Annons

Är detta heta pixlar eller andra artefakter?

Produkter
(logga in för att koppla)

A I Nikolis

Aktiv medlem
Hej! För några dagar sedan fotograferade jag en sen kväll med lång slutartid. När jag öppnade bilderna i Lightroom 4 blev jag väldigt förvånad över att se så många missfärgade pixlar. Kameran är Nikon D700.
De missfärgade pixlarna skiljer sig tydligt från resten av allt färgbrus, som det för övrigt inte fanns så mycket av i denna bilden.
Jag vet att i princip alla kameror har ett antal döda/heta pixlar som mappas ut av kamerans programvara. Jag har också läst att Lightroom automatiskt ska känna av heta pixlar och ta bort dessa, men det verkar inte fungera i mitt fall (varför?). Givetvis är bilderna tagna i råformat, och dessa missfärgade pixlar går att se direkt på råfilerna i Lightroom och är därför inga artefakter från konverteringen.
Vad som förvånar mig ytterligare är att i stort sett alla dessa prickar utgörs av två pixlar bredvid varandra. Det är alltså inte enskilda pixlar, utan "dubbla" missfärgare pixlar överallt. Det är en ren pina att ta bort alla dessa med fläckborttagningen i Lightroom då det rör sig om flera tiotals små punkter.

Här kommer några bilder för att förklara. Titta på punkterna i vattnet och silhuetten av skogen (inte stjärnorna på natthimlen såklart :) ). 98s, f/6,3, ISO 400.
Screenshot från Lightroom: http://farm9.staticflickr.com/8454/7982829279_7f7a0588e0_o.png
Beskuren del av fullstor exporterad JPG: http://farm9.staticflickr.com/8318/7982791139_e49096f9fb_o.jpg
Hela bilden exporterad till 1200x798, och punkterna syns alltså tydligt även i en förminskad bild: http://farm9.staticflickr.com/8298/7982793486_f1df6d8c90_o.jpg

Kan någon vänlig själ ge mig svar på;
a) Om detta verkligen är heta pixlar på sensorn, eller något annat fel på kameran?
b) Hur jag lättast åtgärdar detta, alternativt hur jag får Lightroom att automatiskt ta bort dem? Att skicka kameran för remapping känns inte aktuellt just nu.

Tack!
/Alexander
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja det är heta pixlar. Med så långa slutartider blir sensorn varm. Bäst är at använda dark frame när du fotograferar.



/Stefan R. Nilsson
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Tack, jag har sökt lite efter saken och förstår ungefär hur det fungerar! Men nu undrar jag om det finns en funktion för detta i Lightroom eller om det är Photoshop som gäller? Exakt hur man genomför dark-frame subtraction har jag inte lyckats klura ut.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kameran gör det själv med "long exp nr". Den tar en till exponering med slutaren stängd efter den ordinarie.

Heta pixlar brukar Adobes råkonverterare fixa om det rör sig om kortare exponeringar. Vid långa verkar det inte riktigt fungera.
 

Mattias_79

Aktiv medlem
En möjlighet för att få bort dem mha bildbehandlingsmjukvara utan att använda lagningsverktyg är att använda någon av följande filter:

Gaussian lågpassfilter med tröskel eller någon funktion som ger dig ett medianfilter.

Tyvärr får man ju offra lite bildkvalitet med sådana filter. Hur väl tex ett medianfilter fungerar beror helt och hållet på bilden i fråga.

mvh
Mattias
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag brukar ha Lång exp NR avstängt eftersom det tar så lång tid. Nu förstår jag varför :) . Det blir ju speciellt problem vid t.ex. startrailfoto. Mitt alternativ blir väl helt enkelt att använda en darkframe i photoshop på JPG-bilden efter konvertering.

Skönt i alla fall att höra att det är något normalt och inte fel på sensorn, tack! :)
 
ANNONS