mjukvaran som ska räkna ut eller gissa konturskärpan)

MVH J O
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Förhoppningsvis sällan. Men av någon anledning så finns AA-filtret.

Men jag kan tänka mig i texturer av olika slag. Kläder och inredningar kanske...?

Enl. artikeln så har man sällan problem med moiré i landskap, det låter bra.

MVH J O
 

pet

Aktiv medlem
Förhoppningsvis sällan. Men av någon anledning så finns AA-filtret.

Men jag kan tänka mig i texturer av olika slag. Kläder och inredningar kanske...?

Enl. artikeln så har man sällan problem med moiré i landskap, det låter bra.

MVH J O
Visst kan det uppstå sådan problem lättare om man inte har AA-filter men knappast ett jätteproblem....om det hade varit det så hade nog fotografer som använder sig av tex Hasselblad skrikit högt....sen finns det ju som sagt mjukvara som kan ta bort/göra det mindre synligt om man skulle drabbas av moirè...tex CaptureOne.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Annars kan man ju använda en Foveon sensor så slipper man det eländiga bayer filtret vilket är orsaken till att man måste bandbreddsbegränsa insignalen med aa-filtret.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Annars kan man ju använda en Foveon sensor så slipper man det eländiga bayer filtret vilket är orsaken till att man måste bandbreddsbegränsa insignalen med aa-filtret.
Visst blir det lättare om man slipper Bayer-mönstret, men Nyquist tycker nog att även en Foveon-sensor behöver en bandbreddsbegränsad signal.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Johan är helt rätt på det.

Det stämmer alldeles utmärkt att problemen är mindre med kaotiska mål som t.ex landskap än vid ordnade mål som t.ex textilier, möbler, arkitektur, osv osv... Allt som innehåller upprepade mönster. Men även arkitektur / landskap kan i många fall få ganska allvarliga problem med färgen rött - om någon här någonsin har försökt fotografera en rödhårig modell med en AA-lös kamera så vet man vad detta innebär.... 1 timme fotografering, och 100 timmar efterarbete. Enskilda hårstrån återges på det mest kaotiska och digitalitis-bemängda sätt som du bara kan tänka dig - det ser helt enkelt för dj-vligt ut.

Sen ska man vara klart medveten om att den "ökade detaljering och skärpa" som man ser vid landskapsfotografering utan AA är helt och hållet påhittad bildinformation, den har absolut ingenting med verkligheten att göra. En AA-lös kamera ger med MINST 90% av alla tänkbara motiv en betydligt sämre återgivning av verkligheten.

För att efterlikna en AA-lös kamera kan man göra följande:
Ta en bas-ISO-bild med vilken kamera som helst (helst av minst mellanklass)
Framkalla och skärp FÖRSIKTIGT så att det inte uppstår överskärpning
Tillsätt 0.5% monomkromt brus till bilden
Slutskärp.

Den kommer nu se väldigt mycket skarpare ut än "orginalet" du utgick från... Precis samma sak händer med AA-lösa kameror. Eftersom det inte finns en chans i h-e för mjukvaran som ska ta hand om bilden att på ett säkert sätt lista ut vad dsom egentligen ska finnas i bilden tillsätts en väldig massa rena gissningar - dessa är samma sak som extremt finkornigt brus.

2/3 av bildinformation måste ju listas ut i efterhand - råfilen innehåller bara en färg i varje pixel - ANTINGEN röd, grön eller blå. De två som saknas måste råframkallaren sedan gissa sig till, och detta sker med stöd av de omkringliggande pixlarna. Om det då inte finns någon korrelering mellan informationen i de omkringliggande pixlarna (det är här AA-filtret spelar in) är alla gissningar just det: Rena gissningar.

MED ett AA-filter är det inte längre gissningar. Eftersom man då tillåter lite "läckage" av information mellan pixlarna finns det ett samband mellan pixlarna som gör att man inte längre behöver gissa - man kan VETA med betydligt större säkerhet vad de två saknade färgerna ska ha för styrka.

7D är på gränsen till att "räcka" i upplösning för att vi ska slippa AA-filtret helt utan risker även med skarpa objektiv. Med FF kräver samma sak ca 50MP.

Att det "går jättebra" med Leica M9 kanske beror mer på användarbasens vilja att det ska se bra ut, och ovilja att se att det finns stora brister med återgivningen - än att det FAKTISKT ser bra ut? :)
Jag har hittills inte sett ett enda område där en Leica M8/M9 slår 5D2, D3x, A850, A900 på punkten "ren bildkvalitet".
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Vad tyst det blev.

"7D är på gränsen till att "räcka" i upplösning för att vi ska slippa AA-filtret helt utan risker även med skarpa objektiv. Med FF kräver samma sak ca 50MP."

Vad är det som sker vid denna extremt höga upplösning som gör att man kan skippa AA-filter?
(riktigt skarp optik verkar ju inte har problem med skärpan vid denna höga upplösning, i alla fall inte med 7D)
Finns det tester gjorda?

MVH J O
 

bengt-re

Aktiv medlem
Upplösningen även på de bästa objektiv börjar ligga där i trakterna så då finns det inte information med högre frekvens optiskt än vad sensorn kan upplösa så är ju problemet löst och jag tror inte att någon har avvikande åsikt så diskussionen är väl slut?!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
De nya kamerorna från Canon, (t.ex. EOS550D som jag har, men även 7D antar jag), har ju mikrolinser på pixlarna som eliminerar avståndet mellan pixlarna helt (i teorin). Borde inte det avhjälpa viss typ av aliasing, eller åtminstånde möjliggöra mjukvaran att ta hand om det då det behövs?

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS550D/images/whatsnew/ML.jpg

Problemet är nog inte storleken på "photositerna".
Se Joakims senaste inlägg.

Se även här hur Bayer-filtret funkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

Programvaran måste alltså beräkna ifrån och förlita sig på omkringliggande pixlar för att få fram rätt färg på en enskild pixel. (Man ser också att 50% av pixlarna signalerar grönt, bara 25% blått respektive rött.)

MVH J O
 
ANNONS