Annons

Exponerat färg/svv-negativs hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
När ett negativ blivit exponerat med ett eller flera/alla rutor, hur lång tid är tiden för negativet att bli synbart sämre?

Som jag uppfattat det försvinner väl bilderna mer och med efter en viss tid då exponering skett.
De bleks liksom bort gradvis, eller?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kyl- eller frysförvarade bör exponerad film hålla mycket länge, hur länge vet jag dock inte. Har själv nyligen framkallat 15 år gammal sv.vit film som förvarats i kylskåp och de negativen blev fullt användbara och kornet verkade inte ha påverkats så det syntes (förstoring ca A4). Har också för mig att de filmer som hittades vid André-expeditionen gick att framkalla och få fullt användbara bilder från flera 10-tals år efteråt.
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Varför varnar man då för att låta kameror ligga med filmer i med skräk-exemplet en julafton i vardera ändan av rullen?
 

lotelo

Aktiv medlem
Von skrev:
Varför varnar man då för att låta kameror ligga med filmer i med skräk-exemplet en julafton i vardera ändan av rullen?
En sån hade faktiskt jag för ett tag sedan fast det var midsomrar;) En Portra 100T satt i och blev iaf helt ok vid framkallningen..
/Lotta (som inte använder alla hus så ofta)
 

jbk

Medlem
Det känns ju lugnande!
Läste i Ansel Adams "The Negative" att Kodak rekommenderar framkallning av sina sv/v-filmer inom 72 timmar.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kjellberg listar (i Avancerad svartvitteknik 1) fördröjning innan framkallning som en av de fem viktigaste faktorerna som kan ge grövre kornighet.
 

Graal

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Kjellberg listar (i Avancerad svartvitteknik 1) fördröjning innan framkallning som en av de fem viktigaste faktorerna som kan ge grövre kornighet.
Helt riktigt. Men frågan är vilka krav på bilden man ställer. Kan man ha överseende med en liten kornförstoring (som inte syns förrän bilden förstoras ganska mycket, syns givetvis mer på filmer med högre känslighet eftersom kornförstoringen då vid relativt mindre förstoringar märks) och ev andra negativa effekter som uppkommer så är det ju inget problem. De bilder jag gjort från de filmer som framkallats flera år efter exponering (kylförvarade) har varit fullt användbara för mina ändamål och jag har t.om några bilder som jag inte skulle skämmas för att ställa ut förstorade till 40x50 på ett galleri.
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Rumstemperatur...

Tycker inte jag fått riktigt svar på min fråga mer än att om man lägger filmen i kylen/frysen håller de tydligen oändligt länge. Det hade jag nästan kunnat räkna ut själv. ;-)

Om man har rullen liggande i rumstemperatur då? Gäller Kodaks rekommendation mer då, eller?
Jag har blivit sådan att jag inte kan tänka mig att låta en rulle sitta kvar i kameran efter några/nästan hel utnyttjad rulle och fortsätta plåta mer senare av skräck för detta.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Hittade förra julen en svartvit ilford filmrulle i källeran i mitt föräldrahem. Den visade sig ha blivit exponerad med en kamara med datumbakstycke julen 1978. Filmbasen plus slöjan blev rejält tjock men rullen gick att skanna iallfall. Skulle gissa att medeltemperaturen i källaren där den låg ligger någonstans mellan 15-18 grader. Frågan är om det var bakgrundsstrålning eller värmen som givit slöjan

/Richard
 

lotelo

Aktiv medlem
Von skrev:
Tycker inte jag fått riktigt svar på min fråga mer än att om man lägger filmen i kylen/frysen håller de tydligen oändligt länge. Det hade jag nästan kunnat räkna ut själv. ;-)

Om man har rullen liggande i rumstemperatur då?
Skulle det vara svårt att följa Kodaks rekommendation? Har du så väldigt långa hopp i tiden mellan gångerna du trycker av en kamera så du inte hinner ta slut en rulle inom rekomenderad tid?

Kort sammanfattning av svaren du fått också:
1. Ingen verkar ha erfarenhet av att bildrutorna bleknat bort.
2. I s/v film skulle kornigheten kunna bli grövre vid fördröjning (Se Jesper Brinks inlägg)
3. Ansel Adams rekommenderar framkallning inom 72 timmar av s/v film. (Se Jim Heikkinens inlägg)

Jag hade inte min gamla AV1:a med portran i kylen det året rullen satt i utan i rumstemperatur. (Från början av juni 2002- slutet av juni 2003) och den filmen var helt ok då jag fick den framkallad. Dock tänker jag inte prova igen..

Exakt vilken tid rekommenderar Kodak förresten och är tiden samma för alla filmer?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Galaxens President skrev:
Hittade förra julen en svartvit ilford filmrulle i källeran i mitt föräldrahem. Den visade sig ha blivit exponerad med en kamara med datumbakstycke julen 1978. Filmbasen plus slöjan blev rejält tjock men rullen gick att skanna iallfall...
Här kommer en av bilderna

Jag kan bekräfta rejäl kornighet som Jim och Nils skrev om ;)

/Richard
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
lotelo skrev:
Exakt vilken tid rekommenderar Kodak förresten och är tiden samma för alla filmer?
Det är Kodak som rekommenderar 72 timmar, Adams citerar bara Kodak.

Ansel skrev:
Kodak recommends that exposed black-and-white films be processed within 72 hours, or sooner if the temperature is above 75°F (24°C) or humidity is above 50 percent.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Här kommer en detalj av ett negativ som exponerades ca 1990 och som framkallades november 2003 i D76 1+1 vilken tillblandats av pulver från en oöppnad burk märkt 87 04 i botten. Filmen har förvarats i kylskåp. Filen är omvandlad fån Tiff till Jpeg men i övrigt helt obearbetad och motsvarar en förstoring av negativet till 76x114 cm. Filmen är Agfapan 25. Har gjort en kopia i stl 30x30 cm av negativet och man kan med blotta ögat inte urskilja något korn över huvud taget i bilden. En utställningsbild från det scannade negativet finnshär. Hur negativen blivit om filmen förvarats i rumstemperatur kan jag inte svara på.
 

Bilagor

_lkerdun

Aktiv medlem
lotelo skrev:
Skulle det vara svårt att följa Kodaks rekommendation? Har du så väldigt långa hopp i tiden mellan gångerna du trycker av en kamera så du inte hinner ta slut en rulle inom rekomenderad tid?
Nej, som än så länge icke-professionell fotograf plåtar jag inte så frekvent att jag riktigt alltid kan ta mer än 10 bilder vid varje foto-tillfälle, så detta kan vara väldigt relevant för mig.

lotelo skrev:
Jag hade inte min gamla AV1:a med portran i kylen det året rullen satt i utan i rumstemperatur. (Från början av juni 2002- slutet av juni 2003) och den filmen var helt ok då jag fick den framkallad. Dock tänker jag inte prova igen..
Jaså, varför inte, något med vad jag är rädd för också kanske?
 
ANNONS