Annons

Canon G17

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Om ryktena stämmer kan nästa generation av Canons klassiska G-modell bli riktigt intressant. Ny, större sensor (1 tum) och extremt ljusstarkt objektiv: brännvidd motsvarande 24–168 mm och f/1.2-2.0.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja, det låter ju som en fin spec, 2.0 vid så pass mycket tele är trevligt! Priset lär väl tyvärr bli som en bättre systemkamera...
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan bli en fin kamera, men det är tufft nu, Pannans FX1000 som går till häpnadsväckande 400 mm sopar ju gatan nu med dom flesta, Sony´s RX10 med fint 200mm fick duktigt med stryk av Pannan.


//Bengt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan bli en fin kamera, men det är tufft nu, Pannans FX1000 som går till häpnadsväckande 400 mm sopar ju gatan nu med dom flesta, Sony´s RX10 med fint 200mm fick duktigt med stryk av Pannan.


//Bengt.
Jag tycker inte riktigt de konkurrerar i samma segment. Både den (för du menar väl Panasonic Lumix DMC-FZ1000?) och Sony RX10 är väl betydligt tyngre och större än vad vi kan förvänta oss att G17 blir?

Kul i vart fall att dessa lyx-kompakter verkar vara ett område som tillverkarna satsar på!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, det är väl snarare modeller som Fuji X30, Canon G7x och Sony RX100 som är alternativen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker inte riktigt de konkurrerar i samma segment. Både den (för du menar väl Panasonic Lumix DMC-FZ1000?) och Sony RX10 är väl betydligt tyngre och större än vad vi kan förvänta oss att G17 blir?

Kul i vart fall att dessa lyx-kompakter verkar vara ett område som tillverkarna satsar på!
Javisst FZ1000 skall det vara, du kände igen den som jag trodde att flera gör, det är långa namn på modellerna så kan man korta lite, G17 vet i stort sett alla vilken kameratyp det är så det är smidigt.
 

Bengf

Aktiv medlem
G16 gjordes väl lite mindre än tidigare modeller som nosade nära 400 gram, med så ljusstarkt objektiv ( om ryktena stämmer ) och 1" sensor kanske inte Canon kan trolla f/1,2.f/2,0 kräver väl lite glas kan jag tänka.


//Bengt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, lite större/tyngre lär den bli, även om G7x visar att en kamera med 1-tumssensor kan vara liten.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo det är sant, det blir nog objektivet i så fall som kan bli lite maffigt, för övrigt så fick 28-140mm objektivet som satt på tidigare modeller ur serien alltid mycket fina betyg av Foto som jag mins, och det lovar väl gott när G17 kommer.


//Bengt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har min G7X inlämnad för kontroll - som jag skrivit på annan plats har jag inte varit riktigt nöjd med skärpan. Scandinavianphoto har kollat på kameran och skickat den vidare till Canons så vi får se vad som kommer ut av det. Om ryktena om G17 stämmer skulle jag mycket väl kunna tänka mig att deala till mig ett byte.

Storleken hamnar väl i gränslandet för att få ner i fickan men sökare, ljusstyrka och räckvidd är lockande med G17 - om nu specen stämmer.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja... utan att sett G17 så kan den också vara ett alternativ för många som den enda kameran, man hamnar lätt i bekymmer tycker jag, Panasonic LX100 är en kamera med 4/3 sensor alltså större än 1 tums men också en större kamera som kan kännas lite tung i fickan. Dessa kameror med fasta objektiv behöver ju inte köpas av samma märke som den större kameran om man har en sådan, det går som sagt inte att använda objektiven från den. så marknaden svämmar nästan över i dag av olika alternativ.

Vissa småkameror är nästan på gränslandet till en del APS-C modeller, skiljer kanske bara en 100 gram dom i mellan. Jag tror dock att G17 kan vara en välbyggd kamera, serien har lite status av välgjordhet över sig, om ljusstyrkan stämmer så behöver man inte eller höja iso i onödan


//Bengt.
 
ANNONS