Annons

Photoshop CC endast som prenumeration

Produkter
(logga in för att koppla)

Choke

Aktiv medlem
Jodå, det är jag. Men jag räknade på 185 kr i månaden och det blir 2220 på ett år, vilket är samma som engångssumman för att köpa CS6. Jag uppgraderar ju sällan (inte gjort sedan jag köpte CS4) så det blir väldigt mycket dyrare ändå.
Fast tar Du deras erbjudande just nu så får Du det för 114,39 x 12 = 1 372,68 kr
 

cango

Avslutat medlemskap
Fast tar Du deras erbjudande just nu så får Du det för 114,39 x 12 = 1 372,68 kr
fast 1372,68 är väl fortfarande inte en engångssumma, eller? Utan detta för år ett, och sen tickar det.
(säger inte att det är fel med prenumeration, utan att det inte är en engångsumma för en produkt du sen har tillgång till även efter år ett - om du slutar prenumerationen då.)
 

Choke

Aktiv medlem
fast 1372,68 är väl fortfarande inte en engångssumma, eller? Utan detta för år ett, och sen tickar det.
(säger inte att det är fel med prenumeration, utan att det inte är en engångsumma för en produkt du sen har tillgång till även efter år ett - om du slutar prenumerationen då.)
Jo Du har helt rätt - nästa år får Du betala ny prenumeration. Finns även möjligheten att bara hyra en månad eller "låna" grattis versionen i 30 dagar, hittills har det inte funnits någon begränsning hur många ggr Du tankar hem Photoshop. Kanske obekvämt att ladda hem produkten varje månad men det ska tydligen gå.
 

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Så som jag ser det är det positivt med en abonnemangs-tjänst. Jag har inte (eller prioriterat) pengarna för att ständigt köpa nya fullversioner, men att istället kunna betala en mindre slant månadsvis skulle fungera. Att hela tiden sitta med senaste versionen tycker jag är mycket bra. Istället för som idag sitta med CS4 bara för att jag inte har råd att uppgradera.

Någon skrev att det antagligen handlar om samma pengar om man är sån som vill ha senaste versionen och därmed också uppgraderar varje gång det släpps nytt eller om man är prenumerant.
 

WebDog

Aktiv medlem
Bönräknare

Det här med att "prenumerera" på mjukvara är ganska vanligt i CAD/CAM-världen. Men ofta rör det sig då om support och nya versioner, har man en äldre programrelease funkar det trots att man inte betalar. Men skall man sedan hoppa på tåget igen, blir det lika dyrt som att ha haft support hela tiden.

Det är enkelt att se att det är våra vänner ekonomerna som är framme. Man vill helt enkelt ha ett jämnare inflöde av cash! Att köpare kommer när en ny major release är släppt ger ojämt cash-flow och om sedan uppgraderingen inte gillas av kund så får man ett hack i flödet. Med en prenumeration kommer man att bättre planera inkomsterna.

Sen kan man ju försöka lura oss att det är tekniskt så mycket bättre med CC :(
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Fullständigt värdelös idé som i slutändan resulterar i högre slutpris hos kund, som tur var behöver jag dock ärlig talat inte Photoshop när jag har Lightroom, som tacksamt nog inte innefattas i denna idioti.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
På Moderskeppet har vi märkt en tydlig trend i alla frågor senaste året - Mycket, mycket mindre: "Jag vill lära mig Photoshop, Lightroom, InDesign, Premiere, etc". Mycket mer "Jag vill göra bok, videofilm, iPadmagasin, bildspel, plansch, etc". Produkter som inte har en tydlig programvara eller som sträcker sig över flera. Många gånger är önskemålen moderna och krångliga att utföra i frågeställarens äldre programvara.

Därför har jag en tro i att Adobe satsar åt rätt håll om de strävar mot att samla alla programvaror till alla och hålla dem moderna. Och att utveckla med fler nischade tjänster/program som inte är de mastodontprodukter med 25 år i ryggen som Photoshop, Illustrator är. Det vore exempelvis trevligt med en vettig satsning på bildspelsprogram och en utbyggnad med verktyg där alla kan skapa e-fotoböcker där bilder, text och video kan blandas.

Sen är det uppenbart att de senaste 12 månaderna har det satsats på design, video och webb, inte på fotografer lika mycket. Därför känns det som man betalar stora summor för mycket man inte har användning för. Som att köpa ett månadskort på bussen när man åker varannan måndag. Jag tror de lyssnar på kritiken och sätter igång ett enormt charmprogram mot fotografer. Det bästa vore att inkludera Lightroom i Photoshop-abonnemanget.

Vi får dock inte glömma allt vi alla år retat oss på, som nu försvinner: Hemliga uppgraderingsdatum som inte gick att planera ekonomin efter. Olika priser (och inte ändringsbart efter köp) för svenska/engelska. Inte möjligheten att äga en Mac och ett Windows. Enormt höga priser för den som vill börja.

Slutligen ser jag att vissa känner sig stressade att snabbt köpa CS6. Det är ingen brådska. Även om länken in i Adobes normalt väldigt långsamma butik är lite hemlig, så har Adobe lovat sälja CS6 länge till.

mvh / Mattias
 

Snapphane

Aktiv medlem
Kan hålla med Moderskeppet i sin analys, kännt så ett par ggr själv. Dock tycker jag att det även borde satsas på nedbantade versioner. Istället för Photoshop Elements, samma svit med flera funktioner avstängda. Och kanske inte bara en nivå utan flera.

Tror det finns en stor möjlighet att erbjuda ett väldigt enkelt paket som passar "medelsvensson" där det viktigaste är med men i det stora hela kanske du bara får 10% av programet. För sådär en 50-lapp i månaden. Tror väldigt få skulle tveka att betala det för att ha Photoshop.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tror det finns en stor möjlighet att erbjuda ett väldigt enkelt paket som passar "medelsvensson" där det viktigaste är med men i det stora hela kanske du bara får 10% av programet. För sådär en 50-lapp i månaden. Tror väldigt få skulle tveka att betala det för att ha Photoshop.
Jag undrar om det skulle fungera så bra för oss kunder. Jag provade några hemsidesprogram för ett tag sedan, bl a Serif Web Plus. Det har ett upplägg åt det hållet, gratis för en (hårt) bantad version. Jag installerade den för att se hur det funkade, men det var minst sagt j-t irriterande att få upp meddelandet "Detta kan du göra i den utökade versionen" och en länk till köpsidan så fort man skulle göra någonting. Höll på att bli rosentokig ;-)

Men Adobe får gärna hitta på något sätt att rabattera för oss icke-kommersiella. Jag hämtade den rabatterade versionen av Photoshop CS6 CC i går, fortsätter Adobe med det priset om ett år fortsätter nog jag också.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag hämtade den rabatterade versionen av Photoshop CS6 CC i går, fortsätter Adobe med det priset om ett år fortsätter nog jag också.
Jag gjorde likadant igår men har en fråga till dig.

Jag fick infon att när den nya versionen Photoshop CC kommer i juni så blir det den som man får ladda ned utan någon merkostnad. Fick du samma info?

Jag får lita på att detta stämmer så nu kör jag CS6 för strax under 115:-/mån fram tills dess Photoshop CC landar i juni med ett ACR version 8 och lite andra skärpningsalgoritmer och skalningsmöjligheter. Men om ett år blir priset 230:-/mån.

Jag hade ändå tänkt att uppgradera och 1.365:- för ett år är ju halva priset mot att uppgradera enbart till CS6 och ställa sig utanför CC. Sedan motsvarar år 2 ungefär vad en uppgradering alltid brukar kosta (mellan 2.600 och 2950) d v s i mitt fall 2.760:-. Därtill kommer fördelen att alltif ha det senaste.

Mycket irriterande om det t ex inte finns rawstöd om man köpt ny kamera. Enligt uppgift kommer CS6 bara att få ytterligare en ACR-uppgradering med Photoshop CC ständigt får nya (så länge man prenumererar).

Dessutom låter jag ju min gamla CS5 ligga kvar på 2 datorer vilket man har rätt till. Det programmet slutar ju inte att fungera om man till äventyrs skulle hoppa av prenumerationen.

Jag ser egentligen mest fördelar med CC. Men när jag först fick reda på det var jag välsdigt negativ.

//Lennart
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag undrar om det skulle fungera så bra för oss kunder. Jag provade några hemsidesprogram för ett tag sedan, bl a Serif Web Plus. Det har ett upplägg åt det hållet, gratis för en (hårt) bantad version. Jag installerade den för att se hur det funkade, men det var minst sagt j-t irriterande att få upp meddelandet "Detta kan du göra i den utökade versionen" och en länk till köpsidan så fort man skulle göra någonting. Höll på att bli rosentokig ;-)

Men Adobe får gärna hitta på något sätt att rabattera för oss icke-kommersiella. Jag hämtade den rabatterade versionen av Photoshop CS6 CC i går, fortsätter Adobe med det priset om ett år fortsätter nog jag också.
Det kan jag bara hålla med om. Självklart måste det kännas som en färdig produkt,trots begränsningarna. Helst att man tar bort valen helt,så man inte ens kan försöka använda något som inte finns :)
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag gjorde likadant igår men har en fråga till dig.

Jag fick infon att när den nya versionen Photoshop CC kommer i juni så blir det den som man får ladda ned utan någon merkostnad. Fick du samma info?
-----
Jag ser egentligen mest fördelar med CC. Men när jag först fick reda på det var jag välsdigt negativ.

//Lennart
Jag beställde i natt och var inte 100% uppmärksam, men nog uppfattade jag det som du med uppdateringen.

Jag var också jäkligt negativ först, har ändrat mig så pass att jag beställde men jag tycker att det blir inte riktigt bra för en privatperson som inte använder PS i jätteutsträckning. Jag gör huvuddelen av jobbet i Lightroom men vill gärna ha vissa funktioner i PS.

Jag hoppas att Adobe kommer med bra villkor för oss småfolk. Jag tror att dom skulle tjäna på det.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Det kan jag bara hålla med om. Självklart måste det kännas som en färdig produkt,trots begränsningarna. Helst att man tar bort valen helt,så man inte ens kan försöka använda något som inte finns :)
Jag gissar att om det alternativet skulle finnas, missar dom definitivt inte tillfället att påminna om vad man går miste om i sin snålhet ;-)
 

aasaboe

Aktiv medlem
- - - Självklart måste det kännas som en färdig produkt,trots begränsningarna. Helst att man tar bort valen helt,så man inte ens kan försöka använda något som inte finns :)
Egentligen finns det alternativet redan i Elements, för "vanligt folk" är det nog inte mycket som saknas där. Jag undrar om inte ett kraftigt bantat PhotoShop skulle bli betydligt sämre än Elements.

Det är några versioner sedan jag körde Elements, men vad jag minns fanns det mesta man kunde begära på den tiden. Hur det är nu vet jag inte, men gissar att man klarar sig mycket långt med Elements. Får väl installera mitt som är av senaste modell, fick det av Intous när jag köpte ritplatta. Eller kanske inte ändå, jag kanske ångrar att jag beställt PhotoShop CC då... ;-)
 
ANNONS