Annons

Plexgear Pixaver Touch något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Bland annat hos Kjell & Co finns några olika modeller av enkla och billiga "skannrar" för neg och dia i småbildsformat. Den senaste och mest avancerade heter Plexgear Pixaver Touch och kostar 999 kr.

En fördel med dessa jämfört med riktiga skannrar är att varje bild tar någon sekund att digitalisera istället för ett par minuter. Nackdelen förstås att det inte blir så hög kvalité.

Min fundering, som jag säkert delar med andra, är:

Duger Plexgear Pixaver Touch för att digitalisera de tusentals neg och dia jag har liggande? Blir det bara skräp eller är resultatet tillräckligt bra för att använda på webben, visa via tv och skriva ut mindre pappersbilder? Skulle det finnas någon bild som man vill ha till mer krävande ändamål kan man ju alltid skanna den med lite mer avancerad utrustning.

Någon som har skaffat en Plexgear Pixaver Touch och kan ge ett omdöme? Eller kanske någon som använt de tidigare och/eller billigare modellerna från Plexgear?
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Funderar också på att köpa den (Länk: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/skannrar/dia-negativskanners/plexgear-pixaver-touch-p98782 ) eller diadublikator http://www.photax.se/dia/diaduplikator/diaduplikator.htm
Diadublikatorn blir 3-400 dyrare med frakt och negativhållare. Fördelen är högre upplösning, men mer pyssel.
Plexgear är ju samma funktion, men 9Mpix i värstingen och 5Mpix i de billigare.

Mitt syfte är samma. Kunna se på full skärm, skriva ut mindre papperskopior samt kunna sprida säkerhetskopior och ha acceptabel bild kvar ifall originalen blir förstörda eller stulna. Och samtidigt organisera ett arkiv så att jag med hjälp av digitala bildens namn kan hitta negativet.

Med dublikatorobjektiv på systemkameran får jag 24 Mpix och kan köra RAW, men det blir mer arbete. På min gamla Pentax hade jag ljusmätning och autotid med manuella objektiv. På nya Nikon D3200 har jag livewiew och kan zooma i bilden för manuell fokusering. Men med manuell optik har jag inte ens ljusmätning, får mäta externt eller ta en provbild. Därför bör jag nog använda fast ljuskälla så att jag slipper ändra exponering hela tiden. Jag har en som jag lånat av pappa, men den vill inte fungera med DX. Jag har provat både på Pentax 200D och med adapter på Nikon D3200 och olika mellanringar. Ska jag få skarpt får jag montera negativet några centimeter längre fram. Har även fått låna en hållare på skena. Provade igår kväll med den. Monterade adapter Pentax K-objektiv till Nikon F på huset. Sedan olika antal mellanringar, adapter Pentax K till Pentax S och en 135:a. Skulle behöva skarva skenan en halvmeter. Ska prova andra objektiv också, men har inga macro eller mellanringar till Nikon än. Men får jag det att fungera bra med skenan och diahållare kan jag kanske lika gärna tidigarelägga prioriteringarna på att köpa ett macro till Nikon.
 

WebDog

Aktiv medlem
Jag har tagit hand om ett större antal riktigt gamla DIA... 14-15 dubbellådor!
Då scanning tar så fruktansvärt lång tid, valde jag att fota av bilderna. Köpte ett miniatyrljusbord från Kjell Co och gjorde en liten pappram som maskade bord ljus och även gjorde att jag placerade dia¨t på rätt ställe. Satte upp min kamera på stativ som en reprokamera och kikade i sökaren att allt så ok ut och tryckte av. Kommer jag ihåg rätt hade jag valt manuell tid och bländare för att det kunde strula med ljusmätningen. annars. Det som tog lite tid var att blåsa och pensla bort dammet från originalet. Arbetsflödet blev bra och man kunde repa igenom två rullar på en timme, inkluderat RAW konvertering och editering.

Det som är lite begränsade är dynamiken, då djupa skuggor gärna sotar igen. Är det någon speciell bild kan man köra HDR och lägga ihop bilderna för att få ut detaljerna.

Gamla dia har oftast mest affektionsvärde och det är ju inte så superviktigt med att få ut allt från bilden. Däremot kände jag att jag inte ville lägga en kväll eller två per diafilm :)

Några av bilderna, tagna på 50-talet, hade tappat mycket av färgen, men ibland kunde man få förvånandsvärt bra resultat med bara lite extra justering i RAW-konverteringsprogrammet.

Gissar att en bra kompaktkamera skulle gå minst lika bra som en stor systemkamera med macro-objektiv, då kompakten har större skärpedjup. Nackdelen är förstås 4:3 bildförhållade på sensor, jmf med 3:2 för dia och systemkamera.
 

JanneO

Aktiv medlem
Reflecta har en diaduplikator som man skruvar fast i filtergängan för ca 100 euro. Har för mig att det ingår en akromatisk försättslins också? Verkar rätt bekvämt tycker jag.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har köpt en Plexgear för 999:- på Kjell&Co. Jag har tidigare experimenterat med Ohnar objektiv och att fotografera av dia och negativ mot mattskiva med min D7000 och ett makroobj på 60 mm.

Ohnar: Väldigt bekvämt men ack så dålig skärpa. Blir så suddigt att jag la ner det nästan direkt (jag har beskivit det i en annan tråd här på fotosidan)

Använda kameran: Blir bra kvalité men nycket pill innan man får ordning på blxten och ljuset, allt pillande gör att det par väldig lång tid för varje bild. en fördel är att jag kan usb-ansluta kameran och direkt få bilden i datorn efter exponeringen

Plexgear: Förvånande bra kvalité och skärpa. På en liten bildskärm ser man bilden som ska avbildas och man kan ställa ljuset och några andra parametrar, men det är enklare att göra det i datorn sedan. Går snabbt att lägga en remsa med negativ och med fyra klick så är den remsan klar. Nackdelen är att man måste bestämma, när man startar Plexgear, om den ska vara uppkopplad till datorn eller om jag ska fotografera med den. Man kan inte ta bilden och se den direkt i datorn. Men om man betar av en trave bilder och sedan startar om den och ansluter den som USB-minne så går det snabbt att få över bilderna till datorn. Det handlar om arbetsflöde helt enkelt. Bildskärmen man ska trycka på för att ta bilden får man trycka till ordentligt på, inte som min smartphone precis. Men trots detta och för det priset tycker jag den är prisvärd och ger hyfsad kvalité
(Sen trodde jag inte att jag tog så suddiga bilder på 60- och 70-talet ... fastän jag hade Nikon då också men det är en annan historia :)
Plexgar ser inte likadan ut som den på ScandFoto, Plexgear saknar knappar sånär som on/off. Man ska enbart trycka på skärmen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... för det priset tycker jag den är prisvärd och ger hyfsad kvalité
(Sen trodde jag inte att jag tog så suddiga bilder på 60- och 70-talet ... fastän jag hade Nikon då också men det är en annan historia :)...
Tack, ungefär det jag hoppades att någon skulle kunna berätta för mig. Vore ju tråkigt att lägga 900 kr (nedsatt pris just nu) på något som bara är skräp, men det låter som om den ska kunna motsvara mina måttligt höga förväntningar.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Hej
Någon som har en uppskattning hur lång tid varje scanning tar med Plexgear Pixaver Touch
Eftersom det egentligen inte är någon skanner utan är ljusbord och reprokamera tar "skanningen" lika lång tid som att ta en bild med en kompaktkamera. Sedan får du lägga till tid att skjuta fram nästa ruta, byta filmremsa eller diaramar i hållaren, rengöra bilderna, kanske byta till glaslösa ramar. Det är det som tar tid, och den tiden är nog individuell efter typ av ramar, hur duktig du är på att byta ramar och hur noga du är med rengörningen.
 

alstersjo

Aktiv medlem
Tack

Eftersom det egentligen inte är någon skanner utan är ljusbord och reprokamera tar "skanningen" lika lång tid som att ta en bild med en kompaktkamera. Sedan får du lägga till tid att skjuta fram nästa ruta, byta filmremsa eller diaramar i hållaren, rengöra bilderna, kanske byta till glaslösa ramar. Det är det som tar tid, och den tiden är nog individuell efter typ av ramar, hur duktig du är på att byta ramar och hur noga du är med rengörningen.
Ok, då vet jag. Det var framförallt väntetiden jag var ute efter att få svar på, men då är den inte så lång. Tack för snabbt svar!
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Ok, då vet jag. Det var framförallt väntetiden jag var ute efter att få svar på, men då är den inte så lång. Tack för snabbt svar!
https://www.youtube.com/watch?v=atUWLGCw-Vo

En film som visar en liknande. Jag har ingen själv än, men ska skaffa någon lösning frammåt senvåren eller tidig höst. Om det blir en sådan här, macro på systemkameran eller riktig skanner återstår att se, kompromiss mellan tid, kostnad, arbetsinsats och slutresultat.
 

UrbanZ

Avslutat medlemskap
Plexgear Pixaver Touch något att ha

Bland annat hos Kjell & Co finns några olika modeller av enkla och billiga "skannrar" för neg och dia i småbildsformat. Den senaste och mest avancerade heter Plexgear Pixaver Touch och kostar 999 kr.

En fördel med dessa jämfört med riktiga skannrar är att varje bild tar någon sekund att digitalisera istället för ett par minuter. Nackdelen förstås att det inte blir så hög kvalité.

Min fundering, som jag säkert delar med andra, är:

Duger Plexgear Pixaver Touch för att digitalisera de tusentals neg och dia jag har liggande? Blir det bara skräp eller är resultatet tillräckligt bra för att använda på webben, visa via tv och skriva ut mindre pappersbilder? Skulle det finnas någon bild som man vill ha till mer krävande ändamål kan man ju alltid skanna den med lite mer avancerad utrustning.

Någon som har skaffat en Plexgear Pixaver Touch och kan ge ett omdöme? Eller kanske någon som använt de tidigare och/eller billigare modellerna från Plexgear?
Jag har också tusentals med dia från "förr i tiden" 60, 70, 80 och 90-tal. Trots bra projektor och duk är det otidsenligt att inte digitalisera bilderna.
Jag har prövat olika sätt. Flatbäddskanner från Epson, avfotografering via duk och digitalkamera samt Plexgerars apparat som reades ut för på Kjell & Co. för något år sedan.
-Flatbäddskannern är mycket långsam så efter lite kalkylering så skulle jag kanske inte hinna skanna alla bilderna under min livstid.
-Avfotografering via duk gick mycket snabbt men resultatet var väl inte så bra. Jag tänkte dock att om man var speciellt intresserad av några bilder så kunde jag ju skanna dom i flatbäddskannern. Genom reflektion från duken blev dessutom bilderna mörkare i hörnen. Inte riktigt bra.
-Jag köpte Plexgears "reaapparat" på öppet köp och testade i lugn och ro och kom då fram att denna gjorde mina fina dior stor orättvisa och lämnade förstås tillbaks apparaten.
-Nu har jag funderat och funderat och köpte Plexgears Pixaver Touch för 999 kr på Kjell & Co. på öppet köp och har testat och beslutat mig för att behålla den. Bilderna blir godtagbara för ändamålet och skanningen tar rimligt lång tid så jag är nästan helt nöjd. Det allra bästa är väl om originalbilderna inte blev degraderade alls men med tanke på att en del dior faktiskt har åldrats och fått förändrade färger så får det kvitta.
 

teettan

Ny medlem
Ang. Plexgear PIXAVER TOUCH

Har också skaffat en Plexgear från Kjell Co. I mitt tycke en trevlig liten apparat som jag håller på att lägga in alla mina 450 ark med svartvita neg med. En fråga, i nedre vänstra hörnet finn ett räkneverk som räknar ner när man skannar, börjar på typ 5000, trycker jag inte så hårt när jag vill skanna så räknar de inte ner, trycker jag hårdare så räknar den ner? Varför räknar den ner? borde den inte räkna upp istället, eller är det så att den räknar ut hur många skanningar det får rum på kortet, har ett 16gb kort. Någon som upplevt detta. Annars så tycker jag den är den bästa jag haft för detta ändamål. Har prövat både flatbädd EPSON V600 Photo, tar lång tid, försökt med hemmagjorda ljuslådor mm men inte lyckats så bra. Detta är den bästa. Det finns en lucka på baksidan där det skall få rum ett batteri med storlek 34x53x5,5 mm 3,7volt, har ej lyckats hitta något som passar, kanske någon av er vet? Skall enligt Kjell Co kunna gå att driva den med batteri.
Roger Svedenäng
 
ANNONS