Annons

Panik! Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessebar

Ny medlem
Jag brottas med det ganska angenäma problemet vilken kamera jag ska köpa, och skulle behöva lite råd.

Mitt pristak är 7000 kr.

Jag driver en webbutik där jag säljer smycken och barnaccessoarer och det är viktigt att jag kan ta bra bilder på mina produkter. Jag fotograferar ofta barn (som modellar i mina produkter) inomhus, och problemet med min nuvarande kamera är att bilderna ofta blir oskarpa om ljuset inte är perfekt. Det är till exempel omöjligt att fotografera inomhus en mulen dag och få bra bilder (barn har ju dessutom en förmåga att inte vilja sitta helt still).

Vidare vill jag kunna använda kameran till att ta lite fina bilder på familj och vänner.

På min nuvarande kamera brukar jag manuellt ställa in slutartid, bländartal och iso, efter att ha testat mig fram till vilka bilder som blir bra. Jag är verkligen en nybörjare på fotografering, men har ambitionen att lära mig ta bättre bilder.

Jag är inte speciellt intresserad av att filma eller fota landskap.

Så, utifrån detta. Vilka är era rekommendationer? Hoppas på bra råd!
 

Lars_E

Aktiv medlem
Vad har du för kamera nu?
Anledningen till att jag frågar är att jag funderar lite på om det kan vara bättre använda pengar om du lägger dem på ljus.
 

Nessebar

Ny medlem
Vad har du för kamera nu?
Anledningen till att jag frågar är att jag funderar lite på om det kan vara bättre använda pengar om du lägger dem på ljus.
Precis, förstår hur du tänker. Det är en Pentax. Lite osäker på modell men någon form av mellanklass. Det är dock svärmors, och hon vill nog ha tillbaka den snart :)
 

SixBySix

Aktiv medlem
Mitt tips

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=184823

Begegnad Nikon 5100 med Tamron 17-50/2,8 tycker jag låter som ett alternativ för dig. Begärt 4500kr är ett rimligt pris. Då finns det pengar över till lite tillbehör som en bra extern blixt mm.

Kameran har en modern och bra sensor, vridbar skärm, objektivet är skarpt och ljusstarkt och har ganska bra närgräns (för foto av lite mindre saker). Behöver du fotografera jättesmå saker finns det utrymme för närbildsfilter eller mellanringar i budgeten.

Med reservation för att jag inte vet vilken kamera du använder idag. De flesta kameror är så bra att de duger för dina ändamål. Det hänger mer på objektiv, blixtar, stativ och på fotografens kunskaper. I princip skulle en nästan 10 år gammal Canon 350D klara jobbet.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Jag skulle rätt av rekommendera en Nikon D300, den är inte ny men det är en sjujävla bra kamera, byggd som en stridsvagn och ett riktigt bra steg in i semiproffskamera världen.

Man får otroligt mycket kamera för pengarna men sedan behöver man objektiv med...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ska man ofta plåta riktigt små saker (t ex smycken) kan det vara bra med en avancerad kompaktkamera, eftersom den ger mycket större skärpedjup än en systemkamera.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Ska man ofta plåta riktigt små saker (t ex smycken) kan det vara bra med en avancerad kompaktkamera, eftersom den ger mycket större skärpedjup än en systemkamera.
Det påståendet får Du gärna utveckla mer.
Jag har fått lära mig att skärpedjup bara har två variabla faktorer:
Avbildningsskala och bländare. Hur skulle kameratyp kunna påverka det?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Eftersom kompaktkameror har mycket mindre sensor blir avbildningsskalan en annan och skärpedjupet större.
Det är väl ändå avbildningsskalan på slutresultatet som avgör? Då får det presenteras som "minibilder" också. Även om skärpedjupet ser större ut på den mindre sensorn så avgörs det av slutlig förstoring och betraktningsavstånd. Man förlorar ju skärpa när den mindre bilden förstoras och det blir ett nollsummespel.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ska man ofta plåta riktigt små saker (t ex smycken) kan det vara bra med en avancerad kompaktkamera, eftersom den ger mycket större skärpedjup än en systemkamera.
Till priset av att upplösningen är diffraktionsbegränsad (och att sensorn i sig ger sämre resultat i den färdiga bilden). Resultatet kan förstås vara tillräckligt ändå, men det större skärpedjupet får man ju inte gratis.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag tycker inte att det är riktigt rätt plats att käbbla om bildkvalité och skärpedjup för smycken och huruvida en kompaktkamera duger, när det andra motivområdet ändå kräver en systemkamera, med tanke på trögheten hos kompakter och långzoomkameror när det gäller att ställa in skärpa och att ta bilden. De bråkdelarna av sekunder hinner mycket hända när man fotograferar barn. Om man har dem lydigt uppställda och vattenkammade och de håller sig still går det väl bra, men jag fick intrycket att det kan röra sig om helt vanliga barn som faktiskt rör på sig.

Och då handlar det om en systemkamera.

Sedan kan man fundera över dels vilken typ av systemkamera som funkar bäst, och hur högt man ska lägga ribban. Det finns väldigt mycket att välja på med pristak på 7000 kronor, både med klapperspegel och utan. Vilket som passar bäst är ganska svårt att avgöra för en utomstående, och vi har inte fått mycket upplysning om vad som har använts förut.

Om det var en systemkamera från Pentax, så kan det faktiskt vara idé att titta på just en sån, bland annat med tanke på att det inte blir så mycket att lära om när man tar en likadan.

Men det är väldigt lite att gå på, och jag tror inte att parametern "Panik!" är en riktigt bra utgångspunkt.

Alla kameror jag känner till går att fotografera smycken med, men det är lite olika om det behövs några extra tillbehör eller om man klarar sig med den som den är. Om man ska ta barn som modellar inomhus, och särskilt vintertid, kan det vara värt att investera i studioblixtar. Om kostnaden begränsar, kan man med fördel välja en billigare kamera och ett blixtpaket som ryms inom budgeten. Det finns flera leverantörer av relativt billiga studioblixtar. Kaffebrus är en av dem. http://kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-233.html#

Kamera kan man som sagt använda vilken som helst, men om man vill gå på låg budget är det endera begagnat eller någon av de billligaste instegsmodellerna.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Och inte blir det enklare för att jag nu går in och rekommenderar Micro 4/3-systemet, särskilt Panasonic GH-modellerna. Anledningarna är att den funkar väldigt bra med den vinklingsbara skärmen som sökare, och att det mindre sensorformatet ger större skärpedjup (inte gratis som någon påpekade, men ändå). Jag köpte en GH1 för video, och hade inga förväntningar alls på stillbildskvaliteten, men den överraskade verkligen. Man brukar kunna hitta hus för under 3000.
 
Senast ändrad:

Nessebar

Ny medlem
Jag tycker inte att det är riktigt rätt plats att käbbla om bildkvalité och skärpedjup för smycken och huruvida en kompaktkamera duger, när det andra motivområdet ändå kräver en systemkamera, med tanke på trögheten hos kompakter och långzoomkameror när det gäller att ställa in skärpa och att ta bilden. De bråkdelarna av sekunder hinner mycket hända när man fotograferar barn. Om man har dem lydigt uppställda och vattenkammade och de håller sig still går det väl bra, men jag fick intrycket att det kan röra sig om helt vanliga barn som faktiskt rör på sig.

Och då handlar det om en systemkamera.

Sedan kan man fundera över dels vilken typ av systemkamera som funkar bäst, och hur högt man ska lägga ribban. Det finns väldigt mycket att välja på med pristak på 7000 kronor, både med klapperspegel och utan. Vilket som passar bäst är ganska svårt att avgöra för en utomstående, och vi har inte fått mycket upplysning om vad som har använts förut.

Om det var en systemkamera från Pentax, så kan det faktiskt vara idé att titta på just en sån, bland annat med tanke på att det inte blir så mycket att lära om när man tar en likadan.

Men det är väldigt lite att gå på, och jag tror inte att parametern "Panik!" är en riktigt bra utgångspunkt.

Alla kameror jag känner till går att fotografera smycken med, men det är lite olika om det behövs några extra tillbehör eller om man klarar sig med den som den är. Om man ska ta barn som modellar inomhus, och särskilt vintertid, kan det vara värt att investera i studioblixtar. Om kostnaden begränsar, kan man med fördel välja en billigare kamera och ett blixtpaket som ryms inom budgeten. Det finns flera leverantörer av relativt billiga studioblixtar. Kaffebrus är en av dem. http://kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-233.html#

Kamera kan man som sagt använda vilken som helst, men om man vill gå på låg budget är det endera begagnat eller någon av de billligaste instegsmodellerna.
Sådära. Tack för alla snabba svar och bra synpunkter. Har nu kikat runt lite mer och nästan bestämt mig för en Nikon D5100 och ett nikon 35mm 1.8 -objektiv till. Verkar möta mina behov utan att kosta skjortan. Sen lite pengar över till studiomaterial. Hum, nu får vi se hur detta blir.
 

noyfb

Aktiv medlem
Hejsan
Jag fotar mkt inomhus och speciellt barn.
Som du beskriver det är en blixt ett måste. Med en bra blixt där du kan vrida huvudet så har du full kontroll på ljuset och skuggor och kan köra snabba slutartider vilket är ett måste när man fotar barn (gärna 1/250).
Här är en länk till en sida som pratar ljussättning. Kolla in en del bilder där så förstår du hur mycket en blixt kan hjälpa.
http://strobist.blogspot.se/2006/03/lighting-101-start-here.html
 
ANNONS