Annons

Pop-up blixten öppnar fast externblixt monterad.

Produkter
(logga in för att koppla)

Svederud

Aktiv medlem
Har precis börjat fota med externblixt, och har lite nybörjarfrågor.

Har en Nikon D3200 som jag monterat en SB-24 blixt på.
Blixten fungerar bra i auto ock M läge men kameran verkar verkar inte förstå att det sitter en blixt på den.

Om jag väljer något av motivlägena eller för den delen gröna läget så öppnar den pop-up blixten fast SB-24:an sitter på. Är det ett förväntat beteende?

I P, A och S så räknar den exponering som jag skulle ta utan blixt.
Behöver man en TTL blixt för att inte behöva fota i M läge?

Tack på förhand.
 

oyegie

Aktiv medlem
Om du inte vill köra helt manuellt så måste du ha en TTL-blixt tyvärr.

Om extern blixt är monterad så avfyras inte den inbyggda blixten enligt manualen så det där att den poppar upp känns mer som i-landsproblem,är väl bara att fälla ner den igen.
 

digitell

Aktiv medlem
Om du inte vill köra helt manuellt så måste du ha en TTL-blixt tyvärr.

Om extern blixt är monterad så avfyras inte den inbyggda blixten enligt manualen så det där att den poppar upp känns mer som i-landsproblem,är väl bara att fälla ner den igen.
Låter lite konstigt tycker jag. Monterade en "extern" blixt på min D40 och provade. I lägena psam sker ingen uppoppning av kamerans egen blixt och den externa löser ut. Och blixten jag använder har inte TTL.
 

Svederud

Aktiv medlem
Psam lägena fäller inte upp blixten men övriga.
Visst, den interna avfyras inte men den går inte att stänga utan att fällas upp helt, vilket kräver att jag tar av blixten

Men visst, jag ska/kan bara använda M läget,så det är ett mindre problem.
Funderade bara om skulle vara så.

Tack för svaren.
 

digitell

Aktiv medlem
Egendomligt, i läge grönt med monterad extern blixt poppar den lilla blixten upp. Och så fungerar det. Men inte skall Du behöva avlägsna den stora blixten, prova med att mjukt trycka ner kamerans blixt, så fungerar det på D40 och förmodligen även hos Din.
Men använd psam, då funkar enbart den externa och vill Du ha lite proffsigare bilder så skaffa en kabel mellan kamera och blixt
 

Svederud

Aktiv medlem
Egendomligt, i läge grönt med monterad extern blixt poppar den lilla blixten upp. Och så fungerar det. Men inte skall Du behöva avlägsna den stora blixten, prova med att mjukt trycka ner kamerans blixt, så fungerar det på D40 och förmodligen även hos Din.
Men använd psam, då funkar enbart den externa och vill Du ha lite proffsigare bilder så skaffa en kabel mellan kamera och blixt
På min kamera så vill den inte klicka fast utan att ha varit fullt uppfälld, varierar nog mellan modellerna.
Har funderat på kabel men då kameran saknar synkutgång så måste jag köpa någon adapter.
 
ANNONS