Annons

Hämta utrustningsinfo från EXIF

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Borde det inte gå att hämta utrustningsinfon direkt från EXIF så man slapp skriva in den?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag antar att du menar när man lägger in bilder.

Görs inte detta redan?

Jag vill dock minnas att de inte funkar så bra och att det blir lite "dubbelt".

Ett problem är väl att matcha EXIF-informationen så att den går att koppla till utrustningen i produkt-databasen.

Håller med om att den här funktionen borde kunna trimmas och fungera bättre, men det var ett tag sedan jag la in någon bild så jag kan vara fel ute.
 

alf109

Aktiv medlem
det jag menar är just att man lägger en korsreferens till produktdatabasen så att man slipper peka manuellt mot denna.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
En bra idé, jag har funderat på det där någon gång och kollade runt på olika kamerors metadata men kom fram till att det blir svårt att få mer än halvdant - funkar nog för vissa produkter, tex de stora kameramodellerna, men speciellt svårt att matcha objektiven som kan skrivas på så många olika sätt och det finns så många med liknande namn "VR"/"VR II" osv.
 

AFJ

Aktiv medlem
En bra idé, jag har funderat på det där någon gång och kollade runt på olika kamerors metadata men kom fram till att det blir svårt att få mer än halvdant - funkar nog för vissa produkter, tex de stora kameramodellerna, men speciellt svårt att matcha objektiven som kan skrivas på så många olika sätt och det finns så många med liknande namn "VR"/"VR II" osv.
Är kamerorna konsekventa med hur de skriver EXIF? Dvs, om jag sätter på t ex ett Tamron 90 på min 400D och sedan på min 7D, kommer EXIF att vara identiska?

Om så är fallet borde det inte vara ett alltför stort jobb att "städa" produktdatabasen så att det går att matcha.

Looppa igenom säg de 100 000 senaste inlagda bilderna, bygg en tabell med unika kameramodeller och objektiv ur EXIF. Matcha den mot produktdatabasen. De som inte matchar - redigera produkterna så att det går att matcha. Fixas ju lätt en regnig kväll! :)

När väl jobbet är gjort borde det vara möjligt att underhålla ganska lätt. Det kommer ju faktiskt inte så många nya objektiv på marknaden varje år.
 

blaufish

Aktiv medlem
Är kamerorna konsekventa med hur de skriver EXIF? Dvs, om jag sätter på t ex ett Tamron 90 på min 400D och sedan på min 7D, kommer EXIF att vara identiska?

Om så är fallet borde det inte vara ett alltför stort jobb att "städa" produktdatabasen så att det går att matcha.
Problemet är väl snarare att på Canon brukar de ofta identifiera sig som ett EF 50 objektiv eller dylikt.

Så då får man sitta och gissa "ett EF 50 med största bländare 2.8, minsta och största brännvidd 90mm, det är nog ett Tamron 90". Det krävs ganska smart heuristisk för att t.ex. skilja Tamron från Sigma kan jag tänka mig.

Går naturligtvis att göra detta något så när bra, men det är mycket mer arbete än att bara tolka en textsträng.

T.ex. klarar inte Flickr av att tolka ut Tamron objektiv. Eller något annat program/tjänst jag sett.
 

AFJ

Aktiv medlem
Säkert är det inte så lätt.

Jag kollade som hastigast på mina bilder i Lightroom.

Tamron och Sigma tycks rapporteras utan varumärke och endast brännvidden kommer med.

När det gäller Canon-gluggar är det tämligen komplett men även där är det lite udda.

Jag har t ex ett EF 50/1.8 II

När jag använt den på 400D så anges det till "EF50mm f/1.8" men när det sitter på min 40D eller 7D så rapporteras det som "EF50mm f/1.8 II"

Det är nog inte helt enkelt att få till det här...
 

blaufish

Aktiv medlem
Jag har t ex ett EF 50/1.8 II

När jag använt den på 400D så anges det till "EF50mm f/1.8" men när det sitter på min 40D eller 7D så rapporteras det som "EF50mm f/1.8 II"
Det hade jag inte förväntat mig. Med nyare firmware kanske 400d lyckas identifiera objektivet rätt?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man skulle kunna förenkla drastiskt genom att bara slå mot innehåll i ens egen kameraväska, så har man inte en omfångsrik sådan med snarlika objektiv så kan man kanske få detta hyfsat.

Men jag är rädd att detta kommer rätt långt ner i priolistan, vi har väldigt mycket vi skulle vilja fixa till på sajten - men inte tiden till allt tyvärr.
 
ANNONS