Annons

Canon G12?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrikahaak

Ny medlem
Hejhej!
Har ett tag haft i tankarna att köpa mig en komptaktkamera. Har en systemkamera, en Nikon D300s, men då den ofta är ganska otymplig att ta med när jag behöver fota lite mer "casual", så att säga, så började jag fundera på att investera i en komptaktkamera, dock av bättre slag. Jag har kikat runt lite och även fått Canon G12 rekommenderad till mig, men jag är fortfarande lite osäker på vad man bör satsa på. Någon som har ett förslag? Någon som kanske har G12:an och kan berätta lite? Jag söker alltså en kompaktkamera av lite bättre slag, åt G12 hållet med andra ord. Men om det finns något annat vill jag mer än gärna ha lite förslag! Ös på :)
 

jelu1661

Aktiv medlem
En klar nackdel med G12 är att den inte är särskilt kompakt. Canon har en serie mer kompakta kameror som heter S90 och S95 (och S100?) som presterar ungefär lika bra som G12 (jag har för mig att de två förstnämnda har samma sensor t.ex). Det man gör avkall på är antalet vred och optisk sökare. Fördelen är att den går ned i fickan.

Det kanske kan vara värt att kika på :)
 

Martin F

Aktiv medlem
Håller med Jesper. Har själv haft både G-seriekameror och S-seriekameror och G-modellerna är inget man helst stoppar i fickan. Då kan man nästan lika gärna ta med en enklare systemkamera. Enligt mig i alla fall.
S90/95 ger riktigt fina bilder. Har inte provat S100 eller högre (vet inte vad modellerna heter).
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hejhej!
Har ett tag haft i tankarna att köpa mig en komptaktkamera. Har en systemkamera, en Nikon D300s, men då den ofta är ganska otymplig att ta med när jag behöver fota lite mer "casual", så att säga, så började jag fundera på att investera i en komptaktkamera, dock av bättre slag. Jag har kikat runt lite och även fått Canon G12 rekommenderad till mig, men jag är fortfarande lite osäker på vad man bör satsa på. Någon som har ett förslag? Någon som kanske har G12:an och kan berätta lite? Jag söker alltså en kompaktkamera av lite bättre slag, åt G12 hållet med andra ord. Men om det finns något annat vill jag mer än gärna ha lite förslag! Ös på :)
Hej

Jag har en Canon G9 som parhäst till min d300. Det fungerar bra, särskilt som jag använder den minsta canonblixten till. Idag skulle jag definitivt satsa på en nikon P7100 med en sb-400 som finns till kampanjpris nu. Annars hade jag gått på en Canon S95/100.

Hans
 

Thee Robert`z

Ny medlem
Hejhej!
Har ett tag haft i tankarna att köpa mig en komptaktkamera. Har en systemkamera, en Nikon D300s, men då den ofta är ganska otymplig att ta med när jag behöver fota lite mer "casual", så att säga, så började jag fundera på att investera i en komptaktkamera, dock av bättre slag. Jag har kikat runt lite och även fått Canon G12 rekommenderad till mig, men jag är fortfarande lite osäker på vad man bör satsa på. Någon som har ett förslag? Någon som kanske har G12:an och kan berätta lite? Jag söker alltså en kompaktkamera av lite bättre slag, åt G12 hållet med andra ord. Men om det finns något annat vill jag mer än gärna ha lite förslag! Ös på :)
Hej! Har använt en Canon PS G-11 under några år. Vet inte vad som är skillnaden mot en PS. G-12.
Men styrkan som jag ser det är att min GT-11 är helt suverän när det gäller fotoavstånd upp till tre meter. Porträtt, närbilder och macro. Upp till A-4 fungerar jpeg formatet exelent., visar mycket sällan bilder på en skärm. Över den storleken kan du använda canons egen Rå hantering.
Köpte en fujifilm X-10 och den har överträffat alla min förväntningar när det gäller "kompaktkamera" . Slipper släpa runt med en Nikon D-90 + 3-4 objektiv.
Mitt tips: titta på Canons G1-x, Leicornas kompakter, Fujifilm X10. X100 är en aning dyr.
Slutligen två saker: 1) Köp den kameran som dina fingrar gillar oavsett märke!
2) Läs igenom manualen från första till sista sidan, prova alla kamerans inställningsmöjligheter och dra lärdom!!!!

Lycka till !
Thee!
 
ANNONS